Forumsvar skapade

Sida 129 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 19:35 som svar på: Cheva Trans Sport vs Chrysler Grand Voyager

Det här är nog enda gången jag håller på Mopar……Ganska säker på att Chryslern drar mindre, bättre att åka i och troligen är en bättre bil än lillchevan.
    Känner dock till ganska lite om bägge fordonen men lillchevan har inte visat sig vara den bästa av småvans. Men den har betydligt bättre lastutrymmen verkar det som, åtminstone om man bedömmer med ögat.

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 19:30 som svar på: Surfbussfunderingar
    Granis wrote:
    Bilder kommer sen för den som skulle vilja se. Ska grejas och byggas lite först. Är ungefär noll inredning i nuläget.
    Men canonball! Då ska det ljudisoleras i stora lass, sen ska 17″ som ligger hemma o skräpar slängas på. Undrar om 235orna ryms…bara att hoppas 🙂

Orkar den dra runt ett par 235 😉 Lite tyken nu.:smile:

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 12:47 som svar på: Nu kan du köpa din Speedtshirt!

Vi gör en liten förändring för ekonomins skull…….Precis som 2fast4u skrivit så är det här ett helt ideelt projekt och vi försöker hålla kostnaden nere så mycket som möjligt. Därav inget PG som kostar……..

Så därför kära vänner kan vi göra följande istället eftersom jag har ett privat vilande konto som för tillfället kan användas tills den dagen vi ser att det finns lite ruljangs i det hela, för att kanske då skaffa ett eget PG.

Vi gör följande istället så att pengarna kan verifieras på något sätt och inte bara försvinna i någon postsäck eller så.

Sätt in pengarna på konto i Skandiabanken, clearing nummer 9150-8102203. Mottagare Mikael Selington.
    Då har ni en verifikation på att det är betalt.
    Skriv vem som betalat, skicka sedan ett privat mail här på konfen (getwet) och tala om hur många knop, storlek och om ni vill ha en klibba också (20kr)

Jag checkar så det finns en godkänd session och vidarebefordrar beställningen så tröjan kommer per post hem till beställaren. Vi börjar så här så får vi se om det blir något PG längre fram.

Förutom det så genererar tröjorna en liten vinst efter mall, material, porto osv. Den vinsten kommer att skickas till GPS-speedsurfing.com eftersom det är också en ideel organisation som behöver lite stålars för utveckling av program mm. Bra va!

Tjing på er……här snöar det.

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 09:43 som svar på: Vad kan vara fel med en generator?

Det var faktiskt något nytt för mig, idiotisk konstruktion må jag säga! Har aldrig haft någon bil med ”lampa”, bara med ampere mätare. Den nye lille skiten har en iofs tror jag.

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 06:53 som svar på: Vad kan vara fel med en generator?

Ok, här kanske man har lärt sig något nytt. Menar du att generatorn inte laddar om lampan är trasig…….?

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 05:36 som svar på: Landet runt
    Oregistrerad wrote:
    mr_johan wrote:
    sopade gatorna i även i båstad idag, våren är här!!

Samma här. låg i trädgården och rensade land och kollade på alla krokusar.
    Sen kollade jag webbcam på Öland och vid 14.00 tiden så började en sydväst på 9-10 m/s blåsa sen var det bara att dra över och segla.
    Fan S-Holm måste vara en av världens största vintersportorter
    🙂

Men vi sökte iaf sommar OS för ett par år sedan. Men det kanske var lika bra att det inte blev något nu när istiden är här.

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 05:32 som svar på: Startmotor?

Kollade lite snabbt på biltema, ett fördelarlock ca 40-60kr, tändkablar från 99kr, tändstift 4 st från 60kr och en rotor ca 30kr………handla.

Olja 89kr och ett filter ca 50-60kr, luftfilter 50-100kr…..handla.

Byt ut delarna så slipper du oroa dig sedan.
    Jobbet är urenkelt att göra, även om du nu skulle vara ovan att titta på en motor. Enda verktyg som behövs är en tändstiftsnyckel, resten av tänddelarna byts utan verktyg.
    Att byta olja, vilket du gör på en typ OK station med lyft (då har du tillgång till oljehink och oljetappställe) så behöver du en fast ringnyckel till oljepluggen samt en oljefilteravdragare. Om du inte har det själv så brukar stationen hyra ut dessa grejer till en spottsyver.
    Vet inte hur luftfiltret sitter på en en folka, om det är med vingmutter eller bult, kanske rent av byglar som kopplas loss. Någon annan kanske kan berätta så du vet.
    När du återmonterar oljefiltret så smörj in gummipackningen med olja, dra sedan fast den FÖR HAND, inte med hjälp av filteravdragaren.
    Tändstiften ska dras måttligt, observera att om det är aluminium toppar så ska du vara lite försiktig så det inte blir gängpaj…kan någon meddela om det är alutoppar eller gjutjärn i en folka av hans modell?? Fördelarlock och rotor byter bara plats, nytt mot gammalt, hur enkelt som helst. Tändkablar likaså, men som sagt var tag en i taget så du inte blandar ihop dem. Se till att kablarna inte ligger mot motorn eller avgasrör eller liknande som blir mycket varmt.
    Lycka till

• getwet

getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 04:57 som svar på: rs6 vs warp
    faster wrote:
    getwet wrote:
    Dom däringa guppande grejerna till vänster tycker jag är snyggast, sen kommer nog den där med orange/rött i och sist den där ipod fula grejen.:wink:

RS tror jag betyder Riktigt Snabb, och NS betyder Något Saktare.

ELLER! Grejen till vänster betyder Bli Blöt. RS = Riktigt Slö, NS = Något Snabbare.

Det stämmer nog när jag tänker efter, du har ju RS som initialer. 😉

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 15:04 som svar på: Vad kan vara fel med en generator?
    mr_johan wrote:
    så det kan vara så enkelt som att lampan är paj. den funkar ju inte inte så ska kolla på den. köpte en heynes reparationshandbok men det fanns ju inget vettigt i den. bara massa blaha-blaha om att lämna in den på verkstad, inget om olika mätvärden mm vilket jag hade hoppats på. ska skruva ner panelen nu då och kolla lampan

Knappast troligt att det är lampan, du hade mätt upp laddningen till 12 volt både vid batt och gen vilket är helt felaktigt värde. Om den ger bara 12 v vid gen så är det där någonstans problemet ligger. Sätter bra mycket på att det är fel på reg eller gen. Kolen kan vara helt ok men kollektorn kan vara sliten……kan vara…en lindning med dålig kontakt…kan vara…In med skiten till någon som mäter upp den sen vet du.

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 15:00 som svar på: Startmotor?
    Bergelin wrote:
    getwet wrote:
    Bergelin wrote:
    Hej!

Jag har en VW Caravelle GL -88 men har ett problem med den. Tror att det är något fel med startmotorn för det är som om den inte tänder när jag startar. Som om ”rotorn” snurrar men att den inte tänder på alla tändstift kanske.. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har inte råd att lämna in den på lagning.

Blir glad för ALLA tips, stora som små..

Mvh Erik Bergelin

Vi kan väl börja så här Bergelin, har du någonsin bytt tändkablar, fördelarlock, rotor och stift på bilen. Om svaret är nej….hur länge har du haft bilen?

Jag får inte riktigt klart för mig om den tänder överhuvudtaget, gör den det eller är det helt dött. Det låter som om din startmotor fungerar efter som motorn går runt, är det rätt uppfattat?

Om du svarar på dessa frågor så kanske vi kan gå vidare sedan i fellösningslistan.

Tjena!

Jag har haft bilen i ungefär 2 år.

Som jag skrev så tänder den men den tänder oregelbundet. Alltså man vrider om nyckeln men sen känns det som om nåt börjar snurra men den tänder inte på ”varje” varv så motorn orkar inte starta med den tändningen som ges..

Jag har heller aldrig bytt något av det som du nämnde.

Tack för svaret // Erik

Vänta lite nu, är det möjligtvis så att startmotorn ”släpper taget” eller driver den hela tiden runt motorn? Sedan när du släpper startnyckeln, vad händer då? Står den och spottar några ggr och sedan stannar? Har lite svårt att förstå vad du menar.

Men vi försöker iaf med lite teknikmedicin så får vi se, men mitt tidigare inlägg som jag skrev tycker jag du ska följa i vilket fall som helst eftersom man byter sådana delar kontinuerligt.

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 14:48 som svar på: Startmotor?

Att slipa på stiften inuti fördelarlock och stiftet på rotorn rekommenderar jag inte……Att putsa försiktigt med stålull eller något kanske men inte slipa. Då ändras avståndet mellan kontaktytorna vilket inte ska göras.

Det troliga är att dina prylar är gamla som gatan, vem vet när det byttes sist…? Du har inte gjort det på två år och när bytte den förra ägaren, vem vet!

Nä….köp in nya prylar rakt igenom som tändkablar, fördelarlock och rotor samt stift. Till en folka så är det en spottstyver, framförallt om du kan ta dig till biltema. Bättre än att hålla på och småfiffla och bli dumsnål med resultat att bli stående längs med vägen.
    I fördelarlock med ålder bildas det små sprickor som ofta inte syns, där fukt kryper och det blir krypströmmmar. Det går alltså inte med ögat att avgöra om det är dåligt eller ej. Acceptera att det är förbrukningsartiklar som ska bytas kontinuerligt.
    Det låter som om du har fått in fukt i tändsystemet, antingen finns det i fördelarlocket eller så kryper det i dina tändkablar med kortis som följd. Bilen har väl antagligen stått ute hela vintern och kanske inte varit igång på ett tag…eller? . Byt ut skiten och sätt dit nya. Håll koll på bara, som någon beskrivit tidigare, att kablarna hamnar på samma ställe som på den gamla. Förslagsvis flytta en i taget….
    I med nya stift och en rotor (sitter inuti fördelarlocket) Passa på att kolla brytarspetsar samtidigt när du ändå håller på, såvida det inte är brytarlöst vill säga.
    Passa på att byt olja och oljefilter luftfilter när du ändå håller på. Också skitpengar på Biltema.

Som sagt var, när det gäller tändprylar är det ingen ide att försöka ”laga”, in med nytt, pröjsa och se glad ut.

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 06:45 som svar på: Landet runt
    Oregistrerad wrote:
    http://www.owc.nu/webcam/index.asp

HP verkar farbart, bara det där dj…. kvicksilvret kunde hoppa upp ett par cm också!
    Står och väger nu, HP eller TT till påsk? Gotland (GT)är också ett hett men kallt som fan tips på våren……

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 05:25 som svar på: Startmotor?
    Bergelin wrote:
    Hej!

Jag har en VW Caravelle GL -88 men har ett problem med den. Tror att det är något fel med startmotorn för det är som om den inte tänder när jag startar. Som om ”rotorn” snurrar men att den inte tänder på alla tändstift kanske.. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har inte råd att lämna in den på lagning.

Blir glad för ALLA tips, stora som små..

Mvh Erik Bergelin

Vi kan väl börja så här Bergelin, har du någonsin bytt tändkablar, fördelarlock, rotor och stift på bilen. Om svaret är nej….hur länge har du haft bilen?

Jag får inte riktigt klart för mig om den tänder överhuvudtaget, gör den det eller är det helt dött. Det låter som om din startmotor fungerar efter som motorn går runt, är det rätt uppfattat?

Om du svarar på dessa frågor så kanske vi kan gå vidare sedan i fellösningslistan.

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 05:14 som svar på: Landet runt
    donpedro wrote:
    Hela gotland e fritt (lite osäker på fårösund) ingen is så långt ögat når på alla sjyssta spots!

Oki, hur är tempen på ön längs med kusten?

• getwet

getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 05:12 som svar på: Landet runt
    Jester wrote:
    Rågelund/Åsa är helt isfritt. Åker man några km söderut till Stråvalla lär ju Ringhals hjälpa till o höja vattentemperaturen lite. Vid västligt, finns det ju dessutom hyggligt plattvatten… TT dröjer nog ett tag till, tyvärr. Var ju bottenfruset där…

Det är inte så att du och Surfan bluffar oss nu och kommer påstå att isen ligger fram till hösten på TT? 😉
    Är det verkligen så illa där, kan det möjligen släppa till påsk kanske?

Sida 129 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA