jester
Forumsvar skapade
-
Den sista punkten kan du redan göra idag. Om du offrar möjligheten att låsa knappen så kan du ju markera en punkt genom att hålla inne stora knappen. Om jag inte minns helt galet så lagrar den även tid. Om inte annat så kan man ju kika på tidpunkt då filen skapades. Det skapas en .wpt fil som innehåller tidpunkten ser jag när jag letade upp en från förr: SWE491 JESPER_832002229_20110606_103438_WPT.wpt
Har markerat datum och tid i fet stil.
-
Lycka till nu, Henke! Och kör försiktigt! Både på vägen och i diket… 🙂
-
sailortrash: Anders argument går ju att på att man använder olika storlekar i olika vindstyrkor. Men jämför man två olika storlekar med identiska vindförhållanden så stämmer ju dina teorier…
-
Jag tror som sagt benhårt på Anders tankar i det här, och orsaken till att jag känner att jag måste ta en storlek större fena i lättare vindar (med större segel) beror på att jag inte kör riktigt lika fort i lättare vind (väger upp mot 120kg dessutom), och vill ha lite mer lyft från fenan.
Tycker Mag beskriver vad som händer med kraften med olika segelstorlekar mycket bra!
Ytterligare en viktig paramater för att gå upp eller ner i fenstorlek är hur pass platt vattnet är. Ju plattare vattnet är desto mindre fena bör man välja. Och det är ju samma princip som gäller här, att eftersom vi kör snabbare på plattare vatten ger en mindre fena mer lyft… Blir dock svårare att komma igång med liten bräda och liten fena, såklart!
-
Och du använder ett större segel i lägre vindhastighet för att generera samma kraft ner i fenan. Jag tror mer på Anders linje här, faktiskt… Även om jag med samma bräda han nämner går upp en storlek (identiska fenor som Anders) för att få lite mer lyft då jag är lite tyngre än Anders… Och har lite sämre teknik 🙂
-
Select har en tendens att tjuta… Går att få 40 knop i display med en tjutande fena också… 🙂 Jag har slipat lite på min, men har inte fått tyst på den…
-
Ja, våra GPSer är inte så bra med skog och annat bös ivägen. Moderna mobiler använder ju även GLONASS utöver det amerikanska GPS-systemet, och i värsta fall kan den använda mobil-masterna. På så sätt tappar man inte kontakten med satelliterna lika lätt, men det innebär inte att resultatet blir lika exakt.
Men ja, nästa generation kommer bli ännu bättre med högre upplösning än vad vi har i GT31! Kolla alltså gärna denna länk där dom testar Flysighten mot GT31 med gamla Sirf Star III: http://boardsurfr.blogspot.se/2013/0…etter-gps.html
-
jester
Medlem26 september, 2013 vid 09:40 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂@Raggarn 716507 wrote:
om de va svar till mig…..?? värdