herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Ja det var rätt så mycket väst. En variant med denna vindriktning är att slänga i bräda o segel från bryggan vid Söderby Brygga så har man inte lång transportsträcka till Långarn där det nästan alltid drar på i sydvästvind. Mindre chop än vid Årsta och ett par m/s mer än mitt på Horsan. Men Farstanäs kanske är minst lika bra.
-
Härligt med vind!!! Hoppas det funkade för Fituna också även om det var rätt mycket väst i sydvinden. Dalarö, Årsta och Söderby/Långgarn borde alla haft hyfsat drag även om om vinden kom och gick och det ibland var lite hål i byarna. Janne prickade rätt med 8.2 och hade fina repor när han helt höll planing mellan byarna. Jag körde 127 l och 7.6 och det var lagom i maxvinden men det blev en del plöja mellan byarna. Vid vända två som jag var ute dalade vinden något på sen eftermiddag men den kom igen på kvällen.
-
Tisdag – I dag ser ju prognosen lovande ut även för de som kör på lite mindre plankor. Under morgontimmarna börjar det bygga på lite grann och var väl runt 09.30 ca 5-7 i Nynäs. Vid Horsan har det börjat röra sig lite lätt i talltopparna.
-
Med Din ”tolva” borde Du helt klart vara mogen för Formula. Om jag varit yngre o inte så bekväm så hade jag nog haft Formula som alternativ.
Fenlängden i sig är intressant. Jag är lite förvånad att tidig planing o höjdtagning består trots kortare fena. Man kanske kan välja att gå ned under JP:s rekommenderade fenlängd. Sedan är det en annan femma vilken fena som är snabbast för SLW o mosvarande brädor…? Jag kan bara jämföra S 10 och F-Hot men vill testa lite till innan jag har en uppfattning. Det lutar dock åt att F-Hot är snabbare…
-
Proffsen kan nog ge Dig svar. Det finns säkert ett antal variabler som påverkar noslyftet, en kan kanske vara nedhalet. 70 cm låter väl stort. Vad har Du för segel till den fenan? Själv har jag valt att gå ned i fenstorlek o kör med 52 cm istället för 62 till 9.3 på 90:an och tycker att 52 fungerar perfekt.
Annars är det väl mastfot o stroppar bak som kan vara lösningen, -
Måndag – Mitt på dagen har en lättare sjöbris kommit i gång som motverkas lite av en del tunnare molnflak men det är mest soligt i södra skärgården. Med lite tur kan det bli något men strax före 13 är det för klent.
-
Kul att bitarna börjar sitta för Dig! Värtan var klart bättre än Horsan i dag!
-
Lördag – tidig sjöbris. Helt molnfritt i södra skärgården. Gissningvis runt 5 m/s o kanske lite drygt strax efter 12.
Formula hade nog varit perfekt en dag som denna. Det gick att ändå att få planing med 9.3 o t o m 7.6 men byarna var inte särskilt uthålliga även om sjöbrisen höll i sig under många timmar.
-
Jag förstår att utvecklingen gått framåt men vad gäller hållbarheten så körde faktiskt först jag och sedan min granne på en bräda jag byggde runt 1981 fram till ca 2010. Det blir knappt 30 år och den låg ute under hela surfsäsongen. Den var byggd i blå styrofoam med tre lager väv på ovan- och två lager på undersidan. Den har körts i chopp men inte mycket våg förutom några vändor på Gotland o Fårö.
Frigolit tor jag vi bara körde 1980 och sedan var det blå och vit styrofoam som gällde. Den gick ju för övrigt bra att såga med fogsvans.
-
BJÖRN, Vad tror Du om följande förenkling och kostnadsminimering?
– Surfoamrasp (hyvel) istället för glödtråd. Det blir lite mer hyvlande men fungerar.
– Hoppa över faneret och köra tre lager väv på ovansidan.
-
Alltid lika vackert att se Guy Cribb gippa! Nu är det upp till Er som kollar följande klipp att avgöra vem som gippar snyggast:
Guy Cribb eller Kungen från Uppsala?
Jag vet att det är fel säsong, heller inte behandlar spinouts och ber om ursäkt för att jag tjatar om isbrädor men budskapet är att det en bra väg att lära sig gippa genom att köra fyrmedars på vintern. I goda förhållanden kan man orka med några hundra gippar på en dag. Det är mycket enklare på is, även om det tar några år innan man kan prestera gippar i närheten av de Uppsalagänget visar.
-
Härlig film – att det gick att koka ned ett bygge till 8 intressanta minuter!!!
Jag kan bara konstatera att utvecklingen gått framåt sedan jag byggde brädor på 80-talet, även om en del moment känns igen.
-
Midsommarafton o -dagen såg ju bra ut för de som kom ifrån helgfirandet. Söndagens prog på 6 m/s höll inte alls mitt på dagen o sjöbrisen i eftermiddagssolen verkade även den lite klen.
-
I går i sjöbrisen på em körde jag 9.3 i frånlandsvind på Horsan med ok planing o 21-22 knop som bäst. Glad midsommar!
-
Intet ont om tekniknördar – Ni fyller ett behov för oss andra som inte orkar penetrera alla tekniska detaljer! Idén med en eller två extra plastpåsar eller annat för mobilen i Aquapacen fungerar bra om den av någon anledning inte skulle slutit helt tätt.
