Forumsvar skapade

Sida 249 av 251
  • getwet

Medlem
    26 februari, 2002 vid 13:08 som svar på: NP Apex.

Jag har just en NP Apex och kan bara säga att den känns suverän, den bästa jag haft hittills.
    Passformen och flexibiliteten är det viktigaste anser jag, och då känns det som om apex är rätt val. Andra fabrikat än just NP känner jag inte till om dom har någon motsvarighet.

• getwet

Medlem
    24 februari, 2002 vid 17:03 som svar på: folkabuss?

Hej på er!

Fyller på lite grann här med tips och råd (har nu haft surfbuss sedan 1984)
    Har använt mig av en konvektionsvärmare i ett par år…..resultat inte alltför bra men några mer plus i bussen blev det väl!!!
    Har nu monterat in det överlägsna värmesystemet (enligt mig) Thermic båtvärmare, går på fotogen och drar extremt lite ström 0,6amp till 1.2amp. Har du ett förbrukningsbatt. så kan den stå på i ett par dygn. En annan fördel är att den tar förbränningsluft utifrån, men värmer luften innuti din buss och samtidigt avfuktar den och släpper ut både avgaser och fukt genom skorsten. Den går att reglera steglöst från 900w-2000w. Ett irritationsmoment finns dock, ett monotomt klickande från bränsle pumpen får man stå ut med, men efter 22 bärs eller 2 flaskor Rioja så går det ändå att somna……..efter en natt har man vant sig.
    Prislappen är dock högt, 8000-10000kr för en ny. Men jag har hittat en kille som säljer beg/renoverade för ca 4000-5000kr.
    Om det nu istället är för varmt i bussen så har jag monterat in en taklucka med inbyggd 12V fläkt. Den har steglös termostat så det går att ställa in när du vill att den ska starta så håller den en någorlunda temp i bussen. Fläkten går också att reversera så du kan både pumpa in eller suga ut luft.
    När det gäller kylskåp bör man väl montera in gasol, men det är dyrt. Jag har gjort lite annorlunda i båten än i bilen eftersom jag inte vill ha gasol i en sluten båt. Ett 12v kylskåp och kopplat in en Mobitronic saver, den halverar strömförbrukningen (något lägre kyleffekt) när motorn är avslagen men ger fullt så fort generatorn laddar.
    Den sköter sig själv och skulle nivån i batteriet understiga 10.7 volt så stänger den av kylskåpet. Jag har med ett fritidsbatt på 150amp i båten klarat mig utan att behöva ladda på 3-4dygn.

• getwet

Medlem
    21 februari, 2002 vid 11:00 som svar på: Kolla in Halo fredag …………….Crazy!!!!!!!

Det var som f.. prognosen säger 955mb på lördag……..det var ett par år sedan sist……
    Ska Krille tok köra på Torö?????

• getwet

Medlem
    20 februari, 2002 vid 12:24 som svar på: Brädförsäkring utan hemförsäkring?

Du kan teckna en ”båtförsäkring” för surfprylarna, men det blir inte billigare.
    Ursäkta min nyfikenhet, men ska du vara utan hemförsäkring?

• getwet

Medlem
    19 februari, 2002 vid 10:27 som svar på: skada vid windsurfing (försäkring)

Hemförsäkringen gäller enbart om momentet olycksfall finns med, en del bolag har det med, andra som tillägg och några inte alls. Vad man dock kan säga är att de försäkringar som är kopplade till hemförs. oftast är mycket dåliga (läs låga ersättningar).
    Du måste kontrollera om det finns med hos just ditt bolag.
    Det bästa är att antingen teckna ett individuellt avtal där du själv kan bestämma ersättningsnivån. Ett annat alternativ är via fackets kollektiva avtal, TFF (trygghets försäkring fritid) både billig och bra.
    Om man skriver en olycksfallsförs. bör man tänka på några saker, gäller den utomlands (medicin och läkarkostnader) samt vilket ersättningsbelopp som ska gälla. En del tänker att om ers.beloppet är 1milj så bör det räcka gott och väl. Vad man däremot inte tänker på är att om skadan nu bara bedöms till 10%invaliditet så är ers. 10% av 1 milj, 100 000kr, inte mycket att hurra för!!!
    Låt oss säga att invaliditet betyder att du kanske måste gå ned i arbetstid, kanske tom förtidspension, påverkar din fritid (kanske inte kan surfa, hemska tanke)och då är den ekonomiska ersättningen viktig för att kunna bibehålla sin köpkraft och kunna göra något annat i stället.
    Jag vet att det är många som inte bryr sig, de är inte så himla ”coolt” heller med försäkringar, förutom när man kvaddat utrustningen. Sig själv skiter man tydligen i. Men jag vet, har sett massor och kommer att få se ännu fler i mitt yrkesliv människor som drabbas, och ångrar sig djupt att dom inget gjorde, för några tior i månaden!!!

• getwet

Medlem
    18 februari, 2002 vid 12:35 som svar på: avtal för kiteskola

Hej på er!
    Som ni själva tydligen konstaterat har det ingen som helst betydelse om man skriver ett ”avtal” eller inte. Lagstiftningen går inte att skriva bort, den gäller oavsett vad som angetts eller inte angetts. De näringsidkare här i Sverige som kräver ett avtal med utövaren har således ingen kunskap och för kunden har det med andra ord ingen som helst betydelse.
    Men jag ska försöka förtydliga vad som gäller för er som näringsidkare gentemot elever/kunder.
    För att du som näringsidkare ska bli skadeståndsskyldig krävs rubriceringen grov vårdslöshet eller uppsåt från din sida eller personal.
    Det här betyder i verkligheten att om du själv/personal varit medveten om att det funnits brister i utrustningen som inte åtgärdats, platsen där ni övar har varit mycket olämplig för verksamheten eller liknande händelser där ni med er kunskap och kännedom om sporten åsidosatt risker och hänsynstagande till vad som ev. kan inträffa, först då kan ett skadestånd ligga till grund för ersättning.
    Om det däremot är fel i produkten (kiten eller något annat som orsakar skada, exempelvis tillverkningsfel) kan inte ni bli skadeståndsk. Det är tillverkarens produktansvar som gäller där.
    Om någon surfare skadar annan person/egendom är det surfarens eget ansvar, precis som du framför ett fordon eller båt. Lagstiftningen är där väldigt klar vem som har ansvaret.
    Om en elev skadas föreligger inte heller något skadeståndsk. under förutsättning att du/personal inte kan dömas för grov vårdslöshet eller uppsåt.
    Den förstörda utrustningen däremot är näringsidkarens problem, affärsrisk som det kallas…..

Så min rekommendation är att ni som näringsidkare skriver ett förs.avtal, enbart ”allmänt ansvar” produkt ansvar behöver inte ni eftersom ni inte tillverkar materialet. Stöld bör kanske också ingå, om ni lyckas få det….
    Grejer som seglas sönder kan ni glömma……inget bolag vill ta den risken….
    Hoppas att jag lyckats svara på era frågor, vill ni veta mer så kan ni kontakta mig. Vill Hugo veta mer så vet Ingo var jag finns……

• getwet

Medlem
    13 februari, 2002 vid 17:10 som svar på: Klubb i Stockholm

Hallo boys!!! Här är två killar som kommer göra er sällskap i vår/sommar både i klubben (om det blir någon, och det blir det väl Ingo? Vi hjälps åt) och på vattnet.
    Micke o Mats

• getwet

Medlem
    13 februari, 2002 vid 10:56 som svar på: OS

Till Anonym!
    Det är väl skönt att det är så, så länge det nu varar. Lär väl dyka upp nya sporter i OS som vi kan glädja oss åt. Klyscha vill åtminstone inte jag kalla det för, har windsurfing bliviten en ”rabbiat” sport med ”droger” och multimiljoner för att den funnits med i antal OS? Jag tror nog att halfpipen håller sig på den nivån där den befinner sig idag, vinnarinstinkten finns nog där, men vissa sporter har en mer ”laidback” inställning vilket kan rädda dem från den totala förstörelse som andra idrotter tyvärr drabbats av.
    Jag är nu 40 år, gammal enligt vissa, ung enligt andra…men jag uppskattar verkligen den lek jag fick se häromdagen!!! Och jag tycker att vi som brukar läsa dessa sidor eftersom vi är intresserade av en viss sport ska vara glada att våra ”kusiner” får den uppmärksamhet dom fått, klyscha eller inte……måtte den vackraste av sporter få samma uppmärksamhet i sommar OS…………(OS, från början en lek mellan nationer)

• getwet

Medlem
    12 februari, 2002 vid 13:44 som svar på: Dagens formula segling!

Möjligen att det kan ligga lite rutten is längst in i vikarna i innerskärgården. Mellanskärgården och utåt är helt isfritt, en god vän som har stuga på Ingarö har inte sett någon is på Ingaröfjärden under hela vintern.
    Så de ä ba åk!

• getwet

Medlem
    9 februari, 2002 vid 19:42 som svar på: Dagens formula segling!

Var ute och jobbade på en god väns avlagda militär båt idag och la märke till samma sak, gott om vind men minimal sjö jämfört med vad det brukar vara vid den platsen (den vackraste av skärgårdar, Sthlms skärgård). Kanske att det finns en logik i din teori, möjligen någon oceanograf på nätet kan svara?

• getwet

Medlem
    9 februari, 2002 vid 19:31 som svar på: Sardinien

Hej Anonym!
    Trevligt att läsa din insändare, gör mig än mer längtansfull efter bra surfing och klart vatten. Tänker själv åka ned med egen bil, passera Garda ett par dagar men vill undersöka Sardinien, har läst om det kristall klara vattnet och delfiner………samt rödvin……parma….parmesan…inhemsk mat..det räcker….
    Vore även trevligt om du kunde berätta mer om seglingen (hungrar efter info)vid Isola de Gabbiani, samt när du själv tänkte åka…vilken period är bäst? Kan man segla direkt från campingen eller måste du ta dig till något av centren?

• getwet

Medlem
    8 februari, 2002 vid 17:48 som svar på: Surfshop i Fuertaventura

Om du inte orkar släpa med dig bägge är det freestyle som jag rekommenderar. Norra ön är mer våg och osäkrare vind. Södra freestyle/slalom.
    René Egli har numera två center vid Costa Calma (Sotavento), på det södra centret är det mer vågor en bit norrut, vill du ha dom behöver du pina dig upp en 3-4 slag innan det börjar svalla. Annars är det platt inne i bukten. Fördelen med det södra är baren…….och mat på stället, samt anser jag bättre segling men det är en smakfråga. Våglocals brukar härja här….kanske säger något.
    På norra delen är det både och, El Cotillo bara våg, östra delen (Corralejo) kan du använda både och, en bra dag kan det vara bra att segla över till Los Lobos, följ locals. Men jag tror att du har mest nytta av en freestyle den här årstiden.
    Men om de djupa lågtrycken som nu legat över nordatlanten
    bra länge ligger kvar kan det bli ordentliga vågor på västsidan (och då menar jag STORT).

• getwet

Medlem
    8 februari, 2002 vid 10:08 som svar på: GPS…..

Vad jag känner till så visar alla GPS:er farten både i km och knop, dom flesta även i miles. Jag misstänker att du vill mäta din fart på brädan? Gör inte samma misstag som jag!! På den GPS:en jag har finns det inget minne för högsta hastighet, vem hinner kika på en liten display med otydliga siffror i över 30 knop??!!När det går som fortast har man fullt upp med att hålla bitarna på plats innan den största av ”Bossar” kommer med katapulten och 5g i hängselet.
    Om man sedan lyckas att fånga en snabb blick på siffrorna och dom pekar på snubblande nära worldrecord (med 20knops avdrag visserligen*ler*), tror du kompisarna på stranden tror dig utan bevis?????
    Försök få tag på en med minne, om det nu finns men det borde göra det. Och hittar du en, tala om vad den heter för mig…..

• getwet

Medlem
    7 februari, 2002 vid 14:42 som svar på: Höjdtagning med Kite

Jag förmodar att en kite (directional) kan ta lika bra höjd som en windsurfing bräda, jämför då med en våg eller freeride/style. Men jag tror knappast att en kite tar lika mycket höjd som en slalom, och definitivt inte en formula.
    Sen är det väl bara att acceptera att en kite resp surf har olika användningsområden, formulan är ett tävlingsredskap för att vara snabbast på en bana innehållande kryss mm. Det tävlingsformen finns inte i kite och därför kanske inte heller kryss egenskaperna är prioriterade.
    Men utvecklingen går framåt, snart kanske även en kite kan gå lika högt som en slalom/formula, det skulle underlätta för oss som vill segla i den vackraste av skärgårdar, Stockholm……

• getwet

Medlem
    7 februari, 2002 vid 14:08 som svar på: Surfshop i Fuertaventura

Vart på Fuerte tänker du tillbringa den mesta tiden….?

Sida 249 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA