Forumsvar skapade

Sida 223 av 251
  • getwet

Medlem
    8 november, 2002 vid 10:22 som svar på: Har de nya brädorna gjort seglingen roligare?

En lång gänglig man med ständig snus under läppen, ses ofta på Haga under sommaren har fällt ett klassiskt uttalande tycker jag. ”Det är timmarna på vattnet som gäller”. Och han har så rätt………oavsett om jag tycker smågrejerna är rätt eller inte så hjälper timmarna dig så ofantligt mycket den där dagen det verkligen tutar i för småsakerna….du orkar mer än dubbelt upp! Och jag kan bara säga en sak, smågrejerna blir ännu roligare om du vant dig vid att segla lite större.
    Och visst har de nya grejerna förbättrats och gjort saker enklare, kanske inte prylarna direkt för dom har blivit mer avancerade, men det är enklare att segla eller hantera på vattnet.
    Nya grejer har gjort det roligare att segla….framförallt
    på freeride/style sidan. Och för oss speed galningar går det fortare…..och för Formula seglarna högre och fortare…

• getwet

Medlem
    8 november, 2002 vid 09:55 som svar på: Åka windsurfing??

Håller med där, det är segling vi pysslar med, trots att en del hävdar annorlunda. Men dom personerna kan väl ta bort ”seglet” så får vi se hur bra det går.
    Wave kan tänkas är ett mellanting, där passar egentligen windsurfing bättre tycker jag, men ordet känns lite tafatt. (brädsegling ännu värre)
    Och då kommer jag direkt att tänka på Svenska brädseglarförbundet…….en aning töntigt! Kanske dags att byta namn….

För min del så utrycker jag mig oftast till mindre vetande att jag ska iväg och segla, får man kontra fråga vilken båt man har brukar jag svara något kryptiskt som: En RRD 268 avantslalom eller Mistral MTX, till svar kommer ofta: Aha….
    Så jag tycker nog ordet segla känns och ligger rätt i munnen till de mindre vetande, men mellan oss som uppskattar livets nöjen och tar till vara på den är det ok med surfa, vi förstår varandra. Men för guds skull…..använd inte ordet smurfa….får utslag!

• getwet

Medlem
    7 november, 2002 vid 08:10 som svar på: tips på modern surfbuss?

VW stämmer knappast in på snygg, möjligen driftsäker, snål….nja…några av konkurrenterna är bättre där, pigg..ja en del modeller, sisådär bekväm.
    Finns idag en hel uppsjö med både praktiska och bättre bussar än just VW. Ford transit är både större och praktiskare, samt att kvaliten blivit betydligt bättre än 70-80 talsmodellerna (snyggare också). Japanska bussar ståtar med snål, pigga och tråkiga samt dyra delar, men driftsäkra.
    En buss som ofta glöms bort, mycket beroende på att det inte finns så många av dem, men också för att andrahands värdet ofta är högre än på en VW är Iveco. Knappast snygga men riktiga slitvargar med diesel som gör att det går både billigt och säkert. Finns också med turbodiesel om man vill ha lite mer knuff.
    Peugeot har numera även dom riktigt fina bussar, lågt insteg och högt i tak innebär massor med utrymme och ståhöjd, det är värt mycket! Turbodiesel där med. Citroen…..ser ut som peggan. MB sprinter med turbodiesel mmmmmmm, går att få till hyfsat pris idag.
    Ut och kolla du på olika bussar så ska du se att det finns så mycket mer än bara VW, till samma/lägre pris och faktiskt betydligt praktiskare. Men….en rek har jag till dig, en turbodiesel idag ska det vara….om jag själv byter så är det inget snack om att det blir en sådan. Visserligen dyrare i inköp, men i längden så lönar det sig samt att du har en pålitligare motor. Och vill du åka utomlands så blir det bra mycket billigare.

