Forumsvar skapade

Sida 102 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    19 maj, 2013 vid 17:31 som svar på: Stockholm

Fre-lör-sön – Dåligt, sämre och sämst. På söndag blev det dock en halvtimme med bra drag i 9.3, troligen runt 17-tiden.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 maj, 2013 vid 15:36 som svar på: Stockholm

Lördag – Lite planing blev det på Horsan men inte mycket att hurra för i dimman. Drog det pä bättre på ost någon annanstans?

• herr-pelegrin

Medlem
    14 maj, 2013 vid 07:08 som svar på: Fituna

ripper_70 – Det var ändå bra för den dagen! Tyvärr hann jag inte själv kryssa upp till ”Muskös Fituna”, dvs sydvästspoten mellan Långgarn och Muskölandet där Du sist körde 28-29 knop med 7.0 i fjösig vind runt 3-5 m/s. Vi får väl tillägga att det rådde lite andra förhållanden då.

• herr-pelegrin

Medlem
    13 maj, 2013 vid 18:24 som svar på: Mastfot vs chop

Det verkar ju gå åt rätt håll! Om Du inte vill testa bak först så kan Du ju antingen testa att få i den precis efter framfoten innan Du fått upp farten eller treva Dig bakåt på kanten om farten är högre. Sen är det precis som föregående talare sa – allt blir enklare och Du får kontroll även i chop!

• herr-pelegrin

Medlem
    13 maj, 2013 vid 07:16 som svar på: Fituna

Noterade att ni körde med ända ned till 5.5 på Fituna. Det var inte illa denna dag!!! På syd måste Fituna vara riktigt bra. Så litet hade inte fungerat på Horsan där man kunde plana med 7.6 men det var inte mycket mer. Som sagt – lite intressant hur det var på Dalarö ännu lite längre norrut?

• herr-pelegrin

Medlem
    10 maj, 2013 vid 11:45 som svar på: Vibrerande fena – Bästa åtgärd…?

Tack Jesper för rådet om monfilm i gear-väskan! Bakkanten är inte rund utan vass på F-Hotfenan som i övrigt verkar hålla mycket hög kvalitet.

Fenan gick aningens lätt ned i boxen innan jag drog på aluminiumtejpen och det var förvånansvärt hur lite man behövde lägga på för att det skulle blir stor skillnad. Det är verkligen små delar av en millimeter man talar om…

• herr-pelegrin

Medlem
    10 maj, 2013 vid 07:40 som svar på: Mastfot vs chop

Med en så pass bred bräda är det svårt att få fullt tryck om man inte har bägge fötterna i stropparna. Det fungerar förmodligen helt ok i det lägre planingsregistret mellan 15 och 20 knop, då Du nog kan köra med bara främre foten i och den bakre på kanten framför bakre stroppen. Men när det tutar på lite mer så får Du inte tillräckligt tryck baktill på fenan om Du inte har fått i bakfoten. Jag vet inte om Du känner igen känslan, när Du bara kör med en fot i stroppen, men man kan anta att Du får en känsla av att dras lite uppåt-framåt när Du seglar (mot kastfall och en upprätt ställning). Då kan det ju vara så att brädan ”bankar” mot vågorna. Det är ju lite speciellt att segla dessa breda brädor och stå så pass långt ut på kanten som man ändå gör.

• herr-pelegrin

Medlem
    9 maj, 2013 vid 17:56 som svar på: Mastfot vs chop

Då kan det ju ha med bakfoten att göra. En annan variant du kan prova är att kliva i med bakfoten först. Min långe kamrat kör ofta med det och själv testar jag ibland när man känner sig lite överriggad. Sedan kan Du testa med sittsele o aningens längre tampar

• herr-pelegrin

Medlem
    8 maj, 2013 vid 19:48 som svar på: Vibrerande fena – Bästa åtgärd…?

