getwet
Forumsvar skapade
-
En mycket vanlig orsak till det du beskriver är att man använder sig av en för stor fena. Jag har skrivit om det ett flertal gånger men påpekar igen…….mindre fena kan göra underverk när man känns överriggad och brädan börjar kännas för stor. Oftast räcker det med att gå ned ca 2-3 cm om det är en likvärdig fena förövrigt. Bättre att ha 3-4 fenor än att köpa ny rigg! Åtminstone på en bräda vars avsikt är att gå fort.
Med en mindre fena blir kontrollen bättre och du kan stå på för fullt, även i krabb sjö. Att dra en bit till i nedhal kan också hjälpa men ska ske oftast i samband med ett fenbyte. -
Skälåker på Gålö, på väg mot Dalarö.
-
Lördagen var Formula på fm fram till ca 12.00, sedan 8.4 race med fullt nedhal, vilket motsvarar en vanlig 6.5-7.0. ca fyra timmars mycket bra segling i vindar runt 9-10ms.
-
Du hamnade förvisso på fel forum, men vadå……jag har svarat dig tidigare i det rätta forumet, läs där. Men jag kan tillägga att den definitivt inte är en nybörjar bräda och måste seglas kraftigt överriggad om det ska gå riktigt fort (ska alla race och slalom brädor göras), så du kan absolut inte jämföra den med en freerace eller freeride!
Om du väger 100 kg och funderar på att segla när det inte blåser så mycket så är brädan fel! 140 liter race är inte 140 liter freeride! En formula verkar vettigare, beroende på vad du anser vara ”inte blåser så mycket”. Men vill du ha en kanon från ca 8ms och en bit upp så är det rätt, men dom kräver både kunskap och en bra racerigg. -
Med tanke på vad ett ynka lilla sjögräs strå i fenan påverkar speeden så skulle jag aldrig montera på något dylikt! Kommer aldrig att fungera……möjligen som broms.
-
En Ford Transit är ingen dum ide, får man loss för en billig penning idag och de senaste modellerna är riktigt bra både på utrymme och kvalite.
Modellen finns både i lång, hög, diesel samt en heavy duty. Betydligt större utrymmen än vw och faktiskt som skåpbil även mer genomtänkt. -
Har inte haft just avantrace 280, men seglat väldigt mycket på föregångaren 276 slalom racing och även 268 avantrace.
Brädorna i slalom racing och avantrace linjen är extremt snabba, avantrace är något ”snällare” i choppig sjö och mer lättgippad än slalom racing. (slalom racing är linjen innan avanten, tror avant race/slalom kom 98).
Samtliga avantrace är mycket kompetenta brädor som hänger med och kör ifrån det mesta än idag.
Dom är ganska krävande för att få ut maximalt av dem men även en riktig ”mjölksyre framkallare”, samtliga modeller kräver mycket ben om det ska gå maximalt. Men om du behärskar tekniken och har en bra rigg kommer du få åka som aldrig förr, det lovar jag! -
Det där verkar hett som bara den, borde det inte att gå i vid trapporna nedanför stadshuset……måste bara prova….
Någon som hört om Krokko kanske kan följa med??? -
Folk lär det vara om det blåser, välkommen!
-
getwet
Medlem4 september, 2002 vid 20:44 som svar på: Lätt lastbils registrering av VW Westfalia diseselbuss???Bäst att svara på det är väl ändå Svensk bilprovning, om jag inte minns helt fel så kan du finna det på nätet.
Jag tror att det inte är några problem att regbes den här i Sverige eftersom modellen redan finns här och levererats i ex antal.
Troligen behöver du bara regbes som den är, och med det få den till LB/husbil=billigare skatt och försäkring. -
Så där ja….nu börjar det likna något. Kreativitet tycker vi om!!! Ett strålande inlägg får jag lov att säga.
-
”sök” på Tarifa och gå en 6-12 mån bak i tiden så får du svar på dina frågor plus en massa annat. Ha det så kul på det enligt mig bästa surfstället som finns.
-
Nu missförstod du mig iallafall, jag talade om för dig vad som gäller enligt lagtexten, inget annat!!!!!
Jag håller med dig om att en skärpning måste ske, såg det senast själv på Torö i lördags, men det hjälper inte med förbud eller tvångsmedlemskap………
Du kan naturligtvis ställa de krav som du önskar, MEN dessa gäller ändå inte om de ska prövas…..det måste du förstå och det är det som jag försöker upplysa dig om. Att egenmäktigt sätta egna regler för en strandremsa eller landareal klarar inte ens du av, och du har heller ingen rätt att göra det, men jag bryr mig inte!
En ynka summa av 300kr? Resonemanget är befängt skulle jag vilja påstå. Tycker du att det skulle vara ok att betala för att surfa på Fuerte/Sotavento? Eller på Cabarete?
Eller om du åker till Apelviken så måste du vara med i Varbergs Windsurfingklubb? Nä sluta nu……..
Jag accepterar säkerhets snacket men tvångsmedlem för att surfa på vatten?????????
För övrigt behöver du inte oroa dig för att jag ska dyka upp i Habo, så sätt inte upp en skylt för min skull. Jag åker nog till ställen där det känns lite mer rätt!!! -
Nja Hampe….i det här landet är flaggan blå gul och heter inte Stars and stripes vilket innebär att allemansrätten gäller oavsett om man arrenderar, äger eller brukar landareal.
Det du möjligen skulle kunna förbjuda folk att göra är att använda sig av dig bekostad utrustning, ex en brygga, klubbhus eller dylikt.
Du kan således INTE förbjuda någon att segla på området, det är enbart beslut från länstyrelsen som kan åstadkomma ett förbud. Du har alltså ingen rätt att avhysa eller prioritera, trots beslut från kommunen. Deras beslut torde enbart gälla arrendet och skötsel av arealen samt vad DU har rätt till angående byggnation förändring mm.
Du får nu inte missförstå mig, jag är själv med i klubb, även SBF och tycker att som utövare ska man vara ansluten till en förening/organisation. Det är det enda sättet för oss att göra sig hörd. Alla som tror att dom kan vara ”soul” och glida runt och ha en laid back attityd borde ta sig en funderare på vad som sker, utan org/föreningar skulle det förmodligen vara både surf och kite förbud på väldigt många ställen runt vårat avlånga land.
Avslutningsvis, allemansrätten gäller, den kan ingen av oss påverka. Den är oherhört starkt befäst i Sverige och kan inte rubbas såvida Habo ljung inte blir reservat eller nationalpark, men då lär inte ens du få surfa där! Länstyrelsen kan också lägga in ett förbud mot Kite om det visar sig att behov finns, vilket vi alla förlorar på.
Så återigen, det är upp till oss (eller er snarare) att informera och ”undervisa” och ge goda råd.