• getwet

Medlem
    7 november, 2002 vid 07:22 som svar på: Freestyle/wave segel på slalom

Beror till stor del på vilken slalombräda det är, vad jag menar är hur extrem den är.
    De äldre modellerna av slalombrädor är oftast lite mer förlåtande (läs inte lika extrema) och likaså de som kommit nu i år och kanske även förra året, dom är lite mer åt freerace hållet numera. Men de som ligger däremellan är ofta ganska extrema, jag syftar på årtalen 96-97-98-99.
    Vet att på min RRD 276:a slalom racing gick det inte alls med segel som inte var fullcambrade. Segla kunde man dock men det blev aldrig fart på prylarna och spinouten kom omedelbart när man närmade sig fullvarv. Observera att det ändå var ett segel med två cambers i, och det var inte fenans fel…….att då köra med ett vågsegel skulle vara helt uteslutet eftersom man flyttar tryckpunkten och därför vill inte sakerna lira med varandra. Min RRD268 avantslalom däremot är mer förlåtande, har seglat den med en freeride rigg, visst fungerade det men långt ifrån optimalt, och än sämre med en vågrigg kan jag tänka mig.
    Så vad ska man svara egentligen? Mitt svar blir iallafall följande: Vågsegel helt uteslutet, freeride kanske om brädan inte är extrem, men räkna inte med att brädan levererar maximalt. Men vill du verkligen åka slalombräda ordentligt så satsa på en riktig slalom/freerace rigg

• getwet

Medlem
    6 november, 2002 vid 18:06 som svar på: Lastbilsreggad?!

Glöm det…..måste vara nyttofordon och ha tillstånd. Förövrigt får man inte parkera på lastzoner, endast i och urlastning.

• getwet

Medlem
    6 november, 2002 vid 17:56 som svar på: Dodge Van

Gick igenom bilderna från sommar resan, ni får frun på köpet men här en bild på kök och kyl. Även en försmak på förtältet, nästintill ett måste sommartid i sydeuropa för att klara av nätterna. Går inte att sova i värmen utan öppen dörr…….

• getwet

Medlem
    6 november, 2002 vid 17:35 som svar på: Dodge Van

Osså en till från andra hållet!

• getwet

Medlem
    6 november, 2002 vid 17:31 som svar på: Dodge Van

Lovade bilder på inredningen, här kommer det……..

• getwet

Medlem
    6 november, 2002 vid 17:17 som svar på: Snyggaste bilden…

Testar igen med en något suddig (oskärpa) men den visar i tvättäkta svenska vatten (Fårö sept 02)och helsvensk (gissa vem? Där fick ni alla som trodde jag bara speedade)seglare ett riktigt sprut i gippen……kanske inte Calle N kvalite men den är min……..

• getwet

Medlem
    6 november, 2002 vid 09:29 som svar på: en fråga???

Att bara nämna antal liter och sedan tro att det fungerar att dra rigg under vissa förutsättningar blir lite fel och man har gjort det väldigt enkelt för sig (Dr Masse, här vill jag att du tar några rader).
    Precis som tidigare inlägg beskriver är det en väsentlig skillnad mellan olika brädor. 105 liter freeride eller 105 liter slalom blir skillnad, och inte så lite heller. Har själv testat en 125 liters freeride utan problem att dra rigg, men min 125 liters slalom däremot…….ingen lätt match direkt. Skillnaden beror också mycket på vilken rigg du har, desto tyngre att dra upp, desto mer volym på brädan behövs eftersom du trycker ned brädan mer. Om man då gör en jämförelse även på min formula 135l och slalom brädan på 125 l så är skillnaden enorm, trots bara 10 liter skillnad. Så, för att kunna ge ett bra och någorlunda korrekt svar bör vi få reda på vilken brädtyp osv som skribenten/frågeställaren har.

• getwet

Medlem
    5 november, 2002 vid 19:53 som svar på: Snyggaste bilden…

Bevis på att jag inte bara speedar, gillar bilden pga kontrasterna. Bäcksvart himmel och ett blåsigt Ekeviken på Fårö.

• getwet

Medlem
    5 november, 2002 vid 17:57 som svar på: Dodge Van

Japp…det finns speciella ”van” räcken med höga fästen och breda lastbågar.
    Klart att den drar mycket bensin som kall, vilken motor gör inte det? Uppgiften ni fått om 1.5l milen är landsvägskörning. Stadskörning med många kallstarter och korta sträckor drar den säkerligen mellan 2-3l milen så länge automatchoken ligger på.
    Tänk på att motorn som sitter i Dodgen har mer än dubbel slagvolym jämfört med en normal bil! En vanlig Volvo V70 ex har oftast en 2.4l motor, hur mycket drar den vid kallstart? Säkerligen uppemot 2 l milen innan motorn är varm, och då är det ändå inte ens hälften i slagvolym.
    Så du får räkna med att det går åt ordentligt med bensin om den används ”fel”.