Tack. Testar aluminiumtejp. Om det inte funkar blir det färg. Jester, det kanske inte riktigt är Din musiksmak men med tanke på pb:t så kanske Kicki Danielssons ”Bra vibrationer..” ändå låter som ljuv musik i Dina öron…

• herr-pelegrin

Medlem
    7 maj, 2013 vid 19:04 som svar på: Mastfot vs chop

jr555 – Det borde hursomhelst vara något som går att åtgärda. Sådan skillnad kan det ju inte vara på brädorna från JP. Jag har tänkt på det där och kan nog inte komma ihåg en enda gång något motsvarande hänt mig med 90:an. Jag tycker just fot-stancen gör den så enkel att köra. Du skrev att Du hänger ut ordentligt och då borde det fungera om allt annat är ok justerat. För mig åtgår det mer kraft att köra iSonic 127 i chop och jag tror nog att JP:n stampar mindre. I alla fall blir belastningen på benen mindre med JP:n.

• herr-pelegrin

Medlem
    6 maj, 2013 vid 20:26 som svar på: Mastfot vs chop

Jag känner inte igen det fenomen Du beskriver från SLW 90:an utan tycker den går plant och bekvämt med skön stance för fötterna. Stötarna har jag inte märkt såsom Du beskriver dem. Tvärtom tycker jag den är väldigt okomplicerad och går som på räls bara man hänger ut och pressar på. Kan det vara sådan skillnad på 90:an och 92:an? Vad gäller mastfotens placering så kör jag med den bakom mitten eller ännu längre bak. Har jag den för långt fram blir det lite för mycket våt yta. Stropparna har jag så långt ut bakåt som det går.

• herr-pelegrin

Medlem
    6 maj, 2013 vid 14:25 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Ha, ha, det blir garanterat en lång paus och jag ”muttrar” under tiden för mig själv att jag ska absolut inte försöka slå Dig på fingrarna vad gäller tekniska lösningar…

• herr-pelegrin

Medlem
    5 maj, 2013 vid 17:35 som svar på: Stockholm

Vindsökarn – Själv gick jag omkring på tomten och såg hur det brallade från väst utan avmattning hela dagen. Varken Janne eller jag hade inte riktigt guts att ge oss ut. Det må jag erkänna. Det var grymt byigt dessutom.

• herr-pelegrin

Medlem
    5 maj, 2013 vid 17:29 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Vindsökarn – Att få en jämn båge i brädans längriktning är inga problem. Det gick bra med den förra utan en enda tving men om man ska ha ett kraftigt scoop i fören för att fästa en truck så har ju Du den tekniken, dvs för att böja upp en liten del av brädan som Du gjorde på en av Dina. Jag tror annars man kan lösa truckvinkeln med Dina snygga metallvinklar eller med en träkloss.

Vid laminering i flera skikt så tror jag man gör bäst i att hoppa över väv. Vill man styva upp med väv så kan man nog lika gärna göra det på under- eller ovansidan. Enklast är nog att ändå göra brädan så pass tjock att man slipper mecka med väv. Om man inte vill lacka brädan så kan man använda den epoxin som blev över från lamineringen. Jag gissar att man klarar sig med ca 1 1/2 dl för ett lager på en sida. Om man inte fått för mycket luftbubblor i epoxin så kan man klara sig med ett lager på varje sida och ändå få den hyfsat ok. Två lager blir perfekt.

Blir brädan tillräckligt tjock kan man laminera in en vanlig mastfotskena med microballonger. Det förenklar justeringar av mastfoten och man slipper tappa muttern, i de fall man kör med genomgående hål.

• herr-pelegrin

Medlem
    5 maj, 2013 vid 09:07 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Vindsökarn – Jag har byggt en lång bräda (200 cm med ca 160 mellan rotationspunkterna för medarna) till nästa säsong som tremedars. Den är laminerad med 2 x 12,5 cm och är givetvis styv. Sedan ska jag nog komplettera med en fyrmedars på runt 160 cm (med ca 140 cm mellan rotationspunkterna). Den bör då vara lite tjockare än brädorna på runt 140, där jag förstår att en del kör med 4 x 4 mm. Vad tror Du om att göra det enkelt för sig och laminera en bräda på 160 cm med 2 x 9 mm? Bågen är ju lätt att få till med skeppsbyggarnas teknik, oavsett om man laminerar i ett eller flera lager.

Sida 102 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA