Forumsvar skapade

Sida 209 av 251
  • getwet

Medlem
    7 februari, 2003 vid 17:38 som svar på: Foto!!!

Jag har använt mig av konverter och resultatet är inget vidare. Det har blivit på min utrustning en ganska stor kvalitets skillnad, framförallt när både film och kamera börjar bli ”ansträngd”. Desto mer jag zommar ju större har kvalitetsförsämringen blivit, vilket resuterat i att jag nu inte använder mig av konverten längre. Jag har börjat med att scanna och digitalt förstora istället (om man nu absolut måste), även om det inte heller är det bästa, men för mig har slutresultatet blivit bättre.

• getwet

Medlem
    6 februari, 2003 vid 08:00 som svar på: Husbil vs. lb-reg

Skatten är detsamma, men oftast sjunker försäkringskostnaden om den reggas om till lättlastbil/husbil. Då ingår även inredningen i försäkringen vilket inte är fallet om det bara är en lättlastbil.
    Om man har för avsikt att inreda bussen rek. jag att absolut regga om den till husbil. Då slipper man jobbet med att tömma den varje år till bes. och behöver inte oroa sig i poliskontroller.

• getwet

Medlem
    4 februari, 2003 vid 20:27 som svar på: Problem, problem! Tips någon?

Bussvarm bira från GG går utmärkt, finns plats åt dig i släpet Mac TS.

• getwet

Medlem
    2 februari, 2003 vid 20:21 som svar på: Bögsport

Det här har debatterats ett antal ggr tidigare och jag vill bara påpeka att det då varit kiteare som dragit igång debatten. Jag är definitivt ingen av dem som hejar på detta (går att utläsa på mina tidigare inlägg från i våras osv)utan har försökt att ”stävja” det hela och försöka få en förståelse. Just nu kan man väl påstå att det är rätt lugnt här, och jag tror nog att vi måste se det hela som någon slags ”tristess” när isen ligger. Anledningen till varför det just nu är så lugnt kan bero på dåliga förbindelser med Cabarete wink.gif
    Eftersom jag håller på med bägge sporterna står jag någonstans mittemellan det hela. Har varit med på kitemöten
    där man dissar windsurfare av okänd anledning, samt att jag hör w.surfers dissa kiteare pga noll koll och dålig disciplin. Det är nog därför disk. uppkommer och jag förstår inte riktigt varför.
    Men en sak är jag dock säker på, det är inte pga avundsjuka disk uppkommer…………

• getwet

Medlem
    2 februari, 2003 vid 09:27 som svar på: Bögsport

Helt korrekt, eftersom jag håller på med bägge sporterna….. laugh.gif

• getwet

Medlem
    1 februari, 2003 vid 21:16 som svar på: Bögsport

Jaha…så du lyckas rippa med hjälp av magnetism då eller???? Alla använder vi oss av ”segel” i olika utföranden, med eller utan mast.

• getwet

Medlem
    1 februari, 2003 vid 15:22 som svar på: Bögsport

Inte riktigt allt va??? laugh.gif Men självklart på och bredvid vattnet wink.gif

• getwet

Medlem
    1 februari, 2003 vid 14:02 som svar på: Bögsport

Om du inte seglar med kiten….hur tar du dig då fram???

Jag seglar iaf när jag använder min kite wink.gif!

• getwet

Medlem
    31 januari, 2003 vid 22:15 som svar på: Bögsport

Eller som annan känd duktig surfare utryckte sig: Vill jag hoppa finns det fallskärmar!

• getwet

Medlem
    31 januari, 2003 vid 22:09 som svar på: Problem, problem! Tips någon?

Vi checkar läget i sommar på Kleva med några pilsner…..och själv gillar jag rabarber paj…

• getwet

Medlem
    31 januari, 2003 vid 22:02 som svar på: Marint skyddsområde påverkan på vindsurfing

Dont worry……
    Om man tittar på ett sjökort som är indelat i olika skyddsområden, A B C så förstår man ganska snart att de inte är några problem…….i princip så är det landstigningsförbud som gäller och då är väl inte vi riktigt relevanta. Ett fåtal områden får man inte besöka ens på vatten, men det gäller i princip bara sälskyddsområden och dessa ligger alltid väldigt långt ut till havs och kanske inte känns relevanta. Ofta är dom också belamrade med tillträdes förbud under vissa perioder nästan alltid vår! Om det nu skulle vara totalförbud mot sjötrafik så kan jag aldrig tänka mig att man skulle ha synpunkter på en windsurfare, det gäller nog snarare motorbåtar och angörning.
    Så du behöver absolut inte oroa dig för att torskförbudet påverkar oss wink.gif

• getwet

Medlem
    31 januari, 2003 vid 15:53 som svar på: Problem, problem! Tips någon?

Vi kan jämföra med hur man gör på marinmotorer…….
    Alla motorer ska ha en jämn arbetstemperatur och den ska hålla en viss temp enligt tillverkaren. Det är näst intill omöjligt att hålla med en luftkyld motor, temp varierar mycket hela tiden vilket inte är bra. Marinmotorer har ofta sk färskvattenkylning, vilket resulterar i ojämn arbetstemp och den får onödigt mycket slitage. Därför monterar man ofta in slutet system i båtar, just för att få bästa temp och jämn temp. Beräkningar visar att du nästan DUBBLAR livslängden på en sådan motor med slutet system. Och samma sak gäller för bilar, jämn temp och rätt temp och motorn håller betydligt längre. Du kan alltså pressa en vattenkyld motor väldigt hårt, och den behåller sin rekommenderade temp…….
    Att man sedan valt en luftkyld motor i öknen och i oländiga trakter kanske mer beror på svårigheten att få tag på vätska om något skulle hända…trasig slang eller liknande.
    Egentligen finns det ingen riktig långdistans buss som är riktigt bra, men jag vågar nog påstå att den gamla folkan tillhör de sämsta av de beggade alternativen!!! Underdimensionerad drivlina och fläktkyld motor(ofta för klen även den) är ingen bra kombination för långfärder eller ett långt leverne.
    De nyare däremot verkar riktigt bra.
    Om vi kikar på andra sidan Atlanten så tillverkas det bussar även där, eftersom jag har en själv så känner jag till en hel del om. Deras vanar är byggda för att klara av långa sträckor ute i öknen, och hur vet man det då? Jo, rätt arbetstemperatur på en Chevrolet exempelvis är över kokpunkten…..! (men den kokar inte på grund av övertryck i systemet) Man har valt att bygga motorerna så just för att klara av tuff hård körning i mycket varma klimat, att dom sedan är hopplöst törstiga på bensin är en annan sak wink.gif.
    En del nya modernare turbo dieslar tror jag också går med kraftigt övertryck i kylsystemet.

• getwet

Medlem
    31 januari, 2003 vid 08:52 som svar på: Mallorca

Vet att det för ca 3-4 år sedan fanns en svensk tjej med egen hemsida som windsurfade och studerade på Mallorca. Tyvärr har jag inte kvar adressen….Men jag mailade henne och vi hade en konversation om hur seglingen var där. Enligt henne så var det inte mycket att skryta med men ibland kunde det bli något. Men det är absolut inget Tarifa eller GC, Fuerte. Misstänker att det är som här hos oss i Sverige, blir det så blir det!

• getwet

Medlem
    31 januari, 2003 vid 08:41 som svar på: Problem, problem! Tips någon?

Jag ironisk???? Näää…..

Förstå mig rätt nu Calle men enligt min mening så är det ingen ide att lägga pengar på en sådan bil….kan tyckas konstigt men oftast när dom är så gamla så kommer det ena efter det andra på löpande band. Starten, generatorn, lådan, hjullager osv…..det är gammalt helt enkelt och det SKA gå sönder till slut. Du har också valt en bilmodell som gärna krånglar maskinellt pga motorkonstruktion mm, precis som Judo Freddan skriver. Bilen är egentligen inte byggd för långa resor, tanken med den är att det ska vara en närdistributions bil. Den klarar helt enkelt inte längre resor i högt tempo, konstruktionen är för gammal med dåliga konverteringar. Plus att den är totalt livsfarlig att färdas i….
    De nyare med motorn fram har tagit rejält många steg framåt i både kvalite och teknik, samt säkerhet.
    Jag slänger ut en lite rysare till här….får säkert mothugg men en konf är en konf..
    Förstår inte riktigt varför alla surfare ska välja just en folkabuss, finns en del annat på marknaden som är betydligt bättre om man nu ska köpa billigt beg. Slå en flukt på Toyota Hiace..den rullar på bara, ful som stryk men det rullar! Ford transit är kanon, mycket större lastutrymmen och en riktig konstruktion samt snorbilliga reservdelar. Det verkar som om många väljer folkan pga någon slags ballfaktor eller hipp faktor som passar in….vilket blir så fel!
    Så min rek till er fyra grabbar är att kika efter något annat, ny start till er folka går säkert på 2000-3000kr med montering och vad kommer nästa gång……värdet på bussen är väl kanske bara några tusenlappar till…för det är verkligheten.
    Nu vet jag inte riktigt hur ni använder er buss, är det kanske bara kortare resor till Björkvik eller? Då kanske det räcker, Åker ni till Varberg, Öland eller utomlands…ja då kanske ni absolut ska byta ut den mot något driftsäkrare och modernare. Och eftersom ni behövde hjälp med att lösa frågorna på denna tråd misstänker jag att ni inte är bilmekar vilket gör det ännu svårare/dyrare att äga en gammal folka med andra världskrigs teknologi. wink.gif
    Jag ironisk….nääärå!

• getwet

Medlem
    29 januari, 2003 vid 20:54 som svar på: Lastgaller

Nu försöker vi reda ut det här så att du begriper…..
    Lastöglor och lastgaller/förskjutningsskydd är ett MÅSTE i fordon registrerade som lätt lastbil. Så svaret på din fråga är JA om den är reggad som lastbil, NEJ om den reggats som husbil/lättlastbil eller personbil.
    Mig veterligen går det att ha dörr, om konstruktionen anses vara av den kalibern att den inte försämrar hållfastheten i lastförskjutningsskyddet.
    Om du inte har lastöglor och lastgaller kommer man att tvinga dig till att regga om vanen till personbil…….för då är det inte längre en lastbil, det är en bil för personbefodran!

Sida 209 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA