getwet
Forumsvar skapade
-
Skatten för husbil är den samma som den nuvarande eftersom den blir reggad som LB husbil. Möjligen att det kan diffa någon sketen krona för att den blev något tyngre med iredningen, men det är marginellt. Försäkringen blir troligen (nästan säker, på min diffar det ca 6000kr på ett år) lägre och då blir även inredningen försäkrad……skåp, kylen och värmare mm. Det ingår inte i vanlig kaskoförsäkring, du måste alltså försäkra den som husbil. Och för det krävs det att den är reggad som husbil i bilregistret. Då kan du även ta upp ett hål mellan hytt och bodel.
Som jag påpekat tidigare skulle jag obönhörligen införskaffa en TD idag om det var aktuellt med ett nyförvärv, trots min stora kärlek till mulliga V8:or. Och planerar man utlandsresor så är diesel en självklarhet, ännu större pris skillnad där mellan bensin och diesel pga av andra skattesatser. Även driftsäkerheten är betydligt bättre och för att inte tala om den ”råstyrka” som finns i en TD. Enda nackdelen är inköpspriset som är högre på en diesel kontra bensin motor, men planerar man att ha den ett tag och satsa lite pengar på inredning mm så är jag övertygad om att det blir en bättre ekonomi i slutänden, även andrahandsvärdet är högre, om det nu finns något sådant på surfbussar.
-
Ramlar man i gippen kan man ju alltid skylla på att det satt ett strå där……….
-
Öland Haga Park blir det på sensommaren enerverande jobbigt med allt sjögräs som ideligen fastnar i fenan under förutsättning att man inte använder sig av en sjögräsfena.
Men för mig är det inget alternativ………här ska det raceas, punkt slut. Har då efter ett par tusen sjögrässtrån
lärt mig att det effektivaste är att stanna upp (skota ut) och låt brädan stå still men ändå ha så pass mycket tryck i riggen så du inte trillar. Låt nu aktern sjunka ned en aning samtidigt som du håller balansen med riggen(hjälp till med kroppstyngden om det behövs för att få ned aktern), här går det faktikt att ”backa” en liten aning om du behöver genom att trycka upp seglet mot vinden, väldigt lite förstås, då kommer garanterat strået att släppa. Men oftast räcker det med att stanna (ska stå still) upp låta aktern sjunka en bit för att sedan skota hem igen utan gräs….förhoppningsvis
-
(sticker ut hakan här igen, som vanligt!)Det som jag om och om igen försöker förklara är att digitalt (även inom rimliga prisklasser) duger åt de flesta av oss, och framförallt enkelheten, maila, bränna, spara osv. Att sedan ett pro eller fanatiskt fotointresserad person anser inte det duger så är det nog inte den normale fotografens riktmärke, lite svårt att jämföra kanske. Som att fråga Schumacher vad han tycker om att köra en Passat, som många är helt nöjda med!!! Alla är vi inte fotofreak som bedömmer bilder utifrån värsta upplösningen och super duper kvalite. För mig personligen är nog själva ögonblicket det stora i bilden istället för att tävla i vem som lyckats ta en bild med högsta tekniska slutresultat. Bilder är egentligen ett ögonblick som ska värderas utifrån det, (enligt mig, och troligen de flesta) resten får teknikfreaken stå för, det är inte min boll så att säga.
Avslutningsvis, de flesta använder idag inte sin kamera för proffs/avanceradhobby/fanatisk fotografering. Så för oss som inte inkluderas i den gruppen vill jag lik förb…. hävda att en digital kamera har en given plats (återigen under förutsättning att det är i datormiljö man vill arbeta) i dagens kameraväska. Jag har själv som mer eller mindre vetande glad amatör upptäckt fördelarna jämfört med min dinoasaurie liknande analoga utrustning, och med det lagt analogt på hyllan……..och ställer mig i kön för ovetande men glada digitala amatörer.
PS, tråden snyggaste bilden dräller av digital bilder, så fram med våra digitala kameror och skicka in massor av bilder denna säsong till konfen………..(analogt går bra det med
) -
Kul läsning, och intressant att han själv påpekar att han använder sig av digitalt vid all action…….och att digitalt tagit över sportfoto för ett par år sedan

Så det blev bara naturbilder kvar då med analogt……….och svartvita nakenbilder…….
