getwet
Forumsvar skapade
-
ollfa297 wrote:Samma bil som i föregående inlägg. (golf GLD (diesel) -81 )
När man startar bilen lyser ett fast sken från laddningslampan, gasar man till en gång slocknar den. Sen börjar den lysa mer och mer ju längre man kör.
Jag mätte späningen över batteriet 2ggr när den var igång, 13.5V och 13.7V visade den. (har hört att det ska vara 14.4)
Tror ni detta bör åtgärdas? Någon nämnde att det eventuellt var en växelströms generator utan kol (?) i den, stämmer det? Då borde det ju inte vara generatorn.
Laddningsrelät vet jag inte var det sitter, jag antog att det skulle sitta i säkringsboxen, men den hittar jag inte(!) (har dock inte letat så mycket)
Jag kan sätta nästan vad som helst på att det är generatorn som är på G, och du måste åtgärda det annars står du snart där. Symtomen som du beskriver tyder helt klart på att det är dags att byta lite prylar.
Generator utan kol…? Hmm..aldrig hört talas om, men det kanske finns:confused2:
Lättast är att ordna en utbytes gen, men undvik att gå till VAG, du blir rånad! Sök upp någon lokal start och gen. renoverare, dom kan både reno. eller fixa en utbytes.
Laddningsrelät är det troligen inget fel på, vanligtvis brukar laddningen upphöra helt om den strular. -
BUDDA wrote:Trodde aldrig att det skulle bli så här. Börjar förstå speedjanne med sitt blandade utbud. Jag har under dom senare veckorna bestämt mig fär att köpa ett nytt runt 6.5. Men mitt broblem är att det är svårt att välja. Jag tror igentligen inte det spelar så stor roll om man väljer ett av dom större märkerna. Efter som det mesta blir bra efter en viss inkörning. Men jag skulle bli glad över lite vägledning.
MVH Daniel
Precis som Speedjanne skriver så är det bäst att utgå från masten. Så min fråga är, vad har du för mast/master idag. Många av fullblodsseglen kräver extrema master med priser därefter.
Ett mycket bra alternativ som jag ser det om man inte vill lägga x antal pengar på en rigg är NP:s V8, påminner oerhört mycket om ett fullblod men kräver inte lika mycket av masten. V8:an har också presterat riktigt bra tider både i Sverige (vilket är mest relevant för oss att titta på) och utomlands.
Ett annat segel som jag själv skulle kunna tänka mig är Simmer. Jag har sett och vet att 2004 och 2005 års linje presterat mycket bra, men nu till detta år blir det en helt ny linje som jag ingenting vet om. Fördelen också med simmer är att deras priser håller en helt annan nivå både på master och segel kontra NP och många andra fabrikat. Tror deras SC10 ligger runt 3500-3600kr vilket är mycket bra för en 100%are.Har du redan mast eller måste du skaffa en till den kommande 6.5:an?
-
Judo-Freddan wrote:Yeah! Äntligen lite teknikdiskussion igen. Länge sedan..
Tror inte det är något principiellt fel på den tankegången. Under min förarstol sitter det ett fläktpaket som kylarvattnet passerar. Tror inte det är några problem med att göra en lite längre slinga för kylvattnet. Gäller ju dock att kolla så skummet klarar de temperaturer upp emot 80-90 grader det måste kunna bli därinne så konstruktionen klarar en varm dag i Brennerpasset för förlusterna med x cm skum mellan behållarna lär inte bli så stora.. En annan princip för isoleringen kunde ju vara den som ståltermosar har. Vakuum mellan behållarna men jag har alltid undrat hur termostillverkarna lyckas med det. Man måste ju vara ganska snabb mellan vakuumsugningen tills dess man svetsar ihop. Typ som att låsa en byrålåda och hinna slänga i nyckeln..:grin:
Hur hade du tänkt med tillförseln och uppsugningen av varmvattnet? Man lär ha ett rör+slang för att fylla på med vatten och ett där man kan pumpa upp vatten så att det inte blir vakuumstopp när man ska göra det ena eller det andra.. Alternativt gör man bara röret lite större och där kommer din avstängningskran in. Man öppnar den och stoppar ner en tratt i det kanske 20mm stora hålet i slangen (stort nog för att undvika vakuumstopp), stänger den under uppvärmningen för att inte förlora den goa ångan och sedan stoppar man ner en mindre slang kopplad till en pump när det är dags att pumpa upp varmvattnet. Även nu kan luft sugas ned och ersätta det uppumpade vattnets volym.Har inte tänkt så mycket på hur vattnet ska komma fram till kranen……..eller hur påfyllning/avtappning skulle kunna se ut. Men jag kommer nog på något, kanske:crazy:
-
T.B wrote:Tjena!
