Forumsvar skapade

Sida 157 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    27 maj, 2005 vid 19:58 som svar på: Etanol

Det där var en klok iaktagelse…….måste vara rent miljömässigt…Ähhhh, jag får psykbryt!

• getwet

getwet

Medlem
    27 maj, 2005 vid 19:52 som svar på: Hur långa Hängseletampar?

Problemet är att det är väldigt individuellt hur långa tamparna ska vara. Så det är bara att prova sig fram.

På frågan om det är enklare att köra med kortare tampar så är svaret ja……men det är inte ultimat. Man ”fuskar” till sig en lättare segling och tappar effekt istället, oftast iaf beroende på vilken teknik man har.

Observera att det INTE är vare sig bekvämt eller speciellt avslappnat att segla slalom, precis som formula, bända, jobba, pressa och våga!

• getwet

getwet

Medlem
    27 maj, 2005 vid 19:43 som svar på: Surf som träning

Tack Rasmus, du beskrev väldigt bra vad som krävs för ett slalom kitt i FULL sula…….tror det är få som upplevt det och vet vad det innebär. Att fisåka hör inte det till liksom!

• getwet

getwet

Medlem
    26 maj, 2005 vid 10:43 som svar på: Skidsport/Starboard test i helgen….

Blir det bara sjöbris så kommer nog sandtaget vara fullt med bilar, som förra året.

• getwet

getwet

Medlem
    25 maj, 2005 vid 19:36 som svar på: Etanol

Det är inte skadligt för motorn om man kör med E85, obs E85 men det är det enda som finns på mackarna. Kör man på ren etanol (som bussarna i Sthlm) så kan det bli problem eftersom det inte finns något smörjmedel till ventilsätena.
    Det är tillsatt i E85.
    Så om du själv blandar upp bensinen med E85 så är det inte ett dugg farligt för din motor. Om man däremot kör på 100% bör man ha lite mer koll på grejerna så att motorn får tillräckligt med bränsle och inte går för snålt. (bränslet står för en stor del av motorns kylning, blir det då för lite kommer motorn att gå för varm inne i förbränningsrummen, vilket inte har något med kylarvattnet att göra)
    Prova med att blanda in 10%, om motorn fortfarande går bra utan ryckningar så testa 20% osv. När det börjar rycka eller att den känns slö, gå ned till föregånde procentsats där den gick bra. Dom som testat påpekar att en uppblandning på 10-30% klarar alla bilar av, ny som gammal.

Om man sedan vill jobba vidare med motorn kan man lite försiktigt höja tändningen kanske sisådär 2-3 grader och prova sig fram. När motorn börjar spika vid fullbelastning är det bara att sänka en aning till spikningarna upphört. Då har man träffat rätt och troligen fått en aning piggare och bränslesnålare bil. Nästa stegär att höja kompet för att ytterligare kunna utnyttja E85 men det är överkurs….har man däremot en turbo kan man istället höja laddtrycket.
    Avslutningsvis, samtliga bilar som tillverkas idag som går både på E85 och bensin (tex Ford Focus) har helt vanliga motorer, men elektroniken känner av om det är bensin eller E85. Med det i backfickan kan vi lugnt tanka på några % etanol i våra bilar.

Jo just det, Gurra den kostar inte 9.70…..ca 7.50-7.80 ligger E85 på.

• getwet

getwet

Medlem
    25 maj, 2005 vid 16:44 som svar på: Fena till Mistral RTX

Är du sugen på en slalom och har en RTX på gång så är det köpläge för dig……och självklart ska det vara RAKA fenor, lika klart som att björnar skiter i skogen!

Brädan ska seglas med fenor mellan 30-34, helt klart bäst med överriggat och 30 fena (6.0-7.0 åkasnabbtsomfansegel), då kommer det riktiga släppet och man får känna på vad ”åka på fena” är för något. Dj…. mäktig känsla……. cool.gif

• getwet

getwet

Medlem
    25 maj, 2005 vid 06:51 som svar på: Etanol

Precis vad jag tänkte göra med surfbussen, att blanda upp med E85. Tänkte börja med runt 20-30% för att sedan öka på och sedan se när motorn börjar protestera. Målet är att köra surfbussen på 100% men det kräver en ombestyckning av förgasaren. Motorn vill ha ca 30% mer bränsle med E85, det är en enkel match att klara av, större problem blir det om man är ute och åker och ej får tag på E85 och måste tanka bensin……30% mer bensinflöde in i motorn lär väl ge lite problem……! Men just blandningen av bensin och E85 verkar vettigt, utan justeringar av förgasare eller insprutning. Bara att testa hur mycket man kan blanda i. Eftersom E85 motsvarar 105 oktan kan man passa på att höja tändningen ett snäpp också vilket gör motorn piggare…..Har läst tester där man fått en piggare motor med etanol, däremot har förbrukning ökat med ca 30%, slutsumma samma kostnad som bensin men med bättre skjut i bilen. Påpekar att det är bilar som går på 100% E85 som testats.

Ekonomiskt tror jag inte att man tjänar så mycket på att tanka E85 eftersom motorn kommer att ta mer bränsle pga det lägre energivärdet i etanolen. Däremot, vilket jag tycker är den viktigaste faktorn är att man inte använder fossila bränslen.

Funderar även på att köra Corvetten på E85, vet att det redan idag finns ett antal i Corvetteklubben som gör det med bra resultat.

Sammanfattningsvis tycker jag att alla borde prova, iaf vi som har gamla surfbussar (läs gamla motorer) som inte har några som helst problem med blandningen etanol/bensin. Men även nyare bilar (läs avancerade insprutningar, jag syftar här på RIKTIG insprutning, övriga borde problemet vara minimalt på) borde klara en blandning men kanske med lägre procentsats.
    Som sagt var, det är bara att testa för det är inte skadligt för motorn så länge man håller sig till E85.

• getwet

getwet

Medlem
    24 maj, 2005 vid 05:51 som svar på: freracesegel?

NP 520 X7

• getwet

getwet

Medlem
    24 maj, 2005 vid 05:46 som svar på: Slalomspett, någon som kan rekommendera?

Knatte har redan gett dig ett par exempel på riktiga slalomspett men jag tänkte ge dig lite mer info eftersom jag själv ägt samtliga brädor han namnger (RRD racing, RTX, MTX)

Snabbast än idag tror jag faktiskt att RRD racing är, men också den som är mest svårseglad av de tre. Har själv haft 271 276 och 268, föredrar 268:an, och ska du köra 6.0 så är det 268 du ska ha om du vill ha riktiga prylar. Jag vet dock att på min 276:a fungerade det inte med camberlösa segel, lateraltryckpunkten hamnade fel och det blev aldrig något vettigt. 268:an har jag provat vid ett tillfälle med camberfritt och det fungerade, men jag saknade någonting, maxfart tror jag det heter wink.gif Jag vet var det finns en sådan till salu, inte min egen men vill du veta så skrik till.

RTX:en är nog den som jag skulle rekommendera om man vill ha en bräda som är otroligt snabb, hävdar sig garanterat skitbra mot dagens brädor (kanske tom bättre) men ändå är lättseglad och framförallt ruggigt mysig att gippa med. Finns dock två nackdelar, 4.6 kilo betyder ömtålig….och hur får man tag på en? Dom växer inte på träd direkt…

MTX:en är Mistrals lite mer ”folkslalom” vilket betyder att den tål lite mer stryk än RTX:en, vilket i sig betyder lite mer vikt. En nackdel som jag ser är att den har powerbox… mad.gif Minsta modellen tror jag är på 105 liter och tyvärr har jag inte seglat den. Min egen är en 125:a, vilket är på tok för stor för din 6.0:a. Men 105:an skulle nog sitta bra till ditt segel.

• getwet

getwet

Medlem
    21 maj, 2005 vid 23:19 som svar på: freracesegel?

Jag klev på en V8 10.6 i år, istället för en 11.0 RS2:a som jag seglat slut på. Resultatet av det blev…….bättre bottendrag, lättare att rigga, känner en liten skillnad på det däringa absoluta lilla sista på toppfarten. Men jag tävlar inte så varför bry sig. Seglet känns mer förlåtande (läs att du kan missa en liten aning i riggningen, vilket inte går med fullbloden) Nu är jag kanske lite partisk…….men har provat massor med olika fabrikat och hamnar alltid till slut på Neil Pryde!
    Jag känner mig helt nöjd med min V8 10.6:a och kommer köra med den denna säsong och kanske tom nästa, det får räcka som betyg för min del.

• getwet

getwet

Medlem
    21 maj, 2005 vid 23:05 som svar på: Stockholm-Lördag

Nämen gud vilket fult segel du har Johan shocked.gif wink.gif Syns imorgon på Fituna för då brisar det igen…. grin.gif

• getwet

getwet

Medlem
    21 maj, 2005 vid 22:56 som svar på: Surf som träning

Vill bara påpeka att en timme hård slalom kräver bra mycket mer energi än en timme på vågen…………

Men egentligen vet jag inte eftersom jag är långt ifrån en duktig vågseglare och har svårt att avgöra hur mycket fys det kräver … wink.gif Vad jag däremot vet är att när en del surfare testar slalomutrustningen i hårda förhållanden och kommer upp ur vattnet 15 minuter senare så är dom helt slut…

• getwet

getwet

Medlem
    21 maj, 2005 vid 16:03 som svar på: Stockholm-Lördag

Var vid Erstaviken först, men drog därifrån ganska snabbt för att fortsätta ned mot det bästa….Fituna. Och visst levererade Fituna idag igen. SSV, med andra ord den vanliga brisriktningen men byigt. Troligen störd av SO grundvinden. Men det seglades flitigt och av många.

• getwet

getwet

Medlem
    21 maj, 2005 vid 07:51 som svar på: Stockholm-Lördag

Jag börjar med att dra till Erstaviken, lite sugen på och kolla in om det blir något där på Speedtävlingen. Om inte det händer något där åkaer jag ut till Gålö Oxnö.

Sticker nu till Ersta 10.00

• getwet

getwet

Medlem
    20 maj, 2005 vid 19:50 som svar på: Stockholm-Lördag

Hua vilken press man sätts på…….

Har kollat varenda vädersite jag kan hitta och konstaterar bara att läget är inte under kontroll……

Eftersom jag också såg att det blir en speedtävling på Erstaviken lockar det riktigt hårt, om det blir SO villsäga. Det mesta tyder på det….Men..det finns även en prognos som visar att det blir syd längre in i landet (detta beror troligen på att två fronter nu ligger runt oss, en i väster och en i öster), kolla in Theyr imorgon mitt på dagen/efm och framåt så ser du. Om nu någon av fronterna flyttar på sig åt en det ena eller andra hållet så kommer vinden att förskjutas i riktningen. Och hur många ggr har man inte varit med om att tidtabellen inte hållit….? Så jag vaknar nog imorgon och kollar in läget. Vad jag dock vet är att blir det SO så åker jag till Ersta eller Torö, syd så blir det Gålö Oxnö eller kanske rent av Fituna men utan bris, enbart grundvind. Äh….velar jag med som fan angående morgondagen confused.gif confused.gif

Sida 157 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA