getwet
Forumsvar skapade
-
BUDDA wrote:Jag går i funderingar om hur viktigt det är med karbonbommar. Är det ett måste på dagen camber segel, eller är det bara ett pluss i kanten. Kommer i nästa v beställa 2st segel. Kan jag köra med min alu eller är det bara att fortsätta med investeringarna
mvh budda
Det är bättre med carbon, men också beroende på storlek av segel. Större segel desto större skillnad mellan alu och kol. Så….vilka segelstorlekar hade du tänkt dig?
-
Hur känns kopplingen….Om lamellerna är dåliga kan ibland dreven fortfarande ha lite ”drivning” och då kan det bli svårt att få ur växeln, framförallt backen eftersom den är ”tvärtom” allt annat.
Om du provar att koppla ur ett par ggr före du försöker lägga ur backen, blir det annorlunda? Om du gasar upp motorn samtidigt, blir det någon skillnad?
Kolla också om det går lättare att få ur växeln om bilen samtidigt sakta rullar bakåt.
Endast chansningar från min sida…..men man kanske kan utesluta någonting iaf.Länkagen kan naturligtvis vara slitna vilket i sig gör att det inte lirar som det ska. Nu kan inte jag så mycket om folkor förutom att de kommer från Tyskland men visst är det väl ett långt djävla växellänkage på dem, eller?
-
Och jag körde till Kalmar på 0.54 milen……med dubbdäck, automatlåda och inte ens inkörd snurra.
Ser till min glädje att du får in en vågis på 254. Då går faktiskt min Fanatic Falcon 120 in osså, samt Exocet warpspeed, det trodde jag faktiskt inte. -
Det här var en solid lack, vanlig vit volvo. Polarvit som den heter. Ingen klarlack, och ingen tvåkomponent.
-
MattaP wrote:å fan, bra tips, tackar så mkt! Thinner å 3M Industrial Cleaner verkar bra grejjer. Får hoppas de ger fan i bussen iof!
Kolla på en liten undanskymd fläck först bara……..
-
Har fått en bil nedklottrad med sprayfärg, gick galant att ta bort med thinner.
Bara att eftervaxa sedan. Thinner löser inte upp lacken som en del tror under förutsättning att den härdat vill säga, eller torkat eller vad den nu gör. -
culing wrote:Idag beställde jag två av varje, de kan snart ses på Skidsport och Surfers.
Kanske ska ha dem själv?Skaru inte alls:mad2: 😉
-
Hua….blir speedad bara jag ser bilderna!
-
Jag joinar dig gärna TSURF, vi har ju pratat om att åka dit ett par ggr tidigare du o jag. Kolla in vilken vindriktning som gäller. Kanske vi kan rama in några riktigt bra spots i Östersjön. Nord-nordost tror jag kan smälla av som fan i Gdanskbukten. Har sedan Estland ett bra ställe också så…..
-
Bergelin wrote:Haha..
Den var grym, undrar vad den drar litern? Men är man iof några så kanske det skulle vara ok.
😉 Jag tror den drar ungefär en halvmil……..:wink:
De bussar som jag själv kör ibland ligger på ca 3liter per mil, observera att det då är linjetrafik med stopp relativt ofta. Ren landsvägskörning kan jag tänka mig att det går att komma ned på 2-2.5 liter per 10km med lagstadgad max fart för buss, 90km/h.
Problemet med bussar idag som ”surfbuss” är egentligen inte drivmedelskostnaden. Har själv kikat en del på begmarknaden men det är omöjligt. Alla bussar idag, även de som utrangeras från linjebolagen typ SL eller liknande har på tok för avancerad teknik. Det är luftfjädringar och alla möjliga konstiga elprylar överallt som ingen normal människa begriper sig på och uppepå det är det inga billiga grejer. Massor med lagstiftningar om retarder och hjälpbromsar som ska hållas igång och tungarbetat, dyrt som fan att besiktiga och försäkring likaså.
Det vore iofs rätt ballt, men det verkar som om det bara är de gamla bussarna med skitsimpel teknik som är lämpliga för ett privatägande, men tyvärr är dom riktiga lik och knappt körbara idag. -
The_Novice wrote:tbsurf wrote:är det rensa såna här du menar?
vi ska försöka få med så mycket vi kan på varianter och lösningar 😉Precis, ser ut lite som en missad gipp…
Nänä, det där är en sprängskiss på Högklint utanför Visby, syns hur tydligt som helst.
Förutom det så är det här bara början på manualen, bida er tid så kommer den att kompletteras vartefter. Synpunkter och förslag tas gärna emot på den adress som hänvisas i manualen så får Bappel det samlat på ett o samma ställe.
-
Tung läsning……som en ”aning” partisk är det naturligtvis enkelt att ställa sig på ena sidan och hålla med. När jag läser inläggen försöker jag verkligen vara opartisk men kommer inte så långt förrän jag står där och lutar åt ena hållet.
Förstår då rent ut inte varför två speedtävlingar med helt olika karaktär inte skulle kunna köras samtidigt…..Ett ytterst fåtal av de som loggar sessions har tillträde till ISAs tävling. Eller finns det någon numera förresten efter det att alla skulle bannlysas?
Jag kan bara backa i min egen windsurfinghistoria som nu pågått i över trettio år. Med de trettio åren i nacken kan jag bara konstatera att GPS speedsurfing är bland det största som hänt åtminstone för min del ino windsurfingvärlden. Bredden och möjligheterna finns numera för var och en och det är både billigt och enkelt. Skit samma om du seglar på TT, HP eller i en Mälarvik, Roxen eller StrandHorst, du är med iaf och kan regga din session, tävla mot dig själv och känna en euforisk glädje när du satt personbästa.Det är något som ISA aldrig har fått mig att känna, och kommer aldrig att få mig att känna det heller. Det närmaste jag och alla andra här i Sverige kan komma den org. är att som publik få stå på stranden och se ett gäng pro åka på avlägsna platser i världen.
Nä, Martin och gänget på GPS speeds. tycker jag ska stå på sig och fortsätta ett eminent arbete som fått massor med speed/slalom åkare att få en nykick och kamplust utan like, både mot sig själv och andra.
Så därför kommer jag och några till härifrån Sverige garanterat stå på Strand Horst i september för att deltaga i en tävling som vi aldrig ens kommit i närheten av om grabbarna inte fanns och gjort det möjligt för oss, så jag säger bara en sak: ISA, skit på er! Ge fan i GPS speedsurfing, kör ert rally och låt det så vara.
-
Boman wrote:Skönt men ändå lite konstigt att det är öppet med tanke på hur kallt det har varit, kanske riktigt strömt just där.
Pratade med några som åkt från Åland till Grislerhamn i onsdags och då var hela sträckan istäckt!!
Kanske har det gått upp idag med den norliga tokstorm som drog förbiFörvånande är att den här viken har varit öppen hela vintern:confused2: trots kyla i veckor, jag har kikat på den lite då och då. Men den ligger också helt öppen i sydlig riktning, Polen nästa.
Nog fan har det blåst idag, ordentlig NV har vi haft här och man har gått runt och förbannat den spillda vinden………Du Boman, syns vi på Öland till Kristih.? -
Starboard surfer wrote:Då blir det en Viper Slam 31!:laugh:
Tack för synpunkter!
Wallén är så satans dyra, någon anna som kränger dessa?
kika på surfbutiken.se
-
Du får nog ta tabellerna med en nypa salt. Min egen erfarenhet är att det går utmärkt att köra mindre, om man vill ladda för fart vill säga. En renodlad slalombana innebär minst halvvindssegling vissa sträckor och därför behövs det lite mer lyft i fenan, vilket i sig innebär att den bromsar pga storleken.
Alltihop handlar hela tiden om en kombination som måste stämma till minsta detalj. Den kombon går bara att finna via egna tester. Om du ställer frågan till dom som speedar här i Sverige, trots urusla vattenförhållanden kommer du att se att INGEN kör 30fena till 5.0-5.5. På ställen som Strand Horst och Sandy Point används ännu mindre fenor, dom seglar ca 22-24 fenor med de storlekar du anger.En 34 fena till 6.6 (nu syftar jag på fullräsersegel och planka ca 90-100l) fungerar naturligtvis, men usch vad dåligt det släpper. Min egen slalom på 101l och rs4 7.2 fungerar med 34……..men farten ökar markant med en 32, och slutligen släpper det fullt ut med 30 om vinden räcker till.
Min iaktagelse av tillverkarnas rekommendationer känns en aning haltande och jag tror inte att jag är ensam om den tanken…….Kanske rek. är till för rekreationssurfaren och inte den som vill ladda för fart.