getwet
Forumsvar skapade
-
Tjena Krullo!
Tidigare planing är naturligtvis roligt, men det är nog inte riktigt det din V8 är till för. V8:orna har för varje år som gått liknat mer o mer ett riktigt race segel och 2005:orna är oerhört lika RS seglen. Och vad ska man då få ut av ett sådant segel….? Hög fart och höjdtagning är målet med seglen, tidig planing kommer i andra hand, det finns andra segel till det som lämpar sig bättre med sämre fartresurser som resultat.
Seglet ska tvista ned till 3-4 våden, fullt naturligt beroende på hur mycket det blåser. Är den inte riggad med tillräckligt nedhal kan man inte utnyttja seglets potential som det är tänkt. Jag poängterar igen, nya v8:an är ett race och mycket potent speed segel som ska seglas hårt, likt vilket RS som helst, vilket betyder mycket i nedhal.Att ditt segel kändes skönt att segla med är ett bra betyg, vilket tyder på att det var rätt i nedhal. Att det sedan inte kändes som en 8.5 betyder också att det var rätt…..en 8.5:a V8 är ett litet segel jämfört med hur det var förr. Kolla in formula killarna eller dom som kör speed så ska du se att det diffar ca 2kvm på deras segel och resten av freerajdarna. Så din 8.5:a kan jämföras med ca 6.5kvm vanligt segel.
I vilka vindar hade du tänkt segla med din V8?
-
105kg och 6.2 RS4, krävs mycket vind och det kan bli riktigt snabbt i styv kuling! Tror inte att din vikt är negativ, snarare tvärtom när det gäller speed. Vad det handlar om är att köra så stor rigg som det går (läs hantera och i relation till vinden) och så liten fena som möjligt utan att kombinationen falerar. Felet de flesta gör som inte får fart på bitarna (nu pratar vi 30+) är just valet av segelstorlek: Oj nu börjar det bli läskigt och jobbigt att hålla i! Det är först då dessa segel börjar att leverera, det får man inte glömma bort! Så din RS4, en riktig slalom och 27-30 fena kommer att fungera hur bra som helst i de övre vindregistren.
-
till att börja med är 6.2 RS4 ganska litet…… Jag gör här en jämförelse. Den RS4 7.2 som jag själv seglar med tillsammans med en RTX på ca 100 liter använder jag 32 och 30 fena……..med en 6.2 skulle jag troligen använda 28 eller maximalt 30. Med min gamla RX2 6.6 körde jag oftast med 30 eller 28 på 90liter. Min rek. blir att använda sig av en 27-28 fena (tänk på att en 6.2 RS4 ska användas i mucho vind, från 14-15 ms o uppåt)Fabrikat….? Kolla in Curtis. Men det finns mycket mer att kika på i utlandet. Tyvärr är det numera sällsynt med bra speedfenor och powerbox…den boxen hör inte hemma på fartåkabrädor.
-
Det var väl själva fan att man inte kan få vind och pressa GPS:en lite till så att 08:a området kan dominera fullständigt….

-
Enligt uppgift ska Jimmy Hellberg gjort 34.8 knop, tyvärr ej inlagt på speedsurfing. Jag tror att de 34 knopen snart ryker, bara det blir ordentligt med vind. Troligen gör Robert det själv men det tycks finnas några snabba grejer/grabbar på västkusten också…..Sen kommer det fler o fler snabba seglare på ostkusten också som nu valt att kitta upp till snabbåka grejer. Johan G:s 33.7 knop med Falcon 120 och 7.8 är grymt imponerande, mindre prylar i hans händer och mer vind, undrar var det slutar. Själv går jag bara och väntar o väntar o väntar på den där superbigday! Kanske det blir något idag…..?
-
Judo Freddan o jag har tidigare svarat ett par ggr på denna fråga och svaret är fortfarande: Låt bli! Lägg till några pengar och få en bra värmare som Freddan rek. Förbränningsluft utifrån, avgaser ut…..kan det bli bättre, samt extremt låg strömförbrukning och billig lysfotogen från Biltema. Jag har nu brukat min värmare (likadan som Freddans) i fyra år och är HELNÖJD, så mycket fler dagar som jag fått i bussen på surfställen……samt att det är varmt, torrt, skönt, behagligt och riktigt gosigt att lägga sig trots minus utanför på natten….värt många pengar!
Nä…skippa de billiga och dåliga lösningarna och lägg en lite peng till på riktiga prylar så kommer du att kunna bo betydligt mer på bra surfställen. -
Nog verkar det som om speed har tagit över nu och kommer…….så självklart ska vi ha ett eget forum där vi kan vässa fenor och dra i nedhal tills kastfallet kommer! Så please konfmaster, ge oss vad vi vill ha så slipper ni oss på tjacka flacka kacka vrickafoten ur ledkonfen.
Det är något stort påG nu……
-
Sorry ni som inte kom dit…….vind blev det. Kördes från 5.8 upp till formula.
-
Tyvärr tror jag inte tempen orkar upp riktigt. Men de olika vädersiterna visar olika angående molnigheten och blir det bara lite lyse så kanske vi kan få en anings mer än grundvind. Riktningen och grundvinden tycks ligga rätt iaf.
-
Tjena Fjant!
Vi är tillbaka från Sardinien med avslutning på Öland sedan en vecka, svårt att vänja mig vid kylan här hemma…
Som surfresa betraktad blev det bottennapp i år, sex segeldagar på sexveckors resa, varav två var bra
Varmt som bara den har det varit, runt 40 grader varje dag och massivt högtryck. Det var orsaken till att Mistral uteblev
Men det det är bara att bita ihop och ta Gotland i besittning under hösten, tänker knäcka 41.7 knop…
Syns snart på Fituna. -
Resonemanget borde dock vara att någonting är fel, 41.7 knop med en MTX och Diablo……..borde vara bland de absolut snabbaste i världen på standard utrustning! Alla vi som kör speed/slalom misstänker att det är något fel i mätningen, jag poängterar fel, inte bluff.
-
Dags för en tvättning av spikarna kanske…..
-
tb, skriv meddelande till mig var jag får tag dig!
-
Det verkar vara väldigt individuellt faktiskt, eftersom olika ägare lämnar väldigt olika uppgifter. Men, räkna med minimum 1.3liter (mycket lugn landsvägskörning) för en Cheva med lilla motorn (305 kubiktum, 5.0 liter slagvolym)och jag tror vi är ganska nära sanningen om det ligger runt 1.5 liter för en 350 maskin (5.7 liter slagv.)
Min egen kommer nästan aldrig under 2 liter……
De nyare Cheva vansen med Vortec motorer har fått ned förbrukningen en hel del. Men det är en hel annan prislapp på dem
När det gäller dodgearna så är nog förbrukningen likvärdig, en aning snålare än Chevas 350 maskiner eftersom motorn är något mindre, en 318 motor.
-
Jag tror tom att det går att använda samtliga de flesta delarna ända fram till 96 då motorerna blev Vortec konverterade, men…..det enda som skiljer är bultmönster i topparna tror jag (för insuget, jag kan minnas lite fel…kanske något mer). Förövrigt är det fortfarande samma.
Som kuriosa, jag skaffade en ny startmotor för ca 5 år sedan, den passade från 1929 års modell till 80 någonting
Amerikanarna har, måste erkännas, varit oerhört skickliga på att bygga motorer och teknik till bilar som passar lite ”överallt”. (jag är förövrigt ingen amerika fan) Därav det betydligt lägre priset på reservdelar än till europeiska och japanska bilar.