• getwet

Medlem
    2 november, 2002 vid 19:40 som svar på: Mitt andra hem….

Det där med semester ekonomi är genomskådat för ex antal år sedan………snart är det väl dom som slänger kolabönor och jag får gå ut…. laugh.gif

• getwet

Medlem
    2 november, 2002 vid 18:43 som svar på: Mitt andra hem….

”Grabbarna på fel bana”, nja…..dom växer ju upp med en surfare så en helårsprenumeration på Playboy och kabeltv kabel med abbonemang på Canal plus in i sovrummet hör väl till liksom blush.gif.
    Åter till verkligheten…attans vad vi tänker lika!
    Är det telepati måhända, eller bara praktiskt surftänkande som gör att min skiss på inredningen mer eller mindre övernstämmer nästan helt med din beskrivning…..
    Har också tänkt mig ett ”andra” golv ca 280cm från fören (vad fan kallar man det på ett släp) pga att köket kommer att installeras precis vid bakdörren med ståhöjd 185cm. Bredvid den uppe på golv nr två, kommer kylskåpet. Där blir det också en avlastningsyta och ovanför det skåp/skafferi. Det här gör att de första 80 cm är ståhöjd och först därefter kommer golv nr två. Tanken är att det blir en U soffa längst in, längden på den ca 190cm med ett bord emellan som sänks ned vid sovdags, och vips så har vi en dubbel säng…….(skulle passa Nik TS perfekt med alla dambesök)
    Golv nr två kommer att hamna ca 45-50cm ovanför golv nr ett så det blir ganska lagom med sitt höjd vid U soffan ändå. Då kommer samtliga brädor, segelbags och all utrustning få plats och man slipper ha dem liggande löst i boutrymmet. En tanke är att öppna upp i fronten med två ventiler (stängningsbara) och två på sidan längre bak. Anledningen till det är att få en cirkulation i ”förrådet” när det ligger fuktiga prylar där. Kan tänka mig att det funkar bra när man kör, trycker in luft fram som sedan strömmar igenom utrymmet.
    Elförsörjningen sköts av ett fritidsbatteri, troligen kopplat till en solcell på taket. Men det borde även gå att ladda den vid körning via dragbil, känner du till hör man gör kanske? Rinnande vatten är ett måste (har det i Chevan och det är så dj…. bra) och det sköts av en dränkbar pump, troligen hamnar tanken under vagnen om den får plats! Tänkte här koppla på även en dusch…..så man kan stå utanför och förbereda sig inför besöket på Spy Bar wink.gif
    Har också hittat en del mycket lämpliga förvaringar på IKEA i tygmaterial, bärhandtag, blixtlås mm på. Praktisk verkar det vara, packa hemma och bär ned allt till släpet, fix och klart! En annan viktig sak i sammanhanget är att allt måste bli så lätt som möjligt. Måste regbesiktiga om vagnen från totalvikt 1000kg till 750kg, annars får jag inte dra den bakom Chevan med B kort. Så max lastvikt blir bara 250kg eftersom tjänstevikten är 500kg. Det här kräver lite tankeverksamhet vad som är nödvändigt och inte. Här kommer IKEAS tyg garderober och förvaringar in i bilden igen, lätta som bara den och enkelt att lyfta ut vid besiktning.
    Eftersom den inte går att besiktiga med inredningen i måste jag även tänka på att bygga i moduler så allt går lätt att lyfta ut och in igen……så tänket rullar vidare och så får vi ha ”erfabyte” här så kommer den stå klar till våren, premiären hoppas vi går till Haga med två nöjda teenagers i! Och en nöjd farsa som får sova ifred med morsan i Chevan……. smirk.gif

• getwet

Medlem
    2 november, 2002 vid 12:05 som svar på: resetips till värmen?

Gå in på ”resmål” så hittar du hur mycket som helst…..har frågan stötts och blötts förr??? wink.gif

Sida 223 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA