Forumsvar skapade

Sida 101 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    13 december, 2006 vid 16:16 som svar på: TT Torsdag

Borde det inte snart att gå att segla på gatan……så mycket vatten som ni har. Rödlyse som startsignal……snabbast till rondellen eller nåt…

• getwet

getwet

Medlem
    13 december, 2006 vid 05:37 som svar på: Shit vad det kommer blåsa idag, SV 😛

Klang, min nyfikenhet är stor och du förstår säkert varför. Vilken vindriktning var det?

• getwet

getwet

Medlem
    12 december, 2006 vid 21:19 som svar på: SSM speedtävling/cup 2007 GPS

Syftet med ”cupen” är inte att alltid åka på de mest ultimata platserna. Våra intentioner är att så många som möjligt ska kunna vara med. Därför sker tävlingarna på olika platser. Det vi mest hoppas på är att det blir en tävling i Gävle, en i Sthlm och ytterligare tre i södra delen, jag syftar här på TT, HP och HL. Vi vill som sagt var ha minst fyra tävlingar, men helst fem. Om sedan vinden och helgerna räcker till det får vi väl se…….
    Surfare från norr ser det förmodligen betydligt attraktivare att köra två tävlingar på åtminstone 50-60 mils avstånd ToR. Och kanske sedan lägga till två lite längre bort.
    Förhoppningsvis kommer man också att locka in ”locals” som kanske bara kör en tävling på hemmaplan, och inget mer.
    Vi såg det själva på F2 speedchallenge. Det var ett fåtal som åkte runt, men många besökte tävlingen när den kom på hemmaplan.

Grundtanken är också att om vi har kört en tävling på en plats, så är chansen liten att det återkommer igen på samma plats under samma säsong, såvida inte något exeptionellt inträffar. SO kuling 20-22 på TT tex…..
    Som exempel kan jag ge att om HP redan körts på våren på en SV och prognosen pekar på en ny SV kuling för Östersjön tre veckor senare så är risken mycket stor att tävlingen hamnar på FT eller Gävle istället.
    Naturligtvis är det svårt att just nu sia om detta, men det är vår önskan att försöka få till det på så sätt. Men återigen, det är prognoserna som styr.

Annat som vi också måste ta hänsyn till är lokala företelser. HP tex blir under vissa tidpunkter fullständigt invaderat av sjögräs, likaså TT. Sånt måste vi också ha med i beräkningarna.

• getwet

getwet

Medlem
    11 december, 2006 vid 16:03 som svar på: Nedhalet

@sannum 353972 wrote:

hej undrar lite om justeringen på nedahalet, inte hur mycke eller lite ,men tillbehör/hjälpmedel för att underlätta detta,har maui psyklone 5,6och6,3 men inget block/talja i seglen. fråga1 ska man ha det? ,sedan har jag ju sett att det finns handtag för att dra nedhalet och även en speciell mastförlängare som går att justera när man så önskar tex ute i vattnet.fråga 2 är denna mastförlängare med justering bra e det nåt att satsa på? i så fall var köper man en sådan tack på förhand micke

I princip är det bara fullracesegel som man behöver vev eller Norths nedhals”pump” till. Resten drar man enkelt utan hjälp med hängselekroken eller en pinne. Vad jag förstått så tuggar Norths nedhal ordentligt mycket tamp, förutom det så är grejen bra.

• getwet

getwet

Medlem
    10 december, 2006 vid 16:06 som svar på: kan det vara ett NP RS7?

Just det ja, omvänd bevisbörda var det. Men jag trodde det var garanti i 12månader för att sedan bli omvänd bevisbörda de sista 12månaderna. Produktgarantin i 24månader kände jag till…..men är den 30månader nu? Gäller det samtliga varor till konsument?

• getwet

getwet

Medlem
    10 december, 2006 vid 09:41 som svar på: Klimatförändringar…

Sen kan man faktiskt sova över i surfbussen på spotet, istället för att köra hem och köra tillbaka dagen efter…..:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    10 december, 2006 vid 09:35 som svar på: kan det vara ett NP RS7?

Om jag tolkar det rätt så ska det bara tillverkas 250st i månaden….det lär bli svårt att få tag på dom.
    6 månaders garanti är nog vad tillverkaren kör på. Misstänker att den svenska återförsäljaren får ta de ytterligare 6 månaderna. Mig veterligen kommer man väl inte undan den obligatoriska 12månaders garanti mot konsument enligt den svenska konsumentköplagen? Kanske någon annan vet mer om det.

• getwet

getwet

Medlem
    8 december, 2006 vid 20:08 som svar på: Gun Sails 07

Jag har kört med Gun race TSD 8.1 kontra NP:s RS2 9.0, förvisso var det år 2004 men skillnaden var STOR. Kanske annorlunda idag.

NP:s 9.0 var, trot eller ej, stabilare och mer skjut i än TSD 8.1. Och jag pratar om i samma vindstyrkor. NP:ns range var överlägsen både upp och ned i vindstyrka.

• getwet

getwet

Medlem
    8 december, 2006 vid 19:54 som svar på: TT imorgon fre?

Krister…….för helv…det står på On water att din favorit dicipline är: Wave

Har vi missat något här eller, fick du betong i sandlådan när du växte upp, eller rent av en blå brandbil kanske när vi andra fick röda…? Vi andra kräver nu ett svar.

• getwet

getwet

Medlem
    8 december, 2006 vid 19:39 som svar på: TT imorgon fre?

