herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Pete – Kul att Du spikade vinden! Nationaldagen var lite lurig där sydvästvinden och molnen jobbade lite mot sjöbrisen. Molnen gick för övrigt lite längre ut än vanligt. Jag kom ut lite för sent med 9.2 men till och från tror jag dagen var helt ok.
-
Ock som alltid – Kul när man ser andra åkare också!
-
Även tisdagen var möjlig att köra. SMHI-proggen höll och sjöbrisen levererade runt 4-6. Missade dock bästa delen som var runt mitt på dagen då det verkade blåsa lite mer, kanske 7. Senare var byarna lite för ihåliga.
-
Med 86 kg och 150-litersbräda så tycker jag Du ska köpa så stort segel som Du tror Du klarar av. Om Du inte vill gå upp ända till 9.0 så kör på så mycket över 8.0 som Du kan tänka Dig. Då får Du många fina dagar i planing och kommer inte att ångra Dig.
-
Snygg kameravinkel. Man får skön åk-känsla när man tittar på filmen. Grattis till innovationen!
-
…och än bättre med 9.2 på kvällen. Bra söndag för lättvindsbrädor.
-
Med söndagens vindriktning (och flera andra) är ett möjligt alternativ Årsta Havsbad. Vinden drar på utmed fastlandet från Söderby Brygga och det ligger öppet norrut mot Årsta Havsbad. Planing på Horsan med 6.7 men bättre med 7.5-8.0.
-
Det finns uppenbarligen flera shopar med utomordentlig service. Efter ett rätt stort antal köp vid ganska många tillfällen under flera år från Surfspot i Stockholm är jag mycket nöjd med såväl bemötande och service som utbud och priser!
-
Ok, återkom gärna även vad gäller XL-varianten!
-
Pedersen – Då förstår jag att det blev kallt. Du har nog lite tuffare förhållanden. Jag tröttnade att plaska upp och ned i vattnet från mina sinkerbrädor i början på nittiotalet. Numer står jag hyfsat lugnt och tryggt på lättvindsplankor. Det blir normalt 0-2 plums på ett par timmar. Annars var ju varmvattendunken en bra idé. Det är vanvettigt vidrigt att hålla på och rigga ned med kalla händer. (Jag kör en del isbräda och även då händer det att handskarna blir blöta.)
-
Dr Masse – Ok, det kan ju vara så att vissa platser är svårslagna. Man vill gärna ha ett par extra sekundemeter. Vet Du om någon rekat vid nya Norvikshamnen? Är det avstängt så man inte kommer ned till vattnet?
-
Bara ett par frågor från en som inte seglat vid Fituna – Vad är det bästa med Fituna? Är det något som gör sjöbrisen extra stark just där? Är det lättstartat med sideshorevind? Varför fungerar Fituna bättre än t ex Nynäs bortanför seglarklubben?
-
Pedersen – Jag vet inte om Du fått ett måndagsexemplar. Jag har kört flera säsonger med Dakines tumvantar och sömmarna har hållit. Det har blivit ganska många timmar på vattnet. Visst, det kommer in lite vatten, precis som i en våtdräkt men jag har inte sett något problem med det. Av vissa skäl måste jag hålla mig varm om händerna och ha ett bra grepp. Dakines vantar uppfyller båda dessa krav.
-
Snyggt Jesper – Det där verkar ju vara precis det som killen söker! Jag får gratulera till ett bra förstinlägg!
-
Det blir kanske en avstickare från ämnet ”vattentät” men som replik till surf_smurf som hävdar att fingervantar verkar smidigare än tumvantar så vill jag ändå framföra följande:
Det är självfallet lätt att ”tro” att en fingerhandske skulle vara smidigare. Samtidigt måste Du ju tänka på hur smidigt det kan vara med material mellan fingrarna. Detta material ska ju dessutom vara så pass tjockt att det håller värmen. Då kan man fråga sig om det inte istället är så att en helt rörlig hand i en tumvante kan röra sig och vara betydligt mer ”smidig” än om fingrarna istället klämmer ihop material dem emellan.
Med detta ville jag bara säga att det som verkar logiskt inte behöver vara det i praktiken. Men, lycka till med Dina fingerhandskar! Om Du skulle bli besviken så finns det ju som sagt alternativ.