Låter som du ska bygga en varmvattenberedare som idag används i alla båtar o husbilar.
Motrons kylvatten cirkulerar genom o värmer när motorn går, ligger man i hamn/camping kopplar man in 220V och en värmepatron fixar värmen.
Enklast är klart att köpa en färdig men dem är inte gratis…fast man slipper allt strul o läckage.
Kolla hos en båttillbehörs /campingbutik. tex http://www.hjertmans.seLycka till!
//TobbeDet där var riktigt bra, visserligen kostar det en peng men om man tänker på att den bara förlorar 0.5c i timmen…….kör under dagen, lägg dig och sov och fortfarande varmvatten på morgonen, frestande.
-
TaBi wrote:Hmm, jag har nog missförstått det här tror jag…
Som jag förstår det är tanken att du ska ta ut kylarvattnet?
Jag har nog som sagt bara missförstått det hoppas jag, då alla dina andra idéer har varit grymma! =)En tanke jag fick var att inte fylla det med fogskum utan att ha kylarvattnet där ute, i mellanrummet mellan tankarna.
Nackdelen blir ju då att det inte kan hållas varmt så länge…
Kanske om man isolerar med ngt på utsidan av den yttre…?Jaja, du får spåna vidare, gotta go!
Klart att du missförstått Tabi:wink:
Kylarvattnet leds igenom en tank via rörledningen, så att de varma rören värmer det omgivande vattnet. Fungerar som en doppvärmare men med vatten istället för ett elelement.
Din ide där med att låta vattnet cirkulera runt den inre var rätt bra. Men det känns som om det skulle bli en ganska avancerad lösning, fast jäkligt bra faktiskt. Tror att Judo Freddan och jag spårar vidare på den…. -
Speedjanne wrote:Fan va kul att se dig aktiv på konfen igen,var har du varit sista året? Vad blir det för nya prylar? Är vi släkt? ser att vi och Mats har samma fina efternamn
Mvh Speedjanne Sundin
Det är fan värt att fira Speedjanne, Jeppe is back! Skål påre ”gott o blandat segelmannen”.
-
Jeppe wrote:Tjena!
Det här måste vara något fel, men visst brukar väl 201-an ligga på drygt 2 papp?
Måste beställa om det stämmer, kolla in här:
http://www.datacorner.se/_/product/default.asp?lProductId=38119
Fan mannen, du är verkligen på G! Jag är stolt över dig.:wink:
-
Eddie wrote:Oj vilket liv det blev…
Vad jag ville tala om med min jämförelse var att jag tycker banker och försäkringsbolag tjänar mer pengar än andra branscher bara för att det saknas vettiga alternativ.”Hemsnickrade och dåliga förslag”. Det är väl upp till var och en att avgöra. Det är ju fortfarande ett alternativ som fungerar. Det är ju därför f.bolagen försöker stoppa det, precis som du beskrev.
Humor är svårt att förklara
Jobbar du i någon av branscherna eller är du HA-medlem?
Själv sitter jag fast i byggbranschen… som inte alltid har så gott rykte. Men jag lipar inte för det.Nä Eddie, det blev inget liv, inte från mig. Jag bara påpekade att du gav ett råd som faktiskt innebär risker och indirekt är ett försäkringsbedrägeri. Men du försöker normalisera rådet som om det vore normalt och helt ok. Det vänder jag mig mot och informerade att det är en felaktighet. Om du personligen sedan har en annan moral än det som är rätt, eller om din okunskap är betydande i ämnet så förstår jag din åsikt.
Och självklart reagerar jag på att du jämför olika branscher med HA, om det framgått tydligt att det var menat som ett skämt så skulle jag nog passerat inlägget med en axelryckning.
Naturligtvis är det upp till var och en att avgöra om man vill göra som du rekommenderar, men man ska nog passa sig för att rekommendera saker som man inte känner till…….Killen frågade faktiskt seriöst hur man eventuellt kunde sänka sina premier, inte hur man sänker premien via ett bedrägeri.
Jag har arbetat inom försäkringsbranschen samt bankvärlden, dock inte HA:wink: Numera gör jag något helt annat, och har aldrig lipat, vare sig då eller nu.
-
Eddie wrote:Folk som betraktas som väldigt seriösa tenderar ofta missa ironi.
Är det HA eller de andra som du tycker missgynnas i min jämförelse?Vad tror du jag syftar på, eftersom du anser mig som seriös så lär det väl knappast gå att missa vad jag menar, eller?
Tvärtemot dig vill jag vara seriös och ge ett korrekt svar, istället för att svamla runt och anse att man kan sälja bilen till morsan, vilket i sin tur kan innebära en del negativa följder för personer som kanske väljer att följa dina hemsnickrade och dåliga förslag.
Har ganska svårt att hitta någon form av ironi i ditt inlägg, vari sitter humorn?
-
wisco wrote:Tja, din cheva är husbilsreggad va? tyckte mig läsa det i nån annan tråd..
Hur många passagerarplatser har du då?
Jag vill bygga hus i min dodge, men jag vill också kunna få med ett par till passagerare, åtminstone kunna åka 4 i den.Jag förmodar att det är mig frågan är ställd till? Det finns nämligen en Cheva till i den här tråden men jag chansar att det är mig du menar.
Visst är den husbilsreggad. Bilen är reggad för 1 förare plus en pass. Men den har alltid varit det, även när den var bara en simpel lättlastbil med lastutrymme. Vanliga husbilar är reggade för fler, vilket naturligtvis även en van kan vara. Huvudsaken det finns säten och bälten och den är typad för det. Blir dock svårt tror jag att få till en husbilsinredning plus sittplatser, utrymmet är en aning begränsat….
-
Eddie wrote:Försäkringsbolag banker taxibilar Hells Angels Bönder
Same shit different names!
”Det finns bara tre sortes bönder: bonntjyvar tjuvbönder å bönder som stjäl”
Kul att läsa ditt inlägg, förvånande dock att du jämför en del kategorier med HA. Min erfarenhet är att det oftast är just tjyvbönder och andra mer oseriösa som har den typen av inställning som du nu redovisat.
-
Henke201 wrote:Ingen som vet om det är någon skillnad mellan husbil och vanlig bil gällande försäkrings pris?
Det blir oftast billigare med husbilsförsäkring än vanlig Llastbil eller personbil.
Men då måste den vara reggad som husbil för att få igenom en husbilsförsäkring.Alternativet att låta morsan äga bilen istället kan ha sina risker. Finns något som heter ”försäkrat intresse” och som kan användas av försbolaget för att avböja ersättning. Det ska alltså finnas ett samband mellan ägarskapet och den person bilen/bussen är registerad på. Om så inte är fallet är det inte ”försäkrat intresse” och försbolaget kan avböja pga det. Denna typ av avböjande från bolaget har numera blivit vanligare (under förutsättning av att det uppdagas) eftersom det är mycket vanligt att mormor äger en värsta motorcykeln eller en Porsche som hon aldrig ens sett……..i princip ett bedrägeri helt enkelt.
-
Jeppe wrote:Tjo på dig du, din gamle gårdskarl och hästskötare, du får ta och leta dig ut från urskogarna lite oftare. 😀
http://www.apple.com/se/ipod/ipod.html
Äh, du din kapitalistiska mötesproffs har bara dåligt samvete för att du sitter på ett sunkigt kontor och låtsas verka för ett företag medans jag är och rider sanslösa galopper i skogen……Skulle nog vilja hänga med va?:wink: 😉
Snart kommer sjöbrisen på Fituna ……..
Nä, tusan vad jag längtar efter er allihop nu. En riktig speeddag på TT i goa vänners lag och en back bira på kvällen utanför bussen! Så ska det bli kommande säsong!
-
Jester wrote:*suck*
Nån annan får förklara för neandertalaren… 😉
Haha…Stolt och ståtlig bakåtsträvare som fattar att vitt är vitt, svart är svart och att det inte finns någon färg som heter Ipod. Jag har kollat…..finns inget som heter Ipod vitt, så det så:tongue:
-
Jester wrote:Dom däringa 08-orna har fler fenor än jag har kallingar, och byter dom minst lika ofta… 😀
Jag har några fenor kvar från min RRD avantslalom årsmodell 97, så om du inte byter kallingar oftare än så, då vet ifan om jag vill träffa dig igen utan heltäckande våtdräkt. 😉 😉
Om man kikar lite på mitt material, så tror jag nästan att det är jag som har äldst prylar av oss 10 första, kanske tom 15. Culing har också förresten rätt gamla prylar men kommer kitta upp sig ordentligt till kommande säsong.