getwet
Forumsvar skapade
-
Surferboy wrote:27-28 är det på Haga. Iallafall var det det vi kom överens om med ÖWC.
Vi kör alltså speedtävling i GBG 25-26 maj och 27-28 är det sedan tävling på Öland.
Mvh,
GustavNä nu fattar ja inte riktigt Gurra! Först tävling i Askim 25-26, sedan tävling på HP 27-28. Den 27-28maj är vad jag förstår ingen speedtävling arrangerad av er, eller? Mig veterligen ska det inte vara några tävlingar på HP i år, rätta mig om jag har fel Speedkenta.
Om det nu inte blir via er någon speedtävling på HP så vore det synd, helt klart svedalas näst bästa speedvatten, och just i maj klockren chans på bristillskott.
-
Boman wrote:Gryyymt Bra jobbat, f-n va kul vi ska ha.
Jaha….ska bli på tiden och få träffa dig och Speedjanne någongång, träna sträckta vrister, raka armar och hitta en aoerodynamisk våtdräkt, utan kulmage.
Tycker speedjanne kan lägga upp en agenda för tävlingen i Gbg, så fixar jag en till Sthlm…… -
Kanoners, var i Sthlm ska tävlingen äga rum?
Hehehe….jag läste resten nu och vet var ”inom kort”.:blush:
-
Nej nej nej gobit, inte ändra. Vill bara veta om det verkligen är korrekt, seglar dom verkligen så satans smått i pluttvindar…? Men nu har du o jag snackat på telefon om det så…..Strand Horst får visa.
-
Jester wrote:Getwet har ju dessutom dom fula RS4:orna. Skall vara svart mastficka. Mao som på min RS4.
Där sket du i det blå skåpet……min 8.4a är svart, till och med mörksvart, eller det kanske heter MP3svart?
-
Simmers 2006or är riktigt snygga……och färgen är blomkålsvit, kanske med lite inslag av mörkvita band. Vissa fält är faktiskt vitvita. 😉
Håller med dig Boman, RS4orna är faktiskt snyggast av de tre RS4.5.6.
Gillar skarpt det gråa mot svarta och tonade rutor…….. -
Jester wrote:Kan det vara så att dom är vana att mäta vind i Beaufort? Och har fått det där med knop vind helt om bakfoten, typ…
Enklaste är väl egentligen att dra upp en tråd om detta på gps-speedsurfing.com…
Den som frågar får veta…
Något general fel är det iaf……:confused2:
Det kan naturligtvis vara så att vissa har svårt att skilja på knots, b-fort och m/s. Men det lär knappast gå att förväxla b-fort och knots, vilket skulle innebära orkan om man nu lyckades göra det………Förväxlingen m/s och knots verkar mer trolig men det märkliga är att det bara är vi här i Skandinavien som använder m/s, så varför skulle dessa förväxlas….
För något djävla generalknas är det, och det är massor med sådana konstiga uppgifter på gps-speedsurfing. Det troliga är att dom är så otroligt sopiga så dom inte ens kan läsa av vindmätaren, än mindre GPS:en:wink:Kan TBsurf vår alldeles egen eminente timekeeper kanske göra en check med sina kollegor i utlandet?
-
JohanC wrote:Nja… fram till 2003 fanns det Naish Enduro… Men det verkar ju på inget sätt vara någon extrem speedbräda utan snarare en rätt bekväm freeride… se http://www.marlinmag.com/article_print.jsp?ID=5572 det där testet.. Vad var det för segel och fena han hade??
JohanC
Naish Stealth 6.0 och Select Lightning speed 28
-
joth wrote:Det där med vindhastigheten kan ju vara knepig om man inte har en vindmätare. Då får man väl kolla prognosen på SMHI eller kolla närmaste vindstation eller använda sitt pekfinger och höfta lite. Härav dom knepiga resultaten men vad vet jag.
Jag planar bra med en 7.5 i 7-8 m/s men med 6.3 får det blåsa 9-11 iaf. Jag brukar plana tidigt. Är ingen speed nisse ännu så hastigheten vet jag inte ngt om. Väger ca 80 kg.
Frågan jag ställer mig och det skall testas i sommar med GPS är hur viktigt är det med prylarna för att nå iaf 30 knop. Tror inte det är så speciellt svårt men får kanske revidera den uppfattningen då. Har 105l freestyle/freeride med tångfena och freeridesegel så det skall bli spännande. Lovar att det kommer upp på konfen hur det går.
//Jonas
När vi kör runt 30-32 knop brukar seglare med freestyle/ride hålla ca 24-26knop, och då klassas det som snabbt ändå för det materialet. Många når inte ens den farten. Min erfarenhet är att det krävs segel från 8.5 och uppåt för att få fart i de vindar som man uppgett. Jag resonerar nu om fullblodssegel vilka är helt annorlunda övriga segel.
Det Svenska rekordet på 2sec är 36.6 knop med 6.7 i vind 30-38knop…..16-20ms. En viss skillnad…… -
SWE 496 wrote:Vart var det han seglade då? Kan det ha med salthalten i vattnet att göra eller? Brädan planar ju lite lättare när det är mer salt i vattnet…….eller?? Tycker iaf att det har känts så.
Salthalten kan inte ha en så stor betydelse.
-
Eller vad sägs om den här!
Chris Torkler segel 5.4, 26fena, vind 18-22knop=9.5-12ms och seglar på 2sec i 38knop……..
Vi måste vara några djävla kråkfötter här hemma på att segla. Är det någon svensk speedare som planar för fulla muggar i 30+ med 5.4 fullracesegel i 12ms?? Någon som sett NÅGON göra det?
Som sagt var, jag fattar inte ett skit hur det går till.
-
Klart den kommer att gå sönder, vore bättre med någon form av kardborre som man bara flyttade efter önskemål kanske?
Grejen som sådan gillar jag, har haft några segel som gärna ville börja ”vissla” eller småvibrera just i bomöppningen, ruggigt irriterande. Men det borde verkligen finnas betydligt bättre lösningar än ett blixtlås……hur många har man inte dragit sönder vid camberöppningarna?
Förutom det Jester, är det Ipod vitt i seglet?;)
-
Risken är överhängande att laddningsregulatorn går åt he…… om den inte har ett motstånd. Så prova inte det. Montera hellre bort gen. och lämna in hos en mindre lokal snubbe som fixar sådant. Han kan mäta upp den direkt och se vad som är strul.
-
Jag har ingen koll alls på den häringa typen av bilar, men jag undrar om inte mellanväggen som du pratar om är monterad så den går att plocka bort. I de flesta bussar och lastbilar brukar väggen vara popnitad eller skruvad, kolla om det inte är det i dom här också.
-
BUDDA wrote:Tack för alla goa svar. kommer att behöva en mast med. kommer absolut att följa rekomenderade mast. Har försökt att få info om simmer med det funkar inte så bra. letat över nätet. har inte ens hittat en bild.
MVH Daniel
Vi är fler som letat efter bilder på nya simmer, mig veterligen är det ingen som hittat några……..