herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Malteaserr – Jag tror inte det var riktningen (väst) det var fel på utan att vinden stundtals inte räckte till. Vi var ute fyra man på Horsfjärden och på södra delen drog det till och från på rätt ok, åtminstone så det räckte till 500-metersrepor. Tyvärr dog vinden till och från. Som bäst blåste det max 6-7 m/s med en grundvind på kanske 3-5.
-
Lördag 6:e okt – Det ser väl helt ok ut när västvinden ökar under förmiddagen. Dessutom skiner solen – bara ut och köra!
-
herr-pelegrin
Medlem3 oktober, 2012 vid 15:55 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!Maglu – Vinkeln på filmen är ju bra och man ser i från ungefär samma läge som de andra varianter så det kan ju vara så att bomlösningen är det bästa och enklaste alternativet. Precis som när man filmar annars så är det ju väldigt viktigt att ha med så mycket av brädan som möjligt. Här har Du ju hela brädan och hela seglaren med.
Av ren lathet har det inte blivt av att testa min variant i planing så jag har bara sett utkomsten i ickeplananande läge. Vinkeln är ju förstås helt ok, sett rakt bakifrån förhållandevis högt upp. Frågan är mer vad som händer när det går undan. Jag får återkomma.
-
Sö 30:e kl 10.40 – Från bleke på morgonen börjar västvinden ta sig i södra skärgården och det vajar lätt i talltopparna.
Kollade Mysigen vid 12.00 men det var bara ett par m/s. Horsan kanske som bäst 4 m/s.
-
Vädigt mycket syd och väldigt lite väst på Horsan på lördagen. Säkert bra för Fituna men inte så kul på Horsan.
-
Electric – Tack för info. Jag gillade exaktheten med vinkeln. Du har uppenbarligen stenkoll!
Av praktiska skäl kör jag nästan bara på hemmaplan och har hittat ett ”Fitunastråk” som dock är på sydväst. Det går mellan Långgarn och Muskö och där är vinden ofta ett par m/s plus jämfört med mitt på Horsfjärden. Det drar även ofta relativt bra utmed fastlandet förbi Käringholmen ned mot Årsta Havsbad på samma vindriktning, så man bör nog inte ringakta Årsta som spot.
-
Electric – Jag har, som tidigare sagts, inte varit på Fituna. När man tittar på kartan så ser Fituna perfekt ut för sydliga vindar, eftersom vindstråket går från sydlig riktning. Fungerar Fituna lika bra som Dalarö och Årsta Havsbad på sydväst där vindstråket går från sydvästlig riktning, den vanligaste riktningen sommartid?
-
Canan – Du får inte låta brädan bestämma över Dig. Det är ju Du som är chef!
Vad gäller höjdtagning i planing så var ju det väl belyst i tråden som Glader beskrev. Det här kanske inte är svar på Din fråga men vi drabbas ju alla av att vinden inte räcker till, varvid vi plöjer utan planing. Av mängder med skäl är det viktigt att åtminstone med hyfsad teknik kunna ta sig tillbaka. Det händer att vinden dör och ändrar rikting. Själv seglar jag inomskärs med heltaskigt utgångsläge när jag i sydvindar ska kryssa tillbaka in i viken. Min granne och jag brukar ha rejäla duster när vi försöker vara först till bryggan.
De riktigt breda brädorna är lite knöliga att höjda med. Här är min erfarenhet av att höjda i ickeplaning:
DRAG I SEGLET – Man halvplanar ju inte med breda brädor utan det blir att plöja i 3-4 knop. Om vinden ändå räcker för att vara ikrokad kan man välja att behålla seletamparna i utgångläget på bommen och hänga utåt-framåt. Om det blir jobbigt för främre armen kan man med fördel flytta fram det främre selefästet en bit (eller båda fästena om tampen är kort). Det avlastar och man får lite bättre tryck i seglet. Skota inte för mycket. Brädan kan hållas plan eller något lite vinklad mot lovart. Främre foten kan lämpligen peka rätt mycket framåt.
DÅLIGT DRAG I SEGLET – Om vinden inte räcker till för att vara ikrokad kör man bäst med slackt skotat segel, masten lutad något framåt och med tyngpunkten långt fram. Främre foten pekar lämpligen framåt. Försök ha drag i seglet utan att skota in, utom då det kommer en vindby då man måste försöka fånga den och utnyttja vindvridningen i slutet.
USELT DRAG – NÄRA NOG BLEKE – I detta läge önskar man större segel om man gick ut med 6.5! Här seglas breda brädor lämpligen helt plant. Man står men en fot på vardera sidan om masten med fötterna pekande mot lä. Masten hålls helt upprätt precis intill kroppen med bombeslaget nära ansiktet. Den främre armen är därmed kraftigt böjd medan man sträcker ut den bakre rakt bak utmed bommen och fattar så långt bak man når. Då kan man lyckas få lite drag i seglet och fånga någon liten vindpust. Brädan seglas då lite som en segelbåt där masten pekar rakt upp.
-
Björnen – Jag har en X 6, 400-mast som jag köpte av Kruppa för några år sedan. Om Du vill låna den och jämföra eller prova vid kuling är det bara att maila. Masten finns nära stan. Jag använder den egentlighen bara på vintern till isbrädan.
-
Det gick väl knappast att bli besviken denna söndag! Vilken kalasdag! Fullt drag i 7.6 större delen av eftermiddagen och det hade säkert gått att köra mindre.
-
Söndag 23/9 – Nordan ser ut att leverera i södra innerskärgården o prognosen tyder ju på att den ska öka något! Borde bli helt ok!
-
Elictric – Lurigt det där och inget kul läge. Vi var två som hade ett dipp med vindvridning i helgen och med lång kryss tillbaka som följd. Det kan vara tight även med 20 liter plus den volym Du hade. Hursomhelst kan man ha roligare och fundera över mer givande sysselsättningar. Det är inte alltid kul!
-
Jag tror att Du med fördel kan maila följande:
Vindsökarn – proffs på tillverkning
Radius – toppade 42 knop på sina omgjorda skridskomedar
Oaxen – tillhör Linsurf-gänget med lång erfarenhet -
SMHI blåste oss i södra skärgården. För km-långa repor i planing i västvinden krävdes minst 8 kvm och när det vred över på sydväst dog vinden. Inget vidare kul med kryss tillbaka i marginell vind.
-
Söndag – Horsan samma sak. Vinden vid 11.00 mer på väst än vad prognosen sagt. Det blir nog surfbart.