Han påpekar även enkelheten……fota så mycket du orkar utan kostnad……. -
Den storleken på buss som Judo Freddan har införskaffat är perfekt för inredning. Stor nog att ha fast säng (skönt att bara ligga och slappa på, för dig kanske att lägga barnet för en sovstund och slippa bädda upp och ned jämt) men ändå smidig i trafik och småvägar som det oftast är till de riktigt bra spotsen. Ståhöjd är riktigt riktigt bra!! Själv trött på att jämt huka i bussen och skulle gärna lägga på en high top, om det inte vore för att garaget säger stopp! Det känns så mycket större också om det är en högtakare.
Visst är det bra med passage mellan förardel och boutrymme, du kan ge dig på att den där grejen ligger där fram…..och stereon , samt att du kan även använda framstolarna att sitta i.Viktigast som jag ser det med en buss är följande:
Högt tak, turbodiesel, lågt golv, någorlunda raka kanter inne i bussen (mycket enklare att inreda och utnyttja ytorna) nyare modell (känns onödigt att slänga ut pengar på en gammal burk), fixa bra värmare och kök/rinnande vatten, kylskåp, dubbla batterier, trevlig inredning (resp. gillar troligen inte sunk inredning). Sedan finns det massor med fler grejer men så småningom ”bor” man in bussen och vet vad som behövs. -
Hmmm….att få resp. att följa med och bo ett bohemiskt liv i 1-2 månader är inte alltid så lätt. Om personen inte heller surfar krävs det ännu mer att förklara varför vi ska bo på det blåsigaste och stenigaste området i hela Medelhavet!!!! Eller vad är tjusningen att åka till Gotland på hösten i kuling och regnrusk…..ja då är det svårt att övertyga

Men vad som är trevligt (även för dig) och som jag lärt mig efter över 20 år i buss så är det här med värme A och O. Se till att ha god mat med er, gärna några bra böcker och en CD samling. Min resp. är konstnär, så naturligtvis har vi tagit med i packningen ett staffli och tillbehör. Är man lite lyhörd så brukar det fungera.
Viktigt är också att göra något annat än bara surf, rest/cafe besök. Kolla in staden i närheten mm.
Försök att låta bli den där febriga blicken så fort det börjar dra i träden, för en gångs skull……..har det blåst i tre dagar kanske du kan avstå en dag???? (kanske)
Vi har ofta gjort så att vi reser utomlands med bussen, vädret är så mycket bättre och ”säkrare” (även vinden) och det underlättar när solen skiner varje dag och det är varmt och skönt. Brukar se till att resan ned till någonstans runt Medelhavet även blir en ”kulturresa” med vingårdar (där kom vinet till den goa maten) , att det sedan fanns en surfshop där också (har du redan kollat upp innan ni åker) blev ju bara en bonus
Men ibland är det även skönt att åka iväg själv, med gubbgänget till Öland tex……….och då är inte mysfaktorn så viktig längre!!!
Kriterierna för vad som är normalt beteende tycks ändra på sig radikalt då……… -
Helt rätt, Citroen, Fiat och Peugeot är i princip nästan samma buss, och mig veterligen är dom inte så dåliga som tidigare inlägg beskriver sitt ex. Där har man nog haft maximal otur.
Vad jag fattar så är det samma motor (rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är så) som i Fiat ducato 2.5TD. (numera heter dom 2.0JTD, 2.3JTD och 2.8JTD, 2.3JTD ersätter 2.5TD) Dom finns i massvis av husbilar och mig veterligen går dom hur bra som helst…….men som sagt var bilar är bilar…….men jag kan slå mig i backen på att du får en bättre buss än den tidigare, flera ggr om!
Jag kollar med mina kontakter under veckan var ”svagheterna” finns på din Pegga! -
Grattis Freddan! Skulle kunna tänka mig en själv, det där är en riktigt bra buss du fått tag i och massor med plats.
Hur ser planerna ut, om du hunnit med att planera något vill säga? -
Jag har även sett ett mindre gasolkök, enlågigt med piezotändare. Har justering och laddas med en engångs gasol tub. Packas ihop smidigt i en ”väska” stor som en attacheportfölj. Pris 395kr och sist jag såg den var på Husvagns-svensson i Kållered.
-
Har kikat en del på fjolårets JP freecarve (tror jag den heter) den minsta storleken, och det efter ex antal samtal med, ja du vet vem på Bromma. Troligen får man väl en bräda som håller farten någorlunda men som precis som du själv påpekar är go att ”svänga” med som J Blomberg skulle säga…….(har läst Jimmys dagbok) Själv skulle jag väl anse att det var värsta vågridningen. Blir det riktigt bra med vågor finns det redan en renodlad vågis i familjen…..
Så därför tror jag på modellen, när havet går för tungt fram för race prylarna borde det gå bra med en freecarve, och framförallt, mina grabbar får det lite enklare……..(skitbra att skylla på dom när det behövs nya prylar….vänta bara till dina barn växt upp, lite tidigt än kanske men snart så behöver väl Lillan en 100%carbon mast och värsting segel!)Att det går långsammare är en självklarhet och det är bara att acceptera. Hellre det än att slå ihjäl sig på ett upproriskt hav. (RRD268:an går fruktansvärt brutalt fort i vind över 15ms, och är det då riktiga havsvågor så är det ingen lek längre)
Jag tror nog också en freeride går rätt fort, det är väl bara så att jag är en smula bortskämd med fart och alltid bara seglat på tokfort prylar så det känns lite svårt att kliva ned några tiondelars knop…..
Väl mött på Fituna snart Dr Masse! -
De erfarenheter jag har av diascanner (har en Minolta Dimage Scan Dual) är att det blir en kvalitetsförsämring (ganska rejält)jämfört med diaprojektorn. Om man nu vill jobba enbart med bilderna i datormiljö så är tycker jag, inte analogt något alternativ pga att den utrustningen (scanner)som är åtkomlig för en glad amatör inte håller den kvaliten som direkt digital överföring ger. Vad jag syftar på är till vad man får för en rimlig peng. Ska man arbeta enbart i datamiljö och få en acceptabel kvalite (via analog) kostar det så pass mycket med all kringutrustning så det känns lika bra att införskaffa en värsting digital systemkamera på en gång, men få är beredda att lägga dom pengarna.
För mig som en glad fotoamatör (precis som de flesta här på konfen angående foto, finns några undantag) så känns det oerhört praktiskt just med en digital kamera, trots att det bara är en ”låtsaskamera”.
Enkelheten är nr ett anser jag. På mina resor har jag ofta med mig den lilla bärbara datorn, kan direkt tanka över mitt material, redigera och köra bildspel på kvällen efter en bra surfdag. Mycket uppskattat av andra surfare som mer än gärna beundrar sig själva och kommenterar ihop med några bärs!
Slipper alltså att vänta på framkallning, en massa misslyckade bilder att betala för. Finns massor med fördelar ang. digitalt foto (under förutsättning att det är i datorn man jobbar) såvida man inte sätter väldigt höga krav eller tänker sälja bilderna kommersiellt.
Om viljan däremot är att köra diabilder eller papper så är nog en analog utrustning än idag bättre.
Men det är precis som med surfing, en del freeridar, andra racear, den tredje rippar vågor. En nöjer sig med 75%carbon, en anna måste ha 100% carbon…….osv, likadant är det med foto! -
Sardinien, Porto Pollo är kanon på våren. Svensk sommar värme och gott om vind. Låååång sandstrand i en bukt som gör att även om du schabblar bort dig alltid hamnar på land……..kan kanske blåsa lite väl mycket ibland för kite!
Tarifa jättepoppis bland kiteare, vindsäkert på våren. Även där kanske lite väl mycket vind ibland för kite.
-
Har själv haft en fena (70cm på formula) som tjöt så mycket så det gjorde ont i öronen. Försökte med i princip allt för att få tyst på den…..men omöjligt. Slutade med att den började krackelera och till slut delaminera pga av vibrationerna.
Det verkar som en del fenor tjuter vad man än gör, och en del är tysta trots samma fabrikat/typ/storlek. Kan kanske vara så att en del är ”misslyckade” i produktion och inte riktigt klarar påfrestningarna och börjar vibrera. Kan även vara glapp i boxen som skapar vibbs men tydligen inte alltid eftersom min satt benhårt efter justeringar.
Det du kanske ska göra är att skaffa en annan fena, att det tjuter beror på vibrationer som både påverkar prestanda men även hållbarheten både i fena och box. -
Har en Olympus C730 10Xoptisk zoom och 3,2 megapixels.
Pris ca 6000kr beroende på var du köper…….
Är än så länge nöjd med kameran, inte hunnit med att fota så mycket surfbilder pga att säsongen ej börjat. Vi får väl se när det kör igång, om det blir bra eller inte. Men 10X optisk borde ge ett bättre resultat än övriga…….finns värre till helt andra pengar!
C730 kan ta seriebilder, går att ställa in långsam och snabb. Är inte riktigt hundra här nu men jag tror att det är med AF på den långsamma och utan AF på den snabba. Den långsamma tror jag fotade 2st i sekunden….den snabba minns jag inte.