Forumsvar skapade

Sida 111 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    15 januari, 2013 vid 11:39 som svar på: is

En kollega visade bild som hans son tagit. De var tagen i går, måndag, från Görveln där det var blankis. Men, det snöar väl även i Jakan…

• herr-pelegrin

Medlem
    14 januari, 2013 vid 14:55 som svar på: is

På Muskö var det för mycket snö på den vik vi åkte på i förra helgen. Isen är ca 10- 15 cm. Däremot började det under söndagen lägga sig en tunn hinna i en vik från Horsan vilken annars var helt öppen. På andra sidan Muksö kanal hittade jag en vik med mjuk stöpis som dock lär frysa på och bli hård. Det var dock inga jätteytor att åka på.

Jag hörde i dag att Orlången är plogad för skrinnare. Frågan blir väl kanske om plogning kan var bästa modellen den närmaste tiden innan nya fjärdar frusit?

• herr-pelegrin

Medlem
    14 januari, 2013 vid 13:48 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

SVIKT I BRÄDAN – Jag noterade att jag och Hibernan var chanslös mot vissa hembyggen vid deltävligen i iscupen i Västerås. Självklart bör detta hänföras till skills och ”gubben på brädan”, som inte ligger i närheten av Tobias och Anders men jag har ändå en fundering kring vad det kan bero på utöver huvudskälet (mig själv).

Det jag noterat med Hibernan är att den är väldigt styv i förhållande till Mårdboard, Surfspots brädor och den ännu mjukare Västeråsbrädan. Dessa stack iväg mycket lättare i den marginella vinden.

Av någon anledning, antagligen styvheten, så hamnar mycket tryck på Hibernans främre medar i mycket svag vind. Det beror på att jag måste kliva långt fram och har då svårt att belasta bakmedarna. Kan det vara så att en av de stora vinsterna med en mjuk, sviktande bräda är just detta – att man bättre kan fördela trycket mellan fram- och bakmedar vilket i sin tur gör brädan mer lättdriven i marginella vindar? Vad tror Ni?

• herr-pelegrin

Medlem
    12 januari, 2013 vid 20:44 som svar på: Icecup Sweden 2013/2013

Snöhögar kan vara lite luriga. Nu blev det ju en juste film i alla fall. Vad gäller dagens övning så var allt på topp utom vinden. Jag har aldrig sett så många isbrädor på ett och samma ställe. Välarrangerat och perfekt spot med mycket mindre snö än söder om Stockholm.

• herr-pelegrin

Medlem
    12 januari, 2013 vid 19:00 som svar på: Icecup Sweden 2013/2013

Mården – Skön film! Var speeden för hög så Du inte hann slå stopp eller tänkte Du: va fan det går nog?

• herr-pelegrin

Medlem
    11 januari, 2013 vid 21:49 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Jag satte Hibernatrucken precis där böjen börjar på scopet på Piraten. Bakmeden omslipad till 45 grader och justerad för att få rätt vinkel. Tyvärr har jag inte slipat bort tillräckligt på övre delen av bakmeden så den roterar inte som den ska och gör för mycket motstånd. Det ska fixas framöver men i morgon blir det Hibernan. Synd att Du inte kan komma till Västerås!

• herr-pelegrin

Medlem
    11 januari, 2013 vid 20:29 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Tack för snörapporten. De flesta lär väl kunna köra om det inte är mer än så. Vi ses i morgon!

• herr-pelegrin

Medlem
    11 januari, 2013 vid 12:47 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Vajjet Stickan! Den såg ju imponerande ut!

Kom gärna med snörapport fre kväll så blir det lättare av välja medar.

• herr-pelegrin

Medlem
    8 januari, 2013 vid 15:37 som svar på: 7 jan i Uppsala

Classic o Surfen – Det vore kul om Ni kom till iscupen vid Kvicksund i helgen och försökte visa oss stockholmare var skåpet ska stå!

• herr-pelegrin

Medlem
    7 januari, 2013 vid 20:29 som svar på: is

Vackert! Riktigt vackert med en snabb lättsvängd ny innovation! Vem gör om detta…?

• herr-pelegrin

Medlem
    6 januari, 2013 vid 15:49 som svar på: Icecup Sweden 2013/2013

Någon som vet hur isarna ser ut i Kviksund inför helgens iscuppremiär?

• herr-pelegrin

Medlem
    5 januari, 2013 vid 18:32 som svar på: is

Murb – Kul med lite livstecken från Uppsala där jag vet att Ni är aktiva! Härligt isläge nu i Östra Svealand. Vi hade 10-13 cm tjock is i en vik på Muskö, slätare is än den i Uppsala men inget draghål precis. Punkan som Drevan hade känns igen. Den kom till och från.

• herr-pelegrin

Medlem
    5 januari, 2013 vid 14:28 som svar på: is

Lördag – Äntligen en dag med perfekt blankis och härligt väder. Vinden på kanske 3-4 m/s räckte i alla fall till för lite sköna repor och gippar. Jag fick hålla undan för isjakten som ett tag framfördes av en nioåring och en femåring som körde fram och tillbaka. Allt funkade för grabbarna frånsett när de var klara då de bara klev ur och lämnade ekipaget. En isjakt seglar ju rätt bra på egen hand (!).

• herr-pelegrin

Medlem
    4 januari, 2013 vid 23:42 som svar på: ISBRÄDA – Skador och skydd!

Efter tips från Vindsökarn blev det till slut innebandyknäskydd. Två dagars leverans för Unihoc som känns sköna och verkar inte glida ned.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 januari, 2013 vid 13:04 som svar på: is

Synd att man jobbat denna vecka. Jag hörde precis att det var perfekt blankis i en vik ute på Muskö. Förhållanden gav 60-70 km/h med isjakt. Jag antar att det ser lika bra ut både på sjöarna söder och norr om Stockholm. Hoppas på vind i helgen!

Sida 111 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA