getwet
Forumsvar skapade
-
Där blev det nog ett rejält sakfel och påstå att det finns fler VW motorer……Chevas smallblock motorer är i särklass den mest tillverkade motorserien någonsin, och den tillverkas än idag. Den vanligaste, 350 maskinen är känd i hela världen för sin otroliga slitstyrka och driftsäkerhet. (varför skulle den annars finnas kvar?) Lätt att trimma och i princip kan man hämta delar från vilken årsmodell som helst. Smallblockmotorerna sitter i hela GM:s bilprogram, sedan tidigt femtiotal (dom med V8:a i) Pontiac, Chevrolet, Cadillac och några till som jag inte minns. Även en del Engelska sportbilar har motorerna och GM:s kraftöverföring i sig.
Sedan kan man lägga till Fords 351 maskiner också….Eller Mopar koncernens (Dodge, Chrysler mm)tillverkning, jämförelsevis ter sig i såfall VW:s tillverkning av motorer som en liten bisyssla och testverksamhet för tyska ingenjörer…
-
Att regga till husbil numera är betydligt bökigare än förr. Om jag inte minns helt fel så finns det beskrivet av någon här på konfen tidigare.
Skatten skiljer sig inte. Kanske någon krona dyrare eftersom bilen troligen kommer att väga några kilo till pga inredningen. Försäkringen kan bli billigare om den är dyr att försäkra som LB. -
Tror inte att det är billigare att framställa etanol än bensin, däremot är beskattningen mindre, och det är inte bensinbolaget som betalar skatten, det är slutförbrukaren. Så bensinbolaget har troligen högre kostnad på etanolen än bensin. Sedan kan man tycka att skatten borde kompenseras om man nu blandar in 5% etanol, men det troliga är att den fortfarande klassas som bensin upp till en viss procentsats. En gissning från min sida……..
-
Blyersättning kan du hoppa över helt, en 89:a ska redan vara förberedd för blyfri bensin. Katalysator kravet kom väl 87-88 någongång på personbilar (dom måste ha blyfribensin). Nu är ju inte din bil en personbil, men garanterat så sitter det en motor med ventilsäten som tål att gå på blyfri. Även om det nu inte skulle vara en ”blyfri” motor så kan man köra ändå på oblyad. Det tar nämligen många tusen mil innan det händer något, och innan du har hunnit köra alla dessa mil så är troligen bilen slut/borta ändå.
Angående oljor så är det upp till var och en med sin egen tro vad som ska inköpas till sin guldklimp. Men…..min rekommendation är att till en sådan bil du har, som troligen även har ett par mil på nacken duger det med billiga mineraloljor. Jag själv skulle inte erbjuda den mer än olja från biltema. Många tror att deras olja är skräp, detta för att man tittat på prislappen. Observera att i princip all olja kommer från samma tillverkare, sedan häller fabrikanterna i lite hokus pokus, klämmer på en ball etikett, gör svindyr reklam och har mage att ta DUKTIGT överbetalt för en liter olja. Alla biltemas oljor är godkända av de kvalitetskrav som finns.
Biltemas oljor duger gott till en gammal bil som börjar bli sliten och till åren. Med deras olja har man lätt råd med att byta två ggr om året, vilket blir bättre än att köra 1500 mil på finoljan.
Din motor är inte heller något högpresterande/varvande fartmonster, ingen turbo laddning (för en turbo blir det lite annorlunda eftersom det är turbon som behöver maximal smörjning, framförallt vid kallt väder och start) och det är heller ingen högkompressionsmotor att tala om.
Vad som däremot kan vara värt och viktigt för dig att veta är just vad SAE är och betyder. Det är ett system som anger vilken viskositet oljan har (trögflytande eller lättflytande) för att den ska kunna jobba i olika maximalt och smörja vid olika temperaturer. Desto lägre tal, desto tunnare och mer lättflytande och tvärtom. Många kör med så kallade multiviskooljor (SAE 5/40)som jag själv anser som mindre bra. Dessa oljor har tagits fram för att man inte ska behöva byta oljor efter årstid (kallstarter mm, då vill man ha en olja med lågt SAE tal), en kompromiss helt enkelt. Och alla vet vi väl hur det brukar vara med kompromisser…….Kolla du efter en billig mineralolja runt SAE 10-40 och använd den i sommar, byt sedan till en tunnare om du använder bussen vintertid, exempelvis 5-30.
Själv använder jag mig av 20-50 men det beror på att jag snart åker söderöver i europa där tempen ofta ligger runt 30-35 grader…..då behövs det en tjockare olja, samt att det sitter hydrauliska lyftare, och dom vill gärna ha en lite tjockare olja när dom kommit till åren och börjar bli slitna.
Angående tätningsmedel så är det nog bara att prova. Tror inte att den kommer täta oljetrågspackningar (oftast i kork), däremot kan det kanske gå med o ringar mm om man har tur. Medlet gör vad jag förstår, att gummit sväller och har man tur så tätar det på så sätt.Hoppas att du nu blivit lite klokare av detta och kanske förstår en gnutta mer om oljor.
-
Torsten Pamp, en av de större åkeriägarna i Sthlm (var iaf) som försörjde hela Storsthlm (även övriga landet)med tidningar (tidningsbilar)använde sig förr enbart av amerikanska pickisar och skåp. Under ett par år var han en kund till mig och vi resonerade ofta om bilparken (jag försäkrade den) och hans resonemang var just att det är dom enda som håller att lastas tungt, och som ska gå för fullt varje natt riket runt…..
Men han kanske hade fel i sitt val med ett par hundra fordon i sitt åkeri samt 50-60 års erfarenhet i åkeribranschen. Det kan nog vara så……
Nog om detta nu. -
Du behöver ingen blyersättning, och det är vanlig motorolja som ska användas. Välj rätt SAE (viskositet)bara. Till en sådan motor kan du hoppa över de svindyra syntetoljorna och köra med mineralolja.
-
Det kommer att fungera med etanol, dock inte 100% utan att förändra bränsletillförseln. Men pröva med att succesivt blanda in etanol. Jag har tyvärr inte själv prövat i min van än, däremot i vår bruksbil, en Seat. Den går för tillfället med 15% etanol i tanken och jag märker ingen som helst skillnad. Så nästa gång jag tankar blir det nog 30% så får vi se vad som händer.
-
Tyvärr Patrikol tycks du ha rätt lite koll på varför det finns väldigt få vans kvar….det beror då absolut inte på att de håller en sämre kvalite än övriga!
Att företagarna idag inte längre kör vans beror på ändrade skatteregler (moms) samt bensinförbrukningen. Men, om du är lite observant så går det att lägga märke till att vansen bytts ut mot pickisar….och det rullar riktigt många sådana ute på våra vägar idag. Leverantörer av dessa fordon vittnar om försäljningsrekord…..observera att dessa fordon är byggda med samma teknik och produkter som en van…det är bara utseendet som skiljer. De sista vanarna kom i slutet av 80 talet och en bit in på 90 talet, sedan blev det full moms på alla skåpbilar. Då blev det inte längre ekonomiskt försvarbart att sitta med en 100 000kr dyrare bil och momsa den fullt ut. Och hux flux blev det ”vans med flak” istället, eftersom det gällde andra momsregler för dessa.
Så Patrikol, det är därför som vi sällan ser amerikanska vans ute idag, samt bensinförbrukningen, inte för att de håller en sämre kvalite.Att idag äga en van som privatperson är kanske ingen speciellt bra ide med tanke på bensinpriset, men förövrigt är det helt ok. Att dessa fordon står mer på verkstad än övriga är fullständig nonsen från din sida. Det kan varenda verkstad som arbetat med dessa fordon intyga.
Det finns förvisso brister på amerikanska bilar, precis som alla bilar och även en könslös multivan. För amerikanska bilar är det sällan problem med motor, drivlina och mekaniska ting. Däremot kan elen till lulllullet balla ur när bilen kommer till åren. Du vet sådant där lulllull man aldrig hittar i en VW
-
Du är för go du Patrikol……
Om tio år så ska jag använda din multivan som rundningsboj…..för då är det bara skit kvar av den, och jag ska runda den med min van som då kommer att vara 36 år och fortfarande skinande blank, som direkt från fabriken! 
Med 28000 mil på mätaren och minimalt med rep så begriper jag inte riktigt vad du blajar om…. -
Snart dags Freddan…..Jag drar torsdagen den 9.
-
Den långa sandstranden innan Skanssundet (söderifrån) är vad jag vet allmänn badplats. Ligger fullt med folk där på sommaren.
-
efter att ha besökt bägge sidor av Himmerfjärden kan jag bara konstatera att det blir faktiskt snäppet bättre på Fituna sidan. Jag seglar ofta långt ut på fjärden från Fituna, ibland tom över till andra sidan och kan bara konstatera att vid de flesta tillfällena (inte alltid) vrider vinden en aning mer mot sv på andra sidan och på så sätt blir en aning frånland. Det gör i sin tur att vinden inte riktigt kommer ned just vid stranden jag brukar gå iland på (den söder om Skanssundet). Vid vissa tillfällen har det dock varit starkare vind på den västra delen av fjärden, (inte vanligt förekommande) men då pratar vi om att det är en bit från stranden. Ibland har jag även blivit lurad av att det blir plattare vatten och farten ökat, Har då trott att det blåser mer men så har inte varit fallet.
En markant skillnad kan man också märka mittemot de två öarna utanför Fituna, kommer man för nära dem minskar vinden ganska drastiskt. Om man däremot passerar öarna med god marginal (söder om) märks det nästan ingenting.
Även området från Fitunastranden ut till öarna brukar leverera mest vind, vanligtvis, men det kan ibland bli tvärtom. Fördelar med Fituna förutom att det bara är att ”stoppa” i grejerna i vattnet är närheten (till vattnet), enkelt att ta sig till, stor parkering (grustag) och vill man knoppa över så går det alldeles utmärkt, inga sura markägare som kan ha synpunkter. Och eftersom vi är flockdjur så samlas vi gärna här och har det kul ihop…. -
Slötittade på TV och kom in på ett ungdomsprogram som handlade om miljö. Påpekades att varje svensk får 67kg pappersreklam i lådan varje år, och då är det bara reklam! Lägg till sedan alla dubbla, ibland tom trippla förpackningar som vi släpar hem från butikerna.
-
Hur länge kommer det realistiskt gå att använda fossila bränslen och samtidigt försvara växthuseffekten…?
Jag är helt övertygad om att i framtiden kommer bilåkandet bli begränsat och vi blir tvingade till att använda oss av förnyelsebara drivmedel.
En liten tanke bara…..som slår mig ofta. Tänk om alla dessa förb…. reklamblad kunde sluta och droppa in i min brevlåda varje dag….hur mycket etanol skulle inte det bli? Eller alla dessa oerhört onödiga förpackningar till ALLT (mat, tom tandkrämen som i sin tur ligger i en plasttub, toapapper i pappersförp, ja du vet vad jag menar, allt förpackas i oändlighet numera! Om detta skulle omsättas i etanol, både i framställningen samt slutprodukt så skulle vi troligen klara oss en bra bit om vi samtidigt planerade vårt åkande och kanske att det också blir restriktioner på bilåkandet. Det är inte så längesedan som det var bensinransonering……….jag har upplevt den själv! -
Fick reda på att det som är mest aggresivt av etanol eller bensin mot slangar och gummi/plast är just bensin….
Det betyder att om man har en bensinmotor och vill växla om till etanol helt eller delvis så är det inga som helst problem med slangar och andra delar i gummi och plast. Däremot, som redan påpekats kan det bli fällningar i en del tankar som kan sätta igen förgasaren. Därför rekommenderar man i äldre bilar en succesiv övergång med uppblandning av etanol i bensin så att systemet ”rengör” sig självt.