getwet
Forumsvar skapade
-
Hallå där Fjantis, straxt över tusenlappen för buss + en pass. Men jag lovar det är värt varenda krona och man slipper bila 100mil…….Om man blir ett lite större gäng (minns ej antalet) kan man åka på ”idrottsresa” och då blir det betydligt billigare.
-
Nå Petter…….har du bestämt dig? Brädan som du har är än idag still going strong, men vi är också lite nyfikna på hur mycket du väger, din kapacitet osv för att kunna ge dig mer riktmärken i segelval. Faster, jag och Boman har seglat 276:or i många år och har vår erfarenhet. A.B (som varit med och shapeat brädan, förövrigt det roligaste RRD gjort innan urspårningen)har sin och kan naturligtvis segla den ännu effektivare, men var är du? Kanske kan vi hjälpa dig ännu mer?
-
TB och Getwet på väg ut för att ladda ur ordentligt ned mot ön….Fituna som vanligt.
-
TB:s session klar, nytt personbästa, stort flin!
-
Hur kul vore det att åka hem en sådan här kväll……?
-
Drar till med en till från Gardasjön, körde tyskdödare….
-
GÅSHUD…………………tre räjsers på samma bild!
Matar på med ännu en bild från Fituna, även det en bra höstdag med choppy vatten men varmt!
Bilden visar tycker jag när slalom och fart är som bäst, vitskum och vattenstänk runtom….och fullfart!
Hörru TB, du har en del bilder, och även ni andra fram med dom nu..!!!!!
-
Det fick bli en till. Även den från Fårö en magiskt varm och skön fyra dagars i September.
-
Korken är redan för kvällen skjuten på en Comte de Lantage för årets 30knops klubb……Skål och grattis!
-
Jag visste att det fanns fler grejer på Robban som var stort…….
Den mannen…… 
-
Uj……jag använder 40fena till min Falcon 120 och RS8.4, kan gå ned ytterligare en storlek utan problem….så jag förstår att det bromsade med 44 till 6.2…..
Själv eftersträvar jag så små fenor som möjligt för att få fart. Ibland är dom precis på gränsen till för små, men det är där man måste ligga för att få grejerna att släppa ordentligt. Blir dom för små så skiter det sig ändå med urusel planingströskel och den lyfter inte ordentligt. Så ett samspel krävs med andra ord och det kan bara testas fram. Som exempel kan nämnas att tidigare seglade Robert S och jag mycket tillsammans med exakt likadan utrustning, men fenstorlek skiljde alltid(likadana fenor med olika size)…….väldigt individuellt med andra ord.Så jag anser att det är bättre med många bra fenor i bagen än många segel. Till din Falcon klarar du dig lätt med två slalom/race segel men behöver troligen 3-4 bra fenor.
-
”man” är de som färdas i fordonet……delar på kakan gör naturligtvis de som färdats i bilen….som har personskador.
Låt oss säga att fordonet är reggad för en förare och 4 pass. Trots det så färdas det en förare och 6 pass i fordonet. Eftersom ersättningen baseras på maximalt fem resenärer får de sju dela på ”kakan” för fem pers. Men återigen, är motparten vållande är det annat som gäller eftersom det då är ett skadeståndsanspråk. Om man själv är vållande föreligger inget skadeståndsanspråk eftersom man inte kan bli skadeståndsskyldig mot sig själv.Men, för att komma tillbaka till den fråga som det egentligen handlade om kan vi väl bara konstatera att det finns en vettig förklaring till att man begär lastgaller……..vilket egentligen anser jag, skulle vara ett krav i alla fordon med lastutrymme som inte är avskilt från kupen. Exempelvis kombi, skåpbilar mm.
-
Fel…..trafikförsäkringen gäller alltid för max antal pass som bilen är registrerad för. Är det fler än regbeviset visar så får man dela på kakan(invaliditetsersättning, livränta mm). Så lastgaller eller ej har ingen betydelse försäkringsmässigt. Polisiärt däremot kan det bli problem.
Om motparten är vållande så ersätts skadorna fullt ut oavsett antal pass i fordonet eftersom det då föreligger ett skadeståndsanspråk. Så det så…
-
Måste ge mig in i ”debatten” och påpeka, precis som doktorn skrivit att i de större storlekarna kommer troligen ett V8 göra sig bättre än RS linen. Något bättre bottendrag (förutsätter nu att det inte ska tävlas på högsta nivå), mer förlåtande och framförallt…man får två riggar istället för en (nästan iaf) för samma peng. Några speedrekord kommer inte att sättas med de storlekar du frågar efter, fort kommer det att gå men redan nu är folk över 36knop och dit kommer man bara med 7.0 och mindre samt mindre brädor(med de förutsättningar vi har här i Sverige, och det är ett fåtal seglare som kan pressa upp utrustningen i dessa farter).
Så valet att segla med V8:a tror jag är både mycket bra och ett vettigt alternativ till RS. Kolla in Robert Stavnås sessions på speedsurfing, han kör v8:or.Idag tror jag inte att utrustningen spelar så där jätte stor roll för oss här hemma, skillnade är VATTNET….den dagen vi hittar perfect water kommer nog skillnaden att visa sig mer på materialet. Men på Fituna och Gotland borde skillnaden vara mycket marginell mellan en V8 och RS.
Min rek blir att köpa V8, och lägga mer pengar på fenor, DÄR finns det fart att tjäna. -
Tackar er bägge två, hade nästan tappat hoppet om att nå årets mål 35knop. Säsongen har inte gått i medvind för min del direkt, sämsta året på länge vindmässigt (inte en enda riktig kuling för mig i år
) men ändå den roligaste pga gps-speedsurfing. (tack för det TBsurf)
TT är nog det bästa stället för speed jag seglat på i Sverige. Påminner starkt om Haga när det är som bäst då man närmar sig sandreven. Den stora fördelen med TT är att det blir bra vatten under en betydligt längre sträcka än på Haga. Och för min och TBsurfs del så hade vi skitkul även på andra sidan bland vågorna, kändes som hemma på Fituna fast 3ggr bättre då man kunde hitta riktigt fina rännor mellan vågorna. Där släppte vi på ordentligt och fullständigt flög fram mellan och över vågorna….vi kollade in våra filer och konstaterade att det gått rejält fort bland vågorna, 30+. Återigen, det var nog vår bästa dag i år……
Nästa gång vi kommer ska inget arbete hindra oss från att få ut det bästa av dagen (riktigt irriterande att det ökade ännu mer senare
) och jag ska inga fenor hava med mig över 30cm!!! Inbillar mig att (fantisera kan man väl göra)averagen blivit högre om jag bytt till 30 tidigare. När jag analyserar resultaten kan man snabbt konstera att farten ökade markant när 30 fenan monterades (ökade ca 2knop)…..men då var det tvunget att avsluta så det blev bara 2 vändor. Återigen ett bevis på att fenor är A o O för att åka fort(hade jag kommit på det utan GPS?). Så med hjälp av GPS speedsurfing och TT/Haga kommer vi att lära oss massor nästa säsong och jag är säker att någon/några kommer att spräcka 40 knop i Sverige, hoppas att jag får vara med där……..men det känns långt dit!Avslutningsvis tackar både jag och TB surf alla speedsters för en fantastiskt rolig säsong , för det känns som om det är slut nu för vår del här på ”baksidan”. Men kanske vi smyger in någon kulingdag på TT, alldeles ensamma………