Forumsvar skapade

Sida 130 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    8 maj, 2012 vid 10:25 som svar på: Vagn för transport av utrustning förråd<->bil

Mr Jibe – Kul med olika lösningar! Medge att det är praktiskt även om man bara ska flytta prylarna några hundra meter?

En fråga – Vad toppar Ditt ekipage på? Min variant klarar 30 km/h på plan väg men jag väljer att hålla igen så det inte ska skumpa förmycket.

• herr-pelegrin

Medlem
    8 maj, 2012 vid 10:18 som svar på: Blidö – var seglar man?

Oj, vilken erfarenhet Boman. Man blir djupt imponerad! Å andra sidan kunde Du väl klivit på tråden direkt om Du nu vet allt detta och t o m jobbar på ön! Men, att dissa andra inlägg kanske är Din grej istället för att se att vindsurfing kan ha fler dimensioner än Din egen?

• herr-pelegrin

Medlem
    7 maj, 2012 vid 18:03 som svar på: Formula speed

Fina farter med STORA BRÄDOR! Ni körde nästan lika snabbt som den här flickan:

http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=96820&uid=4567

• herr-pelegrin

Medlem
    7 maj, 2012 vid 11:39 som svar på: Blidö – var seglar man?

Ingen uppfattning om Blidö men har varit sommartid i skärgården sedan 60-talet. Som en föregående talare sa så bör Du räkna med större riggar, betydligt över 6 kvm och till det gärna en bräda med bredd. Det är sjöbrisen som är den framträdande drivfaktorn för brädor under sommaren.

Som ni redan varit inne på gäller det att hitta ”blåshål” men det tål även att märka att frånlandsvind ibland kan vara bättre än pålandsvind, i alla fall på mindre fjärdar. Sök gärna ställen på fjärdarna där det är lite byigare. Man kan då få en och annan extra sekundmeter, som kan vara det som väger över från ”plöjande” till planing.

Man får inte vara rädd för transportsträckor med ryggsäck, nödlur, GPS, vatten och matsäck. Allt för att hitta bästa stället på fjärden!

Att vindsurfa tvärs en farled avråder jag bestämt ifrån. Även om inte första båtdåren rammar brädan så kommer Du efter en stund att få lägga aldleles för mycket koncentration på att bevaka Din position i förhållande till motorbåtarnas. Många väjer väldigt sent och Du vet inte om föraren är lite packad, mycket packad, helt eller halvt saknar sjävett eller kanske t o m tycker det är angenämt att skrämma Dig !

Har Du tillgång till båt – Ta gärna med Dig brädan och åk utomskärs en dag med fin sjöbris! Har Du tur får Du jämt och fint drag i riggen!

• herr-pelegrin

Medlem
    6 maj, 2012 vid 20:13 som svar på: Dalarö

Det ante mig! Du och Trimmarn sticker alltid ut vad gäller segelstorlek!

• herr-pelegrin

Medlem
    6 maj, 2012 vid 19:33 som svar på: Dalarö

Mården – Om Du menar söndagen så klev även jag upp för tidigt men det fungerade ändå med 7.6. Det var nog bäst vind runt ca kl 16-18.

Vad gäller lördagen så tror jag det drog på som värst under ungefär samma tid som söndagen. De som satt i bastutunnan märkte att den skakade. Det räckte inte med 15 m/s då.

• herr-pelegrin

Medlem
    6 maj, 2012 vid 16:22 som svar på: Dalarö

Blåste det på Dalarö som på Muskö på söndagen var Peter H nog ingen räka med 5.3! Jag var nog i alla fall mer räka som inte gav mig ut alls! Normalt välter vissa trädgårdsmöbler vid 17-18 m/s och de låg ned i går. Kanske en fingervisning…

På söndagseftermiddagen bjöd södra skärgården på nice drag i byarna. Sol och vind som ven lite i talltopparna. Lätt förstärkt sjöbris, gissar jag.

