herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem20 april, 2012 vid 11:57 som svar på: Upphittad kiteskärm orsakade stort pådragFÖRSLAG
1) Den som blivit av med skärmen och inte orkat bemöda sig att ringa in till Sjöräddningen bör ju kunna debiteras kostnaderna för räddningsinsatsen mot utfående av borttappad skärm!
2) Vid invändning av karaktären ”Tänkte inte på de, fö ja ba…!” så kan skärmen tillfalla hugad seglare vid Sjöräddningen.
-
Man kan även ställa de stora människorna på en bräda. Köpte våtdräkt och skor till frun i går och brädan kommer till helgen…
-
Grattis Mården – Snart är Du lika snabb på vatten som på is!
-
Tack mtias och övriga för beskrivningarna. Det kan uppenbarligen bli en hel del bök med kitar. Jag såg det bl a nere i Rimini när vinden dog och en kille drev ett par km innan han kom in på grunt vatten.
Jag förstår att spotsen är begränsade. Stora Sand på Utö, Stora Sand på Ålö eller några av det större stränderna på in eller utsidan av Utö, Ålö och Nåttarö skulle kunna fungera för kitare som vill vara i fred och köra i lite sjögång. Men då får man ta egen båt eller skärgårdsbåten ut.
-
Mtias – Oj då, det var en utveckling som jag inte hade en aning om, eftersom jag mest kör i en skyddad pöl (Horsfjärden)! Det låter ju verkligen som det borde marknadsföras nya kiteställen runt stan. Vad är det som krävs för att man ska ta sig ut med kiten? Hur lång/bred fri strandremsa är nödvändig och vilka förutsättningar i övrigt är det som gäller?
-
Vi i vår familj har rest mycket med Ryan och uppfattar det som att man håller tider och är extremt prisvärda. Senast till London och dessförinnan till Rimini där flygplatsen ligger bara 2 km från stan som har mycket bra kommunikationer. Nära ligger även Cattolica med kiteskola och bra vindsufringförhållanden, precis som Rimini. Det finns hur mýcket hotell som helst att välja på occh priserna är helt ok.
Vi reser oftast bara med handbagage och då fungerar det bra, förutsatt att man håller sig till angiven vikt och gällande mått för väskorna. Kruxet är väl just om man ska ha större packning och att kostnaderna då kan dra iväg. I sammanhanget måste ju ändå vägas in de låga priserna på biljetterna.
Jag tror som E_Axel att man inte bör chansa med sitt bagage!
-
Efter hårresande flyboard Zapata med mycket garv kändes det svårt att hitta något annat bättre alternativ till windsurfing men jag gör ändå ett försök:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI”]Hydrofoil Windsurfing – YouTube[/ame]
-
Vi som varit med från början av 80-talet har då sett vilken booooom det blev med windsurfing. Man såg brädor på de flesta fjärdar och i Stockholm tävlade massor med brädor på Segelbåtens dag eller vid mindre klubbtävlingar, exempelvis vid Ängbybadet på tisdagskvällarna. Sedan lurades vi tro att det var bara smala och tunna funboards som gällde. Till slut blev brädorna inte möjliga att hantera för nybörjare och sporten dog väl ut en bit in på 90-talet. I alla fall var det många runt Stockholm som ruttnade på att plöja runt på för små brädor. Det var inte värt att gå och vänta på vind vid Björkvik, Näsaäng, Görveln, Torö m fl ställen.
Jag hoppas verkligen inte sporten håller på att dö ut igen men skulle kunna tänka mig att ett utbud av, relativt sätt, billigare brädor runt 130-150 liter med en bredd på 80-90 cm skulle kunna locka till sig en marknad för nybörjare och en och annan återfallsvindsurfare.
-
Nybörjarsurfaren – Kör som Du sa med vatten innan åkningen men ta istället träningsdrycken efter 1 – 2 timmar när musten börjar sina. Då orkar Du köra ett tag till innan det är dags att käka.
-
Badjanne – Ha, ha, det är klart jag menade BÄRS men har Du testat och det inte fungerade så får vi väl gå på BARS under färd och BÄRS efter färd! Men jag vet en som drack för mycket BÄRS och han BARS ut!
-
Före segling – Ät ordentligt. Drick vatten!
Under segling – Ta med bars, bananer eller dylikt. Drick mycket vatten. Undvik läsk om det inte behövs för att höja blodsockret men då är som sagt bars eller bananer bättre.
Själv klarar jag mig inte utan massäck och vatten i en ryggsäck som jag lämpar av på lämplig kobbe där det är enkelt att pausa.
-
herr-pelegrin
Medlem8 april, 2012 vid 21:32 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!Tack för det! GoPron är ju tålig för vibrationer och konstruktionen är hyfsat stadig. Eventuellt kan den tucha vattnet bakom brädan, särskilt om det är guppigt, men i så fall kan man ju bocka bommen uppåt så att den får lite mer luft under sig.
Jag får be att åtekomma när jag testat.
-
herr-pelegrin
Medlem8 april, 2012 vid 19:54 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!Som sagt – Jag vet inte om det fungerar. Skulle man droppa seglet rakt bakåt så kan det ju hända en del oväntade och mindre önskvärda saker. Det får bli lite att köra lite på säkerhet under första repan.
http://www.surfzone.se/forum/album.php?albumid=206&pictureid=1293
-
herr-pelegrin
Medlem8 april, 2012 vid 18:39 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!Jag har bara fört över bilderna från digitalkameran till en mapp i Surfzone och inget annat.
-
herr-pelegrin
Medlem8 april, 2012 vid 18:37 som svar på: GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan![IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=206&pictureid=1299&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=206&pictureid=1298&thumb=1[/IMG]
Bomhalvan med skumgummi och hål för fenskruvarna.