Forumsvar skapade

Sida 115 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    18 november, 2012 vid 15:59 som svar på: ISBRÄDA – Skador och skydd!

Ibland funderar man på vilka skydd som är de mest nödvändiga för isbräda. Är det hjälmen, ryggskydd, knäskydd eller vad då…? I början på denna tråd rabblade jag upp en del skador och det är ju faktiskt en blandad kompott! Skydd nr ett är väl antagligen hjälmen men sen är det lite marigt att se vad man kan välja bort om det är så att man inte vill bylsa på sig en massa skydd.

Råkar man som Radius få tvärstopp i 35 knop p g a lite frasig överis i kombination med relativt låga medar kan ju vad som helst hända. Vad gäller 4-medars så gissar jag annars att det är just backvinden efter gippen orsakar flest farliga vurpor. Det är ofta ett snabbt förlopp och det är lätt att damma i svanskota, axel eller bakhuvud. Samtidigt har nog en hel del av oss slagit i både knän, armbågar och höfter. Att ett klantigt fall över bommen kan knäcka ett eller ett par revben fick jag själv uppleva. Som sagt, frågan är vad man kan välja bort..?

• herr-pelegrin

Medlem
    17 november, 2012 vid 18:49 som svar på: ISBRÄDA – Skador och skydd!

Det kanske finns någon som har tips om bra knäskydd…? Jag har kört ett antal säsonger med en billig skatevariant från Biltema men de hålls inte på plats utan glider ned. Som Trimmarn säger hamnar man lätt på knäna. Sitter skydden fel kan de göra mer skada än nytta.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 november, 2012 vid 15:47 som svar på: ISBRÄDA – Skador och skydd!

Bicless – Du har antagligen rätt i att man kanske borde lägga lite mer på riktigt bra skydd men nu fick det bli så här. Vad gäller överkroppen så verkar det finnas en del att välja på. BILTEMA-varianten kändes helt ok.

Det är lite sämre utbud vad gäller skydd för höften, åtminstone om man inte bara vill ha vaddering utan även en hård del i plast. Hockeybrallor ger ju förnämligt skydd men blir lite klumpiga även om man plockar bort en del onödiga plastbitar. Biltemas skyddsbrallor har om än lite klen så ändå en skyddande hårdplastdel från höftkulan och en bit ned, dvs ungefär där man kan damma i om man vurpar åt sidan.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 november, 2012 vid 12:25 som svar på: ISBRÄDA – Skador och skydd!

Det blev till slut ingen lyxvariant utan jag hamnade till slut vid två skydd från BILTEMA. Jag köpte ett skydd för överkroppen som motsvarar det som Radius visat på bild. Den finns, som jag uppfattade det, i två storlekar. Till det köpte jag skyddsbyxa för skydd av höft och svanskota.

Protection Jacket Art 82-293 för 699:-

Protector Shorts Art 826-58 för 289:-

För tusenlappen har man, frånsett hjälm, knäskydd o handledsskydd, de skydd som den mest ”protektionistiske” isbrädeåkaren kan behöva. Det kan tillläggas att överdelen även inkluderar ett avtagbart 7-kotors ryggskydd. Jag lär välja bort det eftersom det borde räcka med det skydd som midjeselen ger tillsammans med det skydd för svanskotan som skyddsbrallorna ger.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 november, 2012 vid 18:55 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Hittade en filmsnutt på SLW:n som Ni kanske inte sett:

• herr-pelegrin

Medlem
    14 november, 2012 vid 16:02 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Vindsökarn – Härlig film! Man blir sugen att komma i gång. Kolla Din inkorg!

• herr-pelegrin

Medlem
    12 november, 2012 vid 12:26 som svar på: Medar?

Under förra säsongens stenhårda havsis blev jag varse att jag inte hade perfekt slipning på vissa av mina Hiberna-medar. Utifrån de tips jag fått från Uppsala och min granne så har jag nu införskaffat ett juste diamantbryne – Fällkniven DC4, som tydligen rekommenderas inom isjaktskretsar.

• herr-pelegrin

Medlem
    12 november, 2012 vid 08:30 som svar på: Icecup Sweden 2013/2013

Man behöver som sagt inte göra det särskilt pretentiöst och i vintras var det ju inga problem vid tävlingarna (frånsett att undertecknad körde ned ett märke på Värtan). WISSA har en del regler man kan titta på:

http://www.wissa.org/2004/03/wissa-rules.html

Om vinden är klen eller måttlig så fungerar det bra att gippa runt märken, även om rena nybörjare medverkar. Det förutsätter att man kör lite på säkerhet och är beredd på att väja om åkaren framför faller i gippen. Man behöver ju inte gå tight runt märket utan kan köra en vidare sväng med bibehållen fart. I det fall det skulle friska i lite mer så hade Norrköpingsgänget en variant i vintras där man istället slog runt märkena. Kanske inte lika kul, eftersom gippen är ”halva grejen” och gippen kan vara en bra chans att förbättra sin placering, men ändå ett alternativ när man kör med olika brädtyper.

• herr-pelegrin

Medlem
    11 november, 2012 vid 21:33 som svar på: Icecup Sweden 2013/2013

Utan tvekan! Bra initiativ!

• herr-pelegrin

Medlem
    10 november, 2012 vid 14:49 som svar på: Formula på Trälhavet

Det var ju ok temp i luften men kanske lite svalt om tårna. Hemmaspoten som vanligt usel när det är dragning åt sydost – runt 160 grader. Ni hade det säkert bättre.

• herr-pelegrin

Medlem
    10 november, 2012 vid 10:21 som svar på: is

Vi får kolla isplanket. I övrigt brukar Uppsalagänget ha bra koll norr om stan.

• herr-pelegrin

Medlem
    9 november, 2012 vid 20:02 som svar på: is

I norra Roslagen i går låg det tunn is på en sjö. Man börjar bli sugen. Dags att slipa?

• herr-pelegrin

Medlem
    9 november, 2012 vid 18:05 som svar på: Formula på Trälhavet

Hoppas Du får en bra dag! Själv packade jag ihop en del av mina lättvinsprylar förra söndagen efter en ok fredag men man blir lite sugen i väntan på att isarna ska lägga sig. Får se hur mycket det brallar i södra skärgården i morgon om man vågar sig ut. Frost på backen och is i pölarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    8 november, 2012 vid 07:24 som svar på: Hur får vi plogat i vinter?

Jag är självfallet med och beredd att betala!

• herr-pelegrin

Medlem
    7 november, 2012 vid 12:43 som svar på: Hur får vi plogat i vinter?

Det är lite svårt att få en uppfattning kring om det händer något på plogningsfronten. Jag summerar det lilla som framkommit:

1) Svennens kommentar om riktiga blåshål väster om stan som redan har detta;
    2) Bicless idér om att via förbund, Södertörn el Facebookgrupper få till någonting;
    3) Vindsökarens idé om plogning på Drevviken;
    4) Själv har jag hört att isjaktsfolket diskuterar att försöka få till pogning på Ullnasjön.

Är det någon som har något ytterligare att bidra med?

Sida 115 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA