jesper_b
Forumsvar skapade
-
Tepåse: Den ser ut att vara skarvfri (inga skruvskallar som sticker upp), dessutom skön form på böjen. BRA!
Slusk: Tack för förtydligandet (vad jag menar får ni lista ut själva)!
/JB
-
Att jämföra en bra kolbom med en bra alubom är som att jämföra en bra alubom med en dålig alubom. Ett nödvändigt men inte tillräckligt kriteria för en bra alu: INTE skarvade rör i fronten. Dylika skarvar är en känd källa till brott. I skarvarna kommer det in vatten som får aluminiumet att korrigera och försvaga bommen just där det är som mest påfrestning. SKA vara kontiuerligt rör där framme. Bland bomutvecklarna finns även en diskussion om det är bra med dubbla rör i fronten, dvs ett smalare som ligger i det yttre synliga röret. Det förstärker och styvar upp = bra, men kan på sikt leda till ökad korrigering (hur stavar man egentligen det) = dåligt.
OSV. Finns säkert mer eller mindre prisvärda alternativ, men vem som helst kan beställa 1000 bommar för typ USD 20 och sätta sitt namn på. Med tanke på vilka konsekvenser en bruten bom kan innebära skulle jag inte betala en spänn för sån skit. Mitt råd: Köp ej skarvade alubommar. Kläm och bänd i bommen och kolla styvhet. Kolla med kompisar, helst såna som är så pass märkesilojala som möjligt om vad de har som funkar.
När vi pratar och jämför etablerade märkesbommar blir det mer en fråga om personligt tycke och smak. Alla jag har sålt bommar till tycker till exempel att Aerons frontbeslag 2008 (och 2009) är mycket fräschare än det från 2007. Personligen gillar jag 2007 års beslag bättre. Vissa tycker Mauisails frontbeslag är bäst i världen (grymt fin bom föresten) personligen tycker jag det är lite stort och klumpigt. Vissa älskar Streamlineds alufront, andra hatar den, personligen är jag kluven. Vissa kan inte tänka sig något annat än 26mm diameter i greppet, andra tycker det känns konstigt med ”för” smalt. Vissa tycker det bara finns NP om man vill ha något bra, andra tycker de är totalt överprisade… osv.
/JB
-
@SWE 496 530859 wrote:
Jag skulle gärna vilja vara med på LD i Fituna..så det krockar ju, kanske inte så bra. Men det är bara min åsikt.. Helst ska man ju försöka lägga tävlingar så de inte krockar.
Skulle inte du kunna arrangera Formulatävling samtidigt?Du har inte tid att vara med på nåt av dem! I vart fall inte förrän du har ringt mig, kommit ut till oss, fixat nytt propskåp, mm. /JB
-
@Jeppepeppe 530461 wrote:
Kanon! Tack för hjälpen!
En sista fråga, vet ni om de har bilbarnstolar till barn eller är det idé att ta med egen?
De flesta som hyr ut bil brukar kunna fixa fram en barnstol, annars finns det på Salvation Army’s butiker för några enstaka dollar. Ett hett tips är att checka in en gammal barnvagn lite större än minsta flygparaply. Den går alltid med gratis och kan före hemresa fyllas med diverse godis, blir som en extra resväska – gratis.
Varför då då? Jo, det finns alltid anledning att ta med ett par extra fenor, några leg ropes, ett par tail pads, en skön neopren-top, en body board, fenor till densamma, snorkelprylarna, ipod-högtalarna som man skickat efter från b&h, kanske slänga in en extra shortboars (nu börjar i och för sig barnvagnen bli rätt full), osv…
Och, på ditvägen kan man ju lika gärna slänga in en gisten bilbarnstol som man lämnar kvar (till Salvation Army eller till anländande barnfamilj) på ön.
Vagnen packas ihopvikt med diverse godis med packtape och en genomskinlig tjock plastpåse så att man ser vagnen men inte riktigt resten…
/JB
PS: 6 veckor är superskönt, men när ni ända pröjsar flyg mm är varje ytterligare tid värt hur mycket som helst. Förhandla hårt med arbetsgivare mfl och häng kvar lite längre – ni kommer INTE ångra er!
-
Aerons alusar och kolisar kommer med exakt samma frontbeslag.
Vad gäller Simmerbommen vet jag faktiskt inte, har inte ens kollat på den. Finns en skön historia om Simmers egendesignade frontbeslag som skulle sitta på en Aeronbom med Simmerlogga redan förra året och… tja de, blev ingen bom då… Hade tänkt att kolla upp Simmerbommen men inte hunnit med. Oavsett känns det fel att snacka för mycket om andra produkter än de man säljer själv. /JB
-
0% av alla kolbommar jag sålde förra året någonstans runt 60-70 bommar (kunde lätt ha sålt över hundra men fabriken som gör Aerons kolbommar skunde inte med att hålla takten med efterfrågan). Vad jag hörde av Alex Moday som utvecklar och driver Aeron gäller samma statistik internationellt.
Kan väl nämna att om det hade varit 2007 års kolbom hade det gått ett par stycken. De av 2007 års kolbommar som gick gick dock av rätt omgående. De som håller håller. Jag har en 2007 Aeron på Maui som jag använt i tunga förhållanden tre vintrar i rad och den är lika styv och tight som första gången den kom i vattnet.
26 mm Aeron alu håller riktigt bra. Dock inte som en kolbom. Väger man under 80kg, landar man sina loopar någorlunda väl, seglar man inte på Margret River, Punta Preta, Hookipa i solid mast +, då finns det ingen anledning att tveka på alu. Det är en oerhörd skillnad på bra och dåliga alubommar dock…
/JB
-
Visst lätt 5.0 är såååå mycket skönare än hååård 4.7, i vart fall på Hookipa. Men, för oss som sitter på kontoret med en blaskig kopp kaffe och tittar ut på disiga, gråa minusgradiga Sverige…
FAAN – jag ska va DÄR, inte HÄR!!!!!!!!!!!!!!!
Kör så det ryker!
/JB
-
jesper_b
Medlem12 februari, 2009 vid 10:52 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?@dr Masse 529988 wrote:
Ha, ha, jag kan ju inte ens göra något som är i närheten av vad du ens på rejält avstånd och ordentligt genrös stokespridning skulle benämna ”full carving power turns”. 😀 😀
Och pratar vi om det så håller jag med. Skulle jag försöka att ge mig på sådant (vilket har hänt… :blush: ) så är nog min gräns också klart under 60. Neråt 57 här med.
Även om min Twin 90 är fett najs så har jag svårt att se mig själv damma ner för en lite större vattenkulle med lite off i vinden och peta dig en sväng med både hög fart å tryck utan att det börja studsa med den. Men gäller det allmänt kul, allround vågridning i mer normala förhållanden så funkar den kalasfint för mig, i alla fall.
Svenne, laga på! för fasen. Saknar bettan hemma i förrådet, ah! :laugh:
Masse – klart du kan!!!!!! Sluta självdissa!!! Allt som behövs är en slät fin våg (gärna lite större så du har en fin yta att nyttja) lätt off-shore vind, sol, trevligt sällskap, sköna shorts. Sen är det bara att carva på! /JB
-
SWE 496 / Mattias,
Du har inte tid för sånt här – du ska komma och fixa el hos oss, eller i vart fall höra av dig din sopprot!/JB
-
jesper_b
Medlem10 februari, 2009 vid 17:01 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?Nej masse, 60cm ligger ÖVER min smärtgräns om vi snackar full carving power turns. Då ligger övre gränsen vid 56,5.. kanske upp till 57cm. Men det är ju MIN gräns, DU kan ha en helt annan smärttålighet. /JB
-
jesper_b
Medlem10 februari, 2009 vid 08:57 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?Håller med Olas analys i det mesta. Vill dock kommentera en grej:
”Och i sega långsamma vågor, när det gäller att hålla fart, är det ofta bra med lite extra bredd, men det gäller ju oavsett fenbestyckning.”
Det beror helt och hållet på vad man menar med ”sega långsamma vågor”. I riktigt kraftlösa svenska breaks håller jag med om att bredd är bra. I synnerhet om det är dålig vinkel. Då blir svängarna mer vrid och flytiga ovanpå vattnet. Men i svensk down the line (tex Torö, Gislöv, Vilshärad, Trollskogen mfl) håller jag inte med. För mig funkar då en kompakt bräda med lite tjockare rails med bredd upp till max 56,5-57 cm. I vart fall om det är någorlunda sidvind och tryck (för att vara Sverige) i vågorna. Men om man kommer upp mot 60cm hämmar det min vågridning rejält i dessa förhållanden. I stället för att gräva ner railen blir jag stående som på styltor. Det blir löjligt jobbigt att försöka carva runt på railen och man tvingas istället vrida runt med bakfoten. Lite knubbighet är helt ok som sagt, men det finns helt klart en maxbredd för var och en, i synnerhet om man vill göra ”full carve power turns”. Väger man 100 kg och har bra teknik kan man självkkart ha nytta av mer bredd än vad jag har, är man min vikt (77-78 kg) och kanske ännu grönare i vågor bör man akta sig för 60cm bredd om man vill få en carvig surfstil i sidvind.
I cross on, superflackt och/eller allmänt skvalp är det en helt annan femma, då funkar riktiga paddor i det som ser ut som vågor. I skvalpigt cross on har jag dessutom en benägenhet att gilla lite rakare speedigare brädor, inte för själva vågridningens skull (där spelar det inte så stor roll då, blir ändå ytliga, vridiga fusksvängar) utan för att att få speed på vägen ut. Knubbiga, breda och böjda brädor har en tendens att inte plana upp ut över minichoppen och kvalpet och få den där lätta sköna känslan på väg ut, i stället studsar de på var och varannan ojämnhet.
Mina 2 subjektiva men på erfarenhet baserade ören….
/JB
-
Hots kolbommar är otroligt lätt och hållbar. Dock har de kommit med lite olika frambeslag av vilka några inte är mina favoriter, de har även lite tjockt grepp för min smak (gillar liten diameter). /JB
-
Härligt – keep the stoke up och hälsa familjen. Sort tack till fotograferna också! /Jesper
-
Aerons kolbommar håller. 2007 hade de lite problem med kolbommarna, 4 på hundra gick av. Till 2008 fixade de till det inga (0%) 2008 kolbommar har gått av. Till 2009 har de även biffat upp frambeslaget (kom redan under 2008).
Vill även nämna alubommarna som i Aerons fall är helt otroliga. Har sedan jag började importera för tre år sedan haft en alubom som gått av och två som blivit lite lite böjda.
/JB
-
@kiters_se 529273 wrote:
Surfare
Vindsurfare
KitesurfareVi vill bl.a se till att vi har bra relationer med båtklubbar b.l.a.
Spots som vi fokuserar på är:
Torkelstorp – speed
Gårda brygga – Course Racing
Stenudden – våg
Rågelund – freestyleSjälv utövar jag samtliga sporter.
Vindsurfat typ i 25 år
Kitesurfat 5 år
Vågsurfat snart uppe i 1 år, kan nog betrakta mig som en nybörjare 🙂Vill absolut inte att det bara ska bli en surf klubb med fokus på en av sporterna. Vill att det skall vara fokus på alla tre. Många av oss utövar ju flera av sporterna.
Vind, Våg och Kitesurf!
Peter
Toppen! Kunde inte låta bi att retas lite, dessutom tror jag kanske en och annan vindsurfare som inte surfar skulle kunna missförstå, mest litet ret dock. Go for it! /JB
