Forumsvar skapade

Sida 118 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:57 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Denna tråd kanske skulle kunna rubriceras som ”Breda brädor” istället och då kommer man osökt in på en i olika trådar mycket uppskattad bräda, närmligen RRD Firemove, där man lyckats kombinera ett antal goda egenskaper i en och samma bräda. Det har varit intressant att läsa alla dessa positiva kommentarer.

Jag stack ut hakan i en tråd och hävdade uppfattningen att den ultimata brädan för windsurfing kring Stockholm (läs fjärdar och inte öppet hav) bör vara en bräda med en bredd på minst 80 cm och ett segel på 8-8.5. Finns det fler uppfattningar kring detta eller kring ämnet ”BREDA BRÄDOR” i allmänhet?

• herr-pelegrin

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 14:21 som svar på: Stockholm 13/10

Nachoman – Visst skiljer sig spotsen i Stockholm avsevärt! Själv skulle jag överhuvudtaget inte klara Torö de dagar Du är ute med 4.0. Helt klart var jag mjukare i kroppen, bättre på vattenstarter och vågor vid Stenstrand och i Kärringviken på 80-talet med mina epoxybyggen och 5.0 i pastell. Däremot tycker jag inte att det blåser mer nuförtiden (!).

Jag resonerar nu mer utifrån Stockholmsperspektivet = fjärdar med spots som Fituna, Dalarö, Gålö, Årsta Havsbad, Björkvik osv, som kanske vågeliten inte i första hand premierar.

• herr-pelegrin

Medlem
    15 oktober, 2012 vid 11:51 som svar på: Stockholm 13/10

Vigla – här håller jag med Dig:

”Jag tror stenhårt på dessa nya koncept med korta, breda och extremt tunna brädor som möjliggör tidig planing, hög toppfart och stor manöverbarhet, allt med mindre segel än motsvarande brädor med samma volym.”

Skulle jag själv gå ned i volym på bräda så skulle jag titta efter just en sådan. Där jag kör spelar dock volymen in, särskilt på en transportsträcka som ofta är kryss tillbaka. Där fungerar 145 liters AHD-brädor, JP SLW i vanliga vindstyrkor bättre än ”normala” 120-130-litersbrädor, såtillvida de inte är extremt breda som exemeplvis iSonic. Diskussion kanske kan fortsätta på temat:

Enligt resonemanget är det uppenbarligen så att det finns brädkonstruktioner som är korta, breda och tunna – ex Firemove 100-110 l. Med dessa brädor kan man tydligen plana lika tidigt med 6.0 som motsvarande bräda (kort och bred) med 8.0- ex iSonic 127-137, där det som främst skiljer den senare från den förra är den större volym .

Utveckla gärna ekvationen!

Mvh

Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    14 oktober, 2012 vid 13:43 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Det har Du rätt i! Hoppas få tillfälle att studera tremedarsvarianten i vinter. Att Mårdboarden med fyra medar gick bra i tävlingarna vet vi ju redan. Vad kom brädorna upp i för farter?

Kinetic – Det kanske går att väcka lite internationellt intresse för isbrädor bland windsurfare nedåt i Europa. Om man ser på långfärdsskridskoåkarna så kommer det ju busslaster söderifrån. Vi hade ju exemeplevis holländare som via Vättern hamnade vid Bruket häromåret. Kanske isbräde-turism skulle vara något? Isjaktsseglarna far ju runt och kör tillsammans med mycket krångligare utrustning än den vi har. Du får väl åtminstone bjuda upp speed-holländaren till Sverige om isarna lyser med sin frånvaro därnere?

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 20:18 som svar på: Stockholm 13/10

Såg tråden om Firemove. Den verkar lockande men jag kör redan breda brädor med mer volym än Din så det är mer fråga om vind för min del. I dag på em hade du inte haft kul på min spot med 6.0 men du hade kanske bättre drag någon annanstans?

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 16:07 som svar på: Stockholm 13/10

Ja, det är nog inte många dagar denna säsong bjudit på ok vind för 6.0 på helgerna runt Stockholm. Om jag kommer ihåg rätt så tror jag att jag kört 6.5 o 6.7 sammanlagt 3 gånger från maj till oktober medan 5.5 samlar damm.

Det ultimata kitet för Stockholm under normalt rådande förhållanden (frånsett Formula) är nog en bräda med minst 80 cm bredd och ett cambersegel på 8-8.5 kvm.

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 15:44 som svar på: Stockholm 13/10

Hur gick på Skälåker? Jag missade halva dagen p g a städhelg men kom ut vid 14 då gässen började lägga sig så smått. Ändå rätt ok under ett par timmar med 7.6 o 127 l även om det blev lite vindhål mellan byarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    13 oktober, 2012 vid 15:30 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Vindsökarn – Det där Du skrev om max 35 med en vanlig gippvänlig 4-medars kan nog stämma som någon slags gräns. Förra vinters havsis var väldigt hård. Jag hade nog inte hundra slipning och vågade inte trycka på för fullt. Då gick det som bäst 34 knop med Hibernan trots att jag skrotade lite. Med nyslipade medar samt med en yngre och mer ”crazy” förarare (typ Trimmarn) så går det säkert att köra betydligt fortare men frågan är om Hibernan och motsvarande brädor verkligen är konstruerade för riktigt höga toppfarter.

• herr-pelegrin

Medlem
    12 oktober, 2012 vid 21:03 som svar på: Isbräda – idéer inför 2013!

Vi såg ju i vintras att den där jänkaren (Brown?) fick upp en fyramedars över 50 knop under fina förhållanden. Radius körde ju över 42 på sitt hembygge men det kanske är så att en ren speedbräda med fyra medar bör ha andra egenskaper än det som normalt förknippas med den, dvs att den ska vara kul och lätt att gippa med?

• herr-pelegrin

Medlem
    10 oktober, 2012 vid 08:43 som svar på: Stockholm idag?

m – Appropå ”Integrationen nord- och sydsvenskar emellan” – När jag gick i plugget på 60-talet på Kungsholmen fick vi en ny kille från Alvik till klassen som blev kallad för ”lapp” för han kom från fel sida bron. Lasse visade sig dock vara en trevlig kille och vi umgås fortfarande.

• herr-pelegrin

Medlem
    8 oktober, 2012 vid 20:12 som svar på: Stockholm idag?

Jag förstår mycket väl att det inte såg ut så där hela tiden. I och för sig tror jag att det var rätt rak väst i söndags men vinden var som sagt lite märklig. Det enda positiva när det är på det sättet är att det lönar sig att vara optimist. Vinden kom hela tiden tillbaka.

Jag går i ur o skur ut från Muskö en bit NO om Mikrums Brygga. Det fungerar hyfsat på på V, N och O men är öken på ren S o SO. SV är dock absolut vanligast och då brukar jag höjda till stråket mot Långgarn. Ibland är det dock kul att köra på Bruket på sydsidan som är bra för sydliga vindar så man slipper frånlandsvinden på Horsan.

• herr-pelegrin

Medlem
    8 oktober, 2012 vid 14:15 som svar på: Stockholm idag?

Då har vi bildbevis på att årsta Havsbad fungerar på väst! Intressant är även att det fungerade med 5.4 den här dagen så jag samtidigt körde längre söderut på Horsan med 7.6. Jag har tjatat lite om det här tidigare men det är nog ganska sannolikt att det trycker på ganska bra utmed fastlandssidan ned mot Årsta. Det bör gälla både på sydväst och väst.

Längre upp på Horsan är det även ett bra draghål mellan Långgarn och Muskölandet. Där drar det i princip alltid (vid sydväst) på bättre än mitt på Horsan.

• herr-pelegrin

Medlem
    7 oktober, 2012 vid 17:17 som svar på: Stockholm idag?

m – Nu körde jag inte hela vägen över till fastlandssidan, annars hade jag sett Ditt ensamma segel. Kul att Du ändå fick planing med så litet!

• herr-pelegrin

Medlem
    7 oktober, 2012 vid 14:40 som svar på: Stockholm idag?

Henryk – Det är väl inget fel med stora prylar en vacker höstdag! Hur många dagar har inte stockholmsgrabbarna med 100-litersbrädor och 6.5 väntat på att få windsurfa i år? Söndagen var för övrigt lite bättre än lördagen men jag saknade ändå mitt 9.2. Det gick att få en hel del ok repor med 7.6 även om vinden var märklig – pump, vindhål, pump, vindhål … och så där höll det på under de tre timmar jag var ute.

• herr-pelegrin

Medlem
    6 oktober, 2012 vid 16:49 som svar på: Stockholm idag?

Malteaserr – Jag tror inte det var riktningen (väst) det var fel på utan att vinden stundtals inte räckte till. Vi var ute fyra man på Horsfjärden och på södra delen drog det till och från på rätt ok, åtminstone så det räckte till 500-metersrepor. Tyvärr dog vinden till och från. Som bäst blåste det max 6-7 m/s med en grundvind på kanske 3-5.

Sida 118 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA