herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
K -Jag blev än mer nyfiken på brädan. Vad gäller brisen så levererade inte nationaldagen fullt ut. Jag hade koll hela eftermiddagen men det såg inte ut att vara lönt. Möjligen kan någon ha hittat en peak efter 14…?
-
Det blir kul att höra när Du testat vad den går igång på. Jag gissar att 90:an kliver upp vid 5 med 9.3.
-
Surfspots service, priser och rekommendationer håller jag mycket högt och kan bara hålla med Bicless. Det går inte att lura några kunder. Självklart bör man höra sig för i en eller flera butiker innan man bestämmer sig.
Vigla – du missade poängen. Jag förtydligar därför. Vilka lämnade oinitierade råd och vad tycker du själv? Detta är ändå ett forum för åsikter.
-
Vigla – Om Du själv är så initierad så Du kan bedöma andra som oinitierade så skulle det vara intressant att höra Ditt eget råd istället för hänvisning till en butik…?
-
Du skrev att Du vill ha något som fungerar även när det blåser bra. Som Bicless sa så får Du nog gå ned i bredd om Du nu är ute efter något att ha när det drar på över 10 m/s.
Om Du ska segla inomskärs och tar Dig en funderare över hur ofta det blåser över 10 m/s sommartid så kanske Du, som jag och min kamrat (vilken seglat sedan 80-talet), kommer fram till att en bräda på minst 140 liter med runt 8.5 kan vara vettigt att börja med. Det är ändå planingen som man eftersträvar. Vill man inte köra Formula så kanske man ändå bör fundera i termerna av bred planka med hyfsad volym. Det blir i alla fall fler dagar på vattnet än med en 120-liters…
-
Någon som fick ut något av fredagen? Det såg ut att räcka så jag stack vid 16.30 men då vek vinden. 9.3 räcker inte i 3 – 4 m/s.
-
Grattis!!! Trägen vinner!
Om du tappar fart i ett kortare vindhål kan du som alternativ till att kliva ur en eller båda stropparna istället knäa in, skota ut lite och föra in kroppsvikt över brädan. Ibland räcker då vinden till bibehållen planing.
-
Det kan ju vara trevandet i sig som tar sådan tid att du får relativt sett upp lite för hög fart. Du kan ju också prova att satsa allt fokus på att ”chans-peta” i bakfoten omedelbart efter framfoten utan att vela. Jag antar att det fungerar rätt bra för många men då ligger det väl lagrat i internminnet…
-
Jr555se – Stefan har lösningen. Gör som han beskriver så funkar det efter lite träning. Det finns lite olika stadier av planing och det är enklast att försöka få i bakfoten innan Ditt ekipage fått upp riktig speed, i alla fall om det är bra tryck i vinden. Efter ett par gånger hittar foten rätt automatiskt.
-
Lördag 25:e levererade – Kul med vind en helg. Nordan kom och gick under eftermidagen men när det var som bäst gässade det på ordentligt på Horsan. 7.6 fungerade men det hade gått att köra både mindre och större eftersom förhållandena skiftade. För en gångs skull var det bäst drag mitt ute på fjärden. Härligt att det börjar bli lite varmare!
-
Det ser ju bra ut i helgen, både lördag och söndag…
-
Om du frågar mig så är det en rak slalomfena.
-
herr-pelegrin
Medlem23 maj, 2013 vid 13:43 som svar på: Renovera skrovet:dingar och spindelnätssprickorDet kan vara bra att ha en soppåse nära tillgänglig för att slänga papper, trasor och allt annat som blir kladdigt och ska kasseras. Påsen kan sedan slängas innan man plockat av sig ev skydd. Då slipper man ta i kladdet när man är ”ren”.
Det finns så många proffs här på forumet men utifrån alla expoxy-arbeten jag genomfört genom åren så har jag kommit fram till att det är inte alltid värt mödan att göra ren penslar. Dessa kan med fördel ses som förbrukningsvara. Nackdelen är att billiga penslar fäller så det kan bli lite pyssel med penselhår osv. Annars fungerar aceton om man vill återanvända penslarna.
Som någon tidigare nämde – Var försiktig med epoxy på huden! Allergierna som kan framkallas är inte roliga. På 80-talet missade jag att torka bort en fläck på nedre delen av armen med återkommande årliga exemliknande utslag som följd. Tills slut försvann eländet men numer gör jag omedelbart ren kladdig hud med aceton och tvättar med tvål och vatten.