getwet
Forumsvar skapade
-
Och jättegrattis till dig med Jester, måste nog åka ned till er snart och segla på Torkels….verkar bra!
Bifogar en bild till från dagens session i Fituna, saknade njurbältet
-
Grattis till ett kanonåk, imponerande. Culing, TB surf och jag jagar vidare……..
-
Det där lät riktigt bra TB, för att styra upp det hela och se till att det mesta stämmer (rensat spikar och ev. andra fel). Jag tolkar det som om både du o Pugge kan ta emot filer så du slipper sitta med allt, eller?
Upplägget känns helt rätt tycker jag med att få en ”koll” när det kommit nya rekord, allt för att få det hela så rätt som möjligt. Har sett en del filer som skickats in till dig med solklara spikar……..där finns ett o annat att lära för en del fortfarande och då kan både din och Pugges kontroller vara bra för att om möjligt själv lära sig av misstagen man kanske gjort.
Helt ok också att om inte filerna kommer in inom rimlig tid så är det er rättighet att nolla på speedsurfing. När väl filerna kommer kan man lägga in dem igen om allt är ok. -
Hallåj Johan! Så här ligger det till…….eftersom felmarginalen är som störst på just 2sec så bör man egentligen inte räkna den, eller kanske just ta den med en nypa salt. Om man går efter average så har felmarginalen minskat radikalt och kan då få fram farter som ligger troligen mycket nära verkligheten. Vi kanske bör fundera på varför det skiljer så pass mycket i display och mjukvara..?
I Holland på tävlingar kommer 2sec i sista hand som mätresultat. Average först, går det inte att skilja åt två resultat går man på 10sec och sist 2sec. Vi bör nog göra likadant och inte stirra oss blinda på 2sec, felmarginalerna kan bli ganska stora. -
Sorry broder Robert men du tog mig inte…….average är det som internationellt räknas och där hamnade du bara på ynka 31.3 och jag levererade lite till. Så du hade nog blivit akterseglad i jämförelse

-
Med tanke på dagens ”kvalite” på både vind och vatten så känner jag och TBsurf oss mer än nöjda med dagens resultat.
Fituna var inte hyggligt idag, byig sydväst som rev upp choppigt vatten. Tyvärr blev det inte den vanliga riktningen på Fituna (mellan syd och ssv) som bjuder på betydligt bättre sjö. Vinden var också mycket byig, på o av hela tiden så vare sig TB eller jag är så där supernöjda med de längre distanserna. Vi fick aldrig chansen att ge benet på på riktigt långa sträckor, och den nautiska milen var helt utesluten pga byarna. Men trots det så är vi jättenöjda med dagens session. Inväntar nu bara plattvatten och en ny kuling……
Någon som har några tips när var hur? -
Tack ska ni ha allihop,
. Och Masse, visst ska jag segla antal knop som år, men det blir jobbigare och jobbigare för varje år………men kul vore det att på femtioårsdagen kunna stoltsera med
att segla antal knop!
Festen pågick i dagar två, och det som hämtades från Puttgarden i somras (220 liter öl, 180 liter vin och champagne, skulle räcka resten av året…..) börjar nu ta slut
Återigen tack ska ni ha, syns på vattnet snart när vindfan kommer igång igen
Onsdag kanske?Just det ja…fick en ny moppe på födelsedagen och den gör 35.7knop….Culing är slagen! Ska bara skicka in filen till timekeepern för ett godkännande

-
Tom och jag pratade med några locals (inte riktigt locals kanske men nära på
och det kom fram uppgifter om att träden var rätt höga…….men det vore trevligt om det finns någon surfare på plats som skulle kunna fota en del av landtungan från marken så vi kan se hur höga träden är……samt ta en snabbflukt av botten om det är riskfritt eller om det finns stenbumlingar överallt?
Så om någon vänlig själ kan checka läget så lovar vi om förutsättningarna är bra, ja då kommer vi ett gäng speeders och seglar, bjuder på bärs gör vi också
-
Dömulligt Koa, vänta bara tills trycket blir mer och en mindre fena sitter på plats så att det sticker ordentligt…..då är det inte skööööönt….det är oootrooligt! Häng med till Fituna någon dag så kör vi tillsammans, vi är ett par stycken där numera som räjsar med GPS. Du får gärna låna en och kolla.
-
Tom är och speedar i Danmark för tillfället, kommer hem någongång i helgen.
-
Då förstår man att vi ligger ljusår efter i hastighet med tanke på vår ”vattenkvalite” här i Sverige. Allt har sin förklaring……

Dags för ett plattvattenparti i regeringen kanske så man får sin röst hörd!! Mac TS for president
-
Men det är en väsentlig skillnad Rasmus att komma upp i planing eller att få till toppnoteringar på GPS:en.
Att jämföra en tidig planingströskel med fullspätta i 30plus blir inte alls korrekt.
Jag tror att de flesta speed/fortåka fantasterna skiter fullkomligt i hur tidigt man börjar plana……..det är liksom inte det som är prylen.
För ett slalomåka är det naturligtvis annorlunda, att snabbt komma igång igen efter ett fall eller gippen/start är A och O i dessa sammanhang. -
Det verkar som om de flesta valt 201:an, vad jag förstår så är enda skillnaden laddbart batteri vilket inte 101:an har. (om någon vet något mer så kan väl han/hon fylla på)
Billigaste vi har hittat än så länge är Baltic Skeppsfournering i Kalmar. Vi var ett gäng som köpte 201:er för 2280kr st, det inkluderar laddare och pc kabel.Skeppshandeln i Kalmar har tel 0480-10600
-
Håll utkik här på konfen där vi meddelar ett par dagar i förväg om det kan bli aktuellt för speedtävling på Haga Park.
Det finns ett inlägg tidigare här på konfen just angående det, kanske någon kan hjälpa mig att hänvisa till den? Jag har lite dålig koll på hur man gör
Just nu ser det inget hopfullt ut för några tävlingar den närmsta helgen. De flesta som skulle vara med och arrangera befinner sig på speedvatten i Danmark resterande del av veckan. Sedan vet jag inte heller om sjögräset gett sig på Haga, eller måste man montera hjul på brädan? Kan speedkenta möjligen bekräfta? Men vi hoppas att det snart kan komma igång……

-
Välkommen Koa….
Hoppas att vi kan få stå på ordentligt i samma vatten snart.