@tbsurf 353546 wrote:

Hur gör du för att få åäö att se ut som dom ska i dina kommentarer i din session Krister?

Det undrar jag med, forsoker att fa till det sa att det inte blir onodiga och nordiga tecken i fonstret pa mina sessions.
    Hur fan har du gjort?

• getwet

getwet

Medlem
    8 december, 2006 vid 14:29 som svar på: Gun Sails 07

@kinetic 353472 wrote:

Jester: Ok..maststrumpan är ju sydd i 2 ”olika” material, den vita delen är ”dacron” medan den röda delan något som jag brukar kalla för ”Lufflex”, dvs ett något grövre men mjukare material (verkar vara liknande material till det som Severne SSR har maststrumpan av). Jag tror att dina North ”lever” längre än ett Gun, men å andra sidan så går ju utvecklingen så fort att seglet som sådant blir omodernt långt innan det ens är i närheten av att vara utslitet

Jag har känslan av att racesegel slits mer än andra. 2-3 säsonger sen verkar det vara tvärslut (nu tog jag i lite, tvärslut är dom nog inte), om dom används flitigt vill säga. Kan kanske ha att göra med att man seglar större i mer vind och att riggspänningen är bra mycket högre, en tanke bara.

Utvecklingen har också som Jester påpekat stagnerat och det är numera bara ytterst små detaljer som oftast skiljer mellan två årsmodeller.

• getwet

getwet

Medlem
    8 december, 2006 vid 12:00 som svar på: Rekord, rekord, rekord…och varmare blir det

@Drakglenn 353410 wrote:

Citat:

”Rekord, rekord, rekord…
    Varje dag slås nya rekord gällande värmen;
    Göteborg mätte nyligen sin högsta decembertemperatur sedan mätningen startade 1881. Kvicksilvret visade +11,3 grader.
    Havstemperaturen på västkusten är extremt hög. Ytvattnet utanför Väderöarrna är 11,6 grader varmt vilket är över två grader varmare än det förra rekordet. Normalt för december är 5 +C…
    Årets höst (september-november) har slagit värmerekord sedan SMHI:s rikstäckande stationsnät kom upp 1860.”

http://www.aftonbladet.se/vss/vader/story/0,2789,950175,00.html

Då kanske man kan se fram emot en tidig vår då, livet ler mot oss vindsurfare….:)

//Glenn

Metereologerna pratar om att det inte är ovanligt att det pumpas upp varmluft från södra delen av vår kontinent. Det scenariot är helt i sin ordning och inträffar varje år i omgångar, så man hävdar att det är inte påverkat av växthuseffekten.
    Mer oroad är man över att det inte har kommit ned någon kalluft över Sibirien trots nordliga vindar i dom områdena. Det är nämligen den kalluften som brukar ”utarma” den nu sydliga varmvind som vi har. Där kan man eventuellt hitta ett samband med växthuseffekten, kanske……

• getwet

getwet

Medlem
    8 december, 2006 vid 01:12 som svar på: Självömkan…

@feg 353296 wrote:

Klart man ska ha ett nick som tydligt säger vem (och vad) man är! 🙂

Det tycker jag med!

• getwet

getwet

Medlem
    7 december, 2006 vid 17:12 som svar på: TT imorgon fre?

@Speedjanne 353248 wrote:

Är det någon som hänger på vid 12 tiden?

Mvh Janne

Kör JÄRNET imorgon Janne! Jag hejjar på dig……

• getwet

getwet

Medlem
    7 december, 2006 vid 10:04 som svar på: Klimatförändringar…

@flex 353132 wrote:

jo men nu, när det börjar bli allvar (vilket jag tycker) så är det jag menar att det just är sånt snack som man måste lägga åt sidan och gilla läget! Vi kan inte backa tiden.

Att ändra levnadsstandard/konsumtionsvanor i hela västvärlden tar flera generationer tror jag. Hur ska vi arbeta med miljö? Vi sitter på bra teknik och kunskap…som vadå…inte går att applicera på andra länder bara för att vi gjort fel? Jag tycker redan att vi är på den nivån där det är dags att lämna det stadiet (sandlådestadiet)…och få saker gjorda, dock så är jag helt med på svårigheterna med det. Klart man måste arbeta med bägge spåren parallellt men fokus kan inte ligga på att vi ska ändra våra konsumpionsvanor när vi sitter på massa bra teknik och kunskap som skulle kunna ge större effekt snabbare tror jag. Det är dock min åsikt.

Att verka miljömässigt behöver med automatik inte betyda en sänkning av vår levnandsstandard vilket de flesta tycks tro. En del raljerar tom med att påstå att vi måste gå tillbaka till stenåldern, eller bo under en gran. Dessa typer av påståeenden är direkt felaktiga och oerhört inskränkta, visar bara att man är okunnig på området, eller rättare sagt korkad enligt min mening.
    Jag har sagt det tidigare, och säger det igen. Tänk efter vad det är vi gör, fundera på vad du kan göra, våga förändra din dagliga rutin och tag reda på information.
    Jag vill på intet sätt slå mig för bröstet, men vår familj har med små medel faktiskt lyckats minska vår årliga energiförbrukning (jag räknar fossila bränslen och elenergi) med ca 25-30% under en så kort period som två år. Och vi har inte SÄNKT vår levnadstandard, tvärtom………Och det har varit enkelt att komma dit.
    Så att vi i västvärlden måste sänka vår standard för att rädda miljön är bullshitsnack!

Sida 101 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA