Forumsvar skapade

Sida 130 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    3 april, 2006 vid 18:56 som svar på: rs6 vs warp

Dom däringa guppande grejerna till vänster tycker jag är snyggast, sen kommer nog den där med orange/rött i och sist den där ipod fula grejen.:wink:

RS tror jag betyder Riktigt Snabb, och NS betyder Något Saktare.

• getwet

getwet

Medlem
    2 april, 2006 vid 18:15 som svar på: 12V till Notebook!?
    Judo-Freddan wrote:
    mr_johan wrote:
    har ganska svårt att tro attdet var inverterns fel att laddaren pajjade. har alldrig plockat isär en laddare men skulle gissa att den består av bland annat en likriktarbrygga och en kondensator, därmed så är frkvensen och formen på spänningen inte så viktig längre och det är just dom två sakerna som skiljer sig på spänningen på en inverter och direkt från elnätet. däremot så kan det bli konstiga magnetfält runt inverter som bland annat gör att pekplattan på en laptop kan flippa ur. en iverter har dessutom både en viss tomgångsström, tror det är ca 0,5A och en verkningsgrad på ca 90% vilket gör att det tar mer ström att använda sig av invertern än 12V, så att köpa en 12V laddare är nog det bästa.

Ok. Något annat jag minns är att laddaren var tokhet vid användning i bilen. Det är inte den nya hemma. Kan det bli så att den får ”jobba hårdare” på något sätt när spänningen i fritidsbatterierna blir låg..?

Nää..men du ska jobba hårdare på att komma till Öland i Kristi himmeslfärd! :laugh:

• getwet

getwet

Medlem
    2 april, 2006 vid 13:14 som svar på: Fågelinfluensan slår mot surfarna!!!
    Svenne wrote:
    getwet wrote:
    Ge oss några exempel Svenne!

Det finns (eller fanns) bland annat en som gjorde allt för att få bort motorcyklar från trafiken, till slut motionerade hon kort och gott om att förbjuda motorcyklar. Hennes argument var fantastiskt kul, men hon menade inte att vara rolig.

Men det är bara att gå in på riksdagens hemsida och söka på motioner så kan man få upp det mesta.

Eller, varför inte ostkaka? http://word.subjektiv.se/index.php?p=169

Eller, varför inte högre status till katter: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=426&typ=mot&rm=2005/06&bet=MJ242

Eller, varför inte en lag om att uttala siffermängder rätt? http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=426&typ=mot&rm=2005/06&bet=Kr372

Finns fler, det är bara att surfa lite. 🙂

Fast dom tre tycker jag känns rätt så relevanta ändå, finns en baktanke med samtliga som personen ifråga anser viktig, och i en demokrati anses allas synpunkter vara likvärdiga. Måste finnas tokigare grejer än så.:wink:
    Förutom det så vore det kul att läsa motionen om motorcyklarna, kan du möjligen länka?

• getwet

getwet

Medlem
    2 april, 2006 vid 13:02 som svar på: 12V till Notebook!?
    Oåxen wrote:
    Hej!

Vilken effekt behöver jag, räcker 110W eller måste man ha 300W, för att kunna använda en bärbar dator i bilen m h a en växelriktare?

Tack på förhand

/ Patrik

Ta en 300wattare på en gång. Prisskillnaden på biltema är 200kr på 150w eller 300w.
    Rätt som det är kanske man vill ladda telefonen, surfa på nätet osv…

En annan iaktagelse jag gjort är att min kyl som går på gasol/12V/220V fungerar mycket bättre på 220 än 12 volt. Därför kör jag numera på 220 under färd. Som tips bara om du kanske vill ”bygga” på med fler grejer. Surt att då behöva kitta upp sig när prisskillnaden ändå bara är 200kr.

• getwet

getwet

Medlem
    2 april, 2006 vid 08:38 som svar på: Tröjor med knop

Vi har tänkt på dig Faster och faktiskt tryckt upp en 45 tröja, fast med km/h istället för knots. Den kan vi skicka ganska snart till dig efter en godkänd session.

• getwet

getwet

Medlem
    1 april, 2006 vid 18:55 som svar på: Fågelinfluensan slår mot surfarna!!!

Ge oss några exempel Svenne!

• getwet

getwet

Medlem
    1 april, 2006 vid 18:47 som svar på: Korta T4:an, några byggtips
    MattaP wrote:
    Henke201 wrote:
    En tanke som slog mig bara… Sägs att man behöver besiktiga om bilen om man monterar in en taklucka, gäller samma sak för en sånhär enkelt fläkt eller?

När jag besiktigade för några veckor sen frågade jag om man måste besiktiga om om man slänger in en taklucka. Nej fick jag till svar!

Funderar starkt på K04-07 enl ovan! Finns det nåt sätt att stänga av de solcells drivna ventilerna och självdraget? exempelvis när det är kallt ute kanske man inte vill vädra ut värmen!

Hur klarar en sån där ventil regn? Man bor ju trots allt i Gbg!

Hej MattaP!

Fundera inte på att ”stänga” den självventilernade ventilen, det finns en vettig anledning till varför den är självventilerande och varför bilprovningen kräver sådana i en buss/bil byggd för övernattning och boende.

Min rek. är att använda sig av en sådan ventil PLUS en större taklucka, gärna en med fläkt i. Ni har redan varit inne på den, Fiamma med elfläkt. Den är värd sin peng kan jag lova. Används med fördel en het sommarmorgon, matos eller att få ut fukt.
    Samtliga ventiler klarar regn, dom är byggda för sitt ändamål och klarar av det.
    Är du osäker så köp en för marint bruk…….dom är exakt likadana men gjorda i rostfritt istället för plast.

• getwet

getwet

Medlem
    1 april, 2006 vid 18:27 som svar på: Perfekta surfbilen

Eddies 3.2 tonnare är naturligtvis en Diesel, och då blir jämförelsen med bensin lite orättvis. Om våra bilar skulle vara diesel blev förbrukningen ca 0.25-0.30dl milen.

Utomlands finns det en Folka Lupo som har modell beteckning ”3”. (3liter 100km)Uppkallad efter dieselförbrukningen. Synd att vi inte kan få se den på svenska marknaden.

För din info El Duderino så tog faktiskt bilen 0.57 på vägen hem….?
    Troligen beroende på det myckna regnandet som fullständigt öste ned från Öland ända fram till Sthlm. Kände hur vattenpölarna slet i däcken konstant…..kanske är en påverkande faktor, eller troligen förresten.

• getwet

getwet

Medlem
    30 mars, 2006 vid 16:40 som svar på: Speed

Nu vet jag, korta ben och armar på våtdräkten, såg kallt ut! Viking där……

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 20:01 som svar på: Sätta in ett extra cigguttag.
    Reklem wrote:
    Har funderingar på att sätta in ett extra cigguttag för att köra kylväskan på detta uttag till sommaren. Har sett att det finns en adapter för detta där man kan få två ytterligare uttag (mobilen måste ju också få ström), men jag funderar istället på att dra en sladd genom hela bilen under mattan för att få det extra uttaget i bagageutrymmet. Min fundering är nu om man bara kan löda på en sladd bakom det befintliga cigguttaget och sedan dra sladden för att sätta dit det nya uttag eller finns det risk för lite mycket spänningar om man gör så? Måste man ha någon form av säkring? Ska man kanske helst inte koppla till det nya cigguttaget till det som redan sitter i, utan till någon annan strömkälla i bilen? Någon som har en aning och lite tips?

Gör som Svenne skrivit, dra direkt från säkringsboxen och använd bra kabel med rätt area, ta gärna i lite. Säkra upp måste du göra….kan gå djävligt tokigt annars. Hoppa över tramset med den nuvarande ciggtändaren, precis som Svenne påpekar så är dom oftast underdimensionerade till externa elförbrukare. Och för att inte tala om allt djävla glapp!
    Jag har själv i princip nästan skrotat allt med ciggtändarkopplingar i min egen surfbuss, så djävla trött på dålig effekt och ständiga glapp.

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:54 som svar på: Extra batteri
    Henke201 wrote:
    någon som vet vad det är för batterie från biltema man skall köpa då? Finns ju en hel uppsjö känns de som, rena grekiskan för min del :S

Du ska leta efter ett ”fritidsbatteri”. Finns en hel uppsjö på marknaden. Antal ampere är en smakfråga men också lite beroende på hur många ampere din generator levererar samt hur bra kablar och längd du drar fram till förbrukningsbatteriet.

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:40 som svar på: Premiär i Askimsviken!
    Hankloose wrote:
    Knatte wrote:
    Och den viktigaste frågan 😀 Hur fort gick det ??? :tongue:

Ledsen boys! Men vi lägger ner det här med GPS. Slalom e den enda rätta grejen. GPS e ju inte trovärdigt för fem öre….

Tack Sven!

Fina bilder!

Nästa gång e det din tur att ta på dig den sura våtdräkten.

Ps Vi noterade oxå att det låg en död fågel på stranden så det här va kanske första och sista gången man surfade iår……

Va fasen Henke, fick du ett freeridesegel på posten eller? 😉

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:30 som svar på: Speed

Rekommendationen är camber, behöver inte vara kanske värsta värsta om man inte har 5 i topp som mål på GPS:smile:

Som någon redan skrivit så är en V8 eller liknande av andra fabrikat typ North eller annat större märke mycket kapabla att ta upp kampen om snabba segel som duger till det brädval som du är intresserad av.
    Hoppas att vi får se dig på Fituna nu till våren med en GPS på armen, skitkul om vi blir fler.

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:15 som svar på: Dom är för sköna
    The_Novice wrote:
    Mal Wright (GPS data) verkar ha skaffat sig vindmätare nu och den visar ungefär samma som den lokala vindmätaren som dem tidigare alltid räknat ned rätt rejält när dem angett vinden…
    Hur som helst farter kring 36-37 knop med vind på 20 knop i medel och 26 i byarna låter ju lite rimligare än tidigare…

Vad gillar du den här då av Ian Fox…..

Vind 20-25 knots. Bräda Starboard Isonic proto 45liter. Segel Severne 5.6. Fena 23. Max fart 2sec 45.9 knots, average 42.02.

En liten jämförelse bara med Ben van der Steen

Bräda warp speed 68 liter, fena 22, 5.0 kvm segel och hastigheterna blev 2sec 47.5 knots, average 44.16 i vind 45-60knots………….på kanalen i Frankrike.
    Jag skulle gärna vilja se Ian Fox segla någon gång, framförallt i vindstyrkor runt 20ms, undrar vad han använder för storlek då……?

Förtydligar bara att Faster och jag snackade om det här och kunde bara konstatera att vi inte ens skulle komma ut från strandkanten med 45 liter och 5.6 i den vindstyrkan.

Skönt att se att alla Svenskar på GPS speed kan uppskatta vinden riktigt bra, och det skiljer märkbart lite mellan oss allihop. Tyder på en bra uppfattning och kunskap.

• getwet

getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 06:00 som svar på: Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?
    pete wrote:
    Tänker speciellt på Stockholmsområdet. Här kör man ju kors och tvärs beroende på vindriktning ibland många mil bara för en ”efter-jobbet-surf”. Ni som har haft Båtvädret Plus – ökar man träffprocenten och minskar bomkörningarna? Är det värt 390 spänn för en säsong?

Snart är det dags…

Fick se båtvädret plus förra säsongen samt en god väns uttalande efter att ha använt den i princip en halv säsong. Prognoserna var mycket träffsäkra och betydligt mer lokala och tidsmässigt noggrannare enligt min gode vän.

Nu ska det tilläggas att den personen sökte prognoser på Gotland, Sthlms skärgård är nog svårare med kobbar och skär samt en mycket lokal thermic.

Jag tänker iaf prova denna säsong med båtvädret plus, just för att få en mer lokal prognos som ofta behövs i Sthlms området.

Förövrigt tycker jag precis som Dr Masse att Foreca skruvar ofta upp fläkten mer än vad det blir i slutänden, båtvädret tycks fungera bäst för oss 08

Sida 130 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA