getwet
Forumsvar skapade
-
Det där måste omedelbart testas, blev ju riktigt bra och framförallt kul!
-
Själv tycker jag att det känns skönt att man kan de svåraste grejerna som vipp men klarar inte den vanliga enkla framåtloopen.
Bekräftat numera i text att jag alltid haft rätt…….att vippa är svårt men loopa en barnlek
Och ännu bättre är att man även inkluderas i gebitet ”hårda gamla gubbar”, den gillar jag! Kommer snart Styret och ställer till det lite på ön…….. -
Hallå där Wisco…..bilden du lagt in till vänster, är den på dig? Och isåfall hur har du/någon fixat det?
Har ju inte med den här tråden att göra kanske….men jag är nyfiken! -
Sista bilden från Malcesine….samtliga bilder är därifrån.
-
Så att du kan se hur det ser ut på sjön……
-
Varenda segelmakare med självaktning har monofilm hemma på hyllan. Såg själv att Gransegel här i Sthlm (långtbortistan för dig)har ett helt rum med olika monofilms…..tjocklek mm.
Så kolla du med en segelmakare så bör han ha hemma en och annan rulle……som upplysning berättade en segelmakare för mig att monof. kostar ca 25kr löpmetern. -
Har varit vid Lago di Garda vid ett flertal tillfällen och alltid tagit in på camping i närheten av Malcesine (ca 0.5km norr om) för att komma åt de bästa vinden som kommer på morgonen vid sex tiden. Den är då nordlig och oftast starkare än den sydliga som kommer på e.m. Morgonvinden börjar att avta vid ca 10 tiden (kan variera)för att helt försvinna vid svensk lunchtid. Snart lär man sig att se även vid Malcesine om det är värt att åka till Torbole på e.m för att segla sydvind. Jag rek. att åka ned med bil för det är svårt att bara vara vid den norra delen av sjön,(betalparkering) man missar morgonsurfen då, som faktiskt är den bästa om inte nattlivet varit för utdraget.
Det finns så oerhört mycket mer runt Garda sjön att se också så bil är nästan ett måste enligt mig. Varför inte surfa en dag på Lago di Maggiore eller Lago di Como som inte ligger alltför långt borta? Inte lika bra surfing men väl värda ett besök, om inte annat för att njuta……..(skulle vilja påstå att Garda och sjöarna runt om är bland dom vackraste platserna i Europa)
Bäst är att ta bilen ned och bo på camping, då bor du nära vattnet och kan förflytta dig för att hitta bästa vinden. -
Inte bra att tokvarva så där med kall motor
-
Om en utomstående skulle ge sin ”diagnos” på en surfklubb tror jag nog att det skulle bli ungefär så här.
En samling S o M (ni vet dom där med piskor och handklovar)som plågar sig i hårdavindar/kyla med förintresse för gummikläder, gummihuvor samt blöjor.
En synnerligen märklig grupp som tycks innehålla allt vad udda beteende kan beskaffa, verkar som drogade när det blåser, som bortblåsta från arbetsplatsen när Lage ritat streck på väderkartan, sätter familj och vänners relation på spel för en kuling, väljer en ny 6.5:a före mat i kylen, slopar Nobelmiddagen om det går högt på Torö, skippar megadaten med systrarna Graf för en helg på Fårö, väljer frivilligt att färdas i världens farligaste bil, tror man är odödlig mm mm. Och med det som bakgrund tror jag vi redan ses som en mycket udda religiös grupp som inte vill förpassas ned på en normal nivå som kristen! (skriver detta med risk för tomma däck på bilen nästa gång jag kliver upp från vattnet, religion har förstört förr!)Och titta där…….nu blev man Old hand här konfen! Gammal hand, vad ska jag med den till…..?
-
Nu får du nog förklara dig vad det är som gör dig orolig…..och att det känns jobbigt, och vad är det som du kan så bra? Vi andra förstår nog inte riktigt vad som syftas! Är det det ena, eller det andra….eller bägge delar?
Själv gjorde jag det ena vid 16 och det andra är inte klart än…..vilket det nu var, det andra kanske eller om det var det första som var roligast. Troligen bäggedelarna men det blir jag inte klok på…kanske du vet som kanske gjort det eller har vi fel? -
David Ezzy var designer på North tidigare och jag tror inte att han tummar eller försämrar vare sig kvalite eller prestanda på de segel som han sätter sitt eget namn på……..
Har seglat Ezzy:s wave, freeride och racesegel (när dom fanns, race försvann 99 tror jag) och kvaliten har genomgående varit mycket bra och för min del duger prestandan gott och väl. Vågseglen verkar outslitliga!
Jag vågar nog sticka ut hakan och påstå att dom är tom bättre än de flesta andra märken på marknaden. Värdiga motståndare i min värld att se det på är Neil Pryde, North och Gaastra, sen kommer det ett koppel därefter. Sen är ju priset en annan sak, ofta får man vad man betalar för men inte alltid, finns undantag. -
Grattis Janne, här sitter man och väntar på att få blöta ned 268:an RRD avant slalom igen…….men det tycks dröja ett tag till här i huvudstaden. Saknar en dag där man får lägga in overdriven igen. Fick visserligen mycket vind i söndags på Gotland men i dom vågorna var det nog förenat med livsfara att plocka fram ”spettet”.
Vi är några fartdårar här i stan som planerar att åka västerut under hösten för att finna nya plattvatten, kan du kanske visa oss var dom finns Janne? -
Kan tänka mig att klona min fru som delbetalning för att underlätta ditt liv lite grann……….
Men åter till frågan om vettiga uppfinningar som första inlägget frågade efter.
Kan det tänkas att ta fram en vindautomat där man drar kortet i och betalar för ex antal minuter vind?
Tänk er att komma fram till Varberg och det är vindstilla, riggar upp för att sedan dra kortet i automaten och ca tre minuter senare står det på. Man kan även ha olika taxor beroende på hur mycket vind man vill ha. Lågpris för svag byig, normalpris för jämnare och måttlig till frisk, och högpris för jämn kuling.
Det vore något……problemet skulle väl bara bli att kortet jämnt skulle vara övertrasserat!Själv bedriver jag också en catering, lite annorlunda än din men ändå trevlig enligt många. Min slogan är ”Kjol och vin mellan 18-25 år”, strykande åtgång……..
-
Alternativet är att kalhugga hela Kungliga Djurgården, låta Bin Laden ta hand om Kaknästornet och sedan asfaltera ända ut till skärgården. Vi har då ordnat fri vind hela vägen in till Djurgårdskanalen som kan användas som Nordisk speedränna, och det i en huvudstad!!!! Passar utmärkt för sydlig eller nordlig vind. För ostlig kontra västlig vind kan man valla upp Saltsjön så en ränna bildas mellan rest. J vid Nacka strand och Lidingö värdshus….lämpligt start och mål tycker jag! Då får man nära till seglarbaren….flåt seglarbalen ska det vara men jag har alltid tolkat det som bar……..vill ha de så. Har letat på Gula sidorna men inte hittat något om passadvindsbeställning, är det verkligen något som du kan lösa och var är isåfall arvodet för det…….finns det på catering möjligtvis så man kan beställa i detalj hur det ska vara…exempelvis SW på fm prick 14ms, strålande sol 2.5m vågor. Vinden stängs av kl 19.30………fri bersa!
Skulle det vara möjligt kanske?
Man kan nästan tro att du är Gud faktiskt, är du det eller?