• herr-pelegrin

Medlem
    5 maj, 2012 vid 14:50 som svar på: Dalarö

I dag blev det landbacken för mig som har några år på nacken. Runt 16.30 drog det på runt 15 i den extremt byiga vinden över Muskö. Var det tufft för Er som tog premiärturen på Dalarö?

• herr-pelegrin

Medlem
    3 maj, 2012 vid 18:18 som svar på: Fituna: OK att vindsurfa, men P utanför stenarna

Så här lite vid sidan om följer jag frustrationen och förstår att det känns surt. Samtidigt borde ju temporära lösningar med vagnar kunna vara något. Vissa av Er har kanske plats i bilen och då kan ju en sådan här hopfällbar cykelvagn kanske ändå fungera. Den borde ta ett par brädor och utrustning.

http://www.garage24.se/web/Cykel/A-B/A_B/Barncykel_Tillbehor/LASTVAGN___CYKELVAGN-60312.aspx

• herr-pelegrin

Medlem
    3 maj, 2012 vid 12:54 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

Det är förmodligen så att det finns för- och nackdelar med alla varianter. Om man har något långt utskjutande från bommen blir det säkert inte så kul när riggen drar i vattnet vid ett tvärt fall.

Att fästa kameran i bakstroppen har jag testat på isbrädan. Trots att stroppen är aningens fladdrig tyckte jag filmerna blev bra. Skön fartkänsla från det låga perspektivet men möjligen kan man bli lite trött på att titta på alltför mycket fotarbete.

Idén med att ha en stång bakom brädan fick jag av Radius som gjort mycket fina filmer från sin hemgjorda isbräda. Jag tror han använde en skida med GoProfäste. Allt är dock mycket enklare på is än på vatten…

• herr-pelegrin

Medlem
    2 maj, 2012 vid 11:38 som svar på: Sjöbris idag?

I södra skärgården har det varit klent med vind men nu runt 13.20 så är det sjöbris som säkert räcker för Formula. Frågan är hur länge den håller i sig. Framåt 18 är det nog risk för att den lagt sig.

• herr-pelegrin

Medlem
    2 maj, 2012 vid 11:21 som svar på: Vagn för transport av utrustning förråd<->bil

Bild på transportmedlet:

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=210&pictureid=1308[/IMG]

• herr-pelegrin

Medlem
    2 maj, 2012 vid 11:19 som svar på: Fituna: Vägen ännu avstängd – besked nästa vecka

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=210&pictureid=1308[/IMG]

Ecoride Raycool med dubbelsitsig cykelbarnvagn à la Umeå – Är det en möjlig transportlösning?

• herr-pelegrin

Medlem
    1 maj, 2012 vid 19:48 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

Läcker film med alla klipp från olika vinklar! Mycket jobb nedlagt kan jag tänka mig! Vinkeln från bomänden är ju snarlik den man får med min variant och klart mer safe om man ska hoppa som Du gör. Ett fäste i fenskruvarna gör sig nog bäst utan hopp.

Synd med Din Gopro – Hoppas Du får ordning på den.

• herr-pelegrin

Medlem
    1 maj, 2012 vid 17:11 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

Konstruktionen testad i icke planing. Då fungerade det. Kameravinkeln bakifrån gjorde att man såg nästan hela brädan, nästan hela seglet och hela åkaren. Om man vrider kamerna lite nedåt bör man även kunna se hela brädan, dvs även aktern, men man ser då mindre av seglet. Vibrationer märktes inte i låg fart.

Värt att notera:

– Kontruktionen bör absolut vara så lång (bakåt) att seglet kan passera när man slår.
    – Om Ni gör konstruktionen såsom den ser ut på bilderna går den inte fri från vattnet. Det återstår att se om den bromsande effekten blir märkbar eller marginell.
    – Man bör nog proppa igen hålen i bommen för den tar in vatten, vilket kan öka påfrestningen.

Sida 130 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA