getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem2 september, 2005 vid 20:38 som svar på: Hur faan lägger jag in mina resultat på GPS-speedsTror inte att lösningen ligger i att ta bort samtliga sessions…..
Till att börja med så är inte GPS speedsurfing vare sig ett OS eller VM, inte ens ett KM så ta det hela med en nypa salt. Syftet med siten är att medlemmarna ska tävla mot sig själva genom att förbättra sina resultat och själva hitta ett sätt till att bli en snabbare speedster. Ytterligare en detalj är att bygga upp en bra ”bank” när det gäller material samt spots som är lämpliga för speed. Vi använder oss fortfarande av en teknik som kan ha vissa brister men det går att ta bort de mest felaktiga resultaten, men ibland kan det kanske bli fel på några tiondelar upp eller ner men precisionen är dock oerhört bra idag om man bara vet vad som ska ”tvättas” bort. Därför finns det program vi idag använder oss av för att selektera bort eventuella felaktigheter som kan uppstå till en viss gräns. Att hitta en mm rättvis lär knappast kunna hittas under en snar framtid…….
”samma villkor för alla” lär det bli först den dagen när vi seglar på samma ställe, med samma vatten och samma vind samt samma ”tvättare” till filerna som töms ur våra GPS:er.
Enligt kontakt med Roger i Holland så ställer han sig mycket frågande till det du hänvisar till angående 1.0 i linear. Själva använder dom siffrorna till att söka efter spikar……du vet sådana där som plötsligt kan redovisa 41.7 knop i programmet. Med ett sunt förnuft och med en ödmjuk inställning till sina egna resultat kan man ganska omgående se om resultaten är felaktiga eller inte, det är just det som siten bygger på, förtroende samt ett sunt förnuft.
GPS speedsurfing ska med andra ord inte tas på blodigt allvar som den är idag, framförallt för oss svenskar som seglar på väldigt olika förhållanden. Annorlunda blir det den dagen när vi träffas på samma plats och förutsättningarna är lika. Fram tills dess är siten ett utmärkt sätt att förbättra vår seglingskunskap för att bli snabbare, tänk på det istället för att vara bitter angående dina 41.7 knop som raderades. -
Hehe…kör själv 7.2 och det är under 7.5! Sen tror jag inte riktigt kanske vi ska jämföra dig o mig med J på Bromma, diffar några kilon liksom

Sen vet jag att grabbarna på Bromma åker snabbare med mindre….när vinden räcker till, det gör vi troligen alla men dagarna är så få.
Nä vad jag menar Masse är att det är ett fåtal som kan hantera större än 7.5 i så pass hårda vindstyrkor så att det ska bli riktigt åka av, speedåka alltså. Slalomåka är en annan sak.
-
Om man nu är ute efter att begränsa sitt urval av speedpryttlar (blir mycket annars plus dedäringa långsamma grejerna utan cambers) så är nog valet runt 6.5-7.5 ganska bra. För din del Masse så bör man kanske hamna någonstans i de undre regionerna, någonstans mellan 6.5-7.0 beroende på bräda. Hur länge man sedan håller dessa segel är helt beroende på vatten och bräda/fena. Men en 7.0:a ska gå att hålla koll på upp till 15ms om förhållandena är mycket bra, dvs plattvatten och jämn vind. Och det är i dessa storlekar som det börjar gå undan ordentligt, det kittlar till i magen så att säga
De mindre storlekarna kan kanske införskaffas den dagen man verkligen vill ladda på speed. Dagarna med 15ms och uppåt är ju trots allt (tråkigt nog) inte så många på en säsong.
Storlekar över 7.5 ser väl jag (min synpunkt, kanske inte allas) mer som cruising segel (träna med och få vara på vattnet), dessa storlekar går det sällan att åka speed med. Fort kan det gå men det blir inte det där toksnabba. -
getwet
Medlem31 augusti, 2005 vid 11:38 som svar på: Varför lägger inte fler ut resultaten på GPS.speedVad jag syftar på är att sunt förnuft bör råda, om man stått där ute och bara guppat så är det väl ingen ide…..
Om man däremot har några resultat från en session utan att lägga vikt vid ”om den är bäst” eller ”dåliga siffror” så ska den läggas in ändå, just för att vi ska få igång bra underlag. -
getwet
Medlem30 augusti, 2005 vid 18:19 som svar på: Varför lägger inte fler ut resultaten på GPS.speedAlla körningar kanske inte ska läggas in, men betydligt mer än vad som görs idag. En stor anledning till siten är just att användarna ska lägga in sina resultat för att sedan materialet ska kunna användas som underlag i sökningar. Vilket ställe tycks leverera bra hastigheter, vilket material i olika vindar osv osv. Enligt Holländarna vill dom att vi ska lägga in mer. Tyvärr gör många så att det bara läggs in just när man fått nya rekord, på så sätt kommer till slut siten att stanna upp…..så in med mera körningar men naturligtvis med sunt förnuft. På så sätt kan vi också bygga upp en egen ”bank” för Sverigespots, där det beviserligen surfats fort och inte bara lösa antaganden. Kanske det kommer i framtiden att bli speedtävlingar på just en sådan plats med besök från europa

-
Snyggt Pär, 7.2 och RTX verkar vara ett vinnande koncept.

Lite irriterande är det förstås nu när jag äntligen närmade mig så sakteliga de där 34.5, och vips så blev det 35.2….
TB och jag försökte med Vänern och Mariestad, men tyvärr så ville inte vinden över på den där efterlängtade västen då vattnet tydligen ska bli betydligt mer speedvänligt. Så sv låg kvar och mer choppigt vatten och byigt har jag sällan skådat. Idag blev det väst men tyvärr långt ifrån styrkor för att komma upp i farter. Så vi söker vidare……. -
Hörru Faster eller Slower som vi hädanefter kan kalla dig, inte den typen av skrift på denna konf va….
Tror dom flesta är betydligt räddare pga farten än vågorna. 
-
Ytterligare ett försök att få ett segel att likna ett cambersegel, troligen dömt att misslyckas såsom alla andra försök. Camberlösa segel är visserligen bra, men varför försöka jämföra dem med camber??? Det går inte att jämföra! För mig personligen blir det lite löjeväckande att läsa om segel som är ”snabba som camber, lättriggade, tar höjd som ett racesegel” osv. Sorry, men ett camberlöst segel blir aldrig som ett med camber……min åsikt!
Och hur stor är skillnaden på riggningen egentligen….om dessa segel är lättriggade så måste ett cambersegel vara svårriggat eller? Vilket naturligtvis inte är fallet…svårgippat är det inte heller, inte ens svårt att vattenstarta med. Däremot får man ut så oerhört mycket mer av det där sista gottigaste, men det kostar!
För den som söker speed och fart så är cambersegel ett måste enligt mig, under förutssättning att resten av materialet är rätt, såsom bräda mm.
Vet en person som körde med zeroseven (som ändå ska vara ett mycket snabbt camberfritt segel)tidigare, bytte till ett högpresterande cambersegel och fick en ny upplevelse, STOR skillnad! Om man tom känner skillnad på en V8 och ett RS så måste skillnaden bli än större på ett camberfritt och ett med.
Näää…för den som vill räjsa ordentligt och vill få ut det mesta för speed finns det nog inga genvägar, fram för mer cambers.
-
Vi kan nog utesluta Styret både när det gäller riktigt fort samt fort

-
Kör bruksbilen på 30%etanol (en Seat) utan några som helst driftstörningar. Börja med att försiktigt blanda in ca 10-15%, om bilen fortfarande går bra öka till ytterligare 10-15% tills du får driftstörningar. Då går du tillbaka till den blandningen som var innan.
-
Jag o TB gör turne direkt på bra prognos över till ön, vi kollar in ställena, tror att jag vet fler som kan duga rätt bra. Kolla in Furilden på östra sidan (norra delen), kan säkerligen bli bra på nord. Har seglat där tidigare på nord, visserligen bara med formula men det var rejält platt. Parkar direkt vid vattnet och land är lågt norr om. Fram med mer bra ställen nu…..det vore väl fan om vi inte skulle få åka arslet av oss snart!
-
Nänä….jag har inget sagt…det finns inga bra ställen alls på Gotland så åk inte dit någon och testa

Det här är ingen lek längre……
Däremot verkar Ekoln i Uppsala vara ett riktigt baddarspeeedplace så jag åker nog dit och kollar läget på bra prognos, det har iaf presterats bra farter på sjön. Vilken vindriktining gäller där ni som surfar på Ekoln? -
Starboards innovations vilja är stor….men ibland blir det lite tokigt. Se på HS, redan borta från sortimentet trots att den skulle vara ultimat
och nu släpper man en ny pryl som ersättare, isonic, men tvivlen finns och vi kan väl ganska snart räkna ut den som speedbräda, som soft mellanvindsbräda för sjöbrisdagar kanske, men rekord lär det inga bli! Däremot precis som TB påpekar tror jag att för hastighetsåka så är sonicen riktigt bra, tom djävligt bra! -
Om det blir kul…..skiter björnen i skogen? Är påven katolik?Du kommer att uppleva den roligaste hösten i ditt liv med en 90 litersslalom och om jag inte minns helt fel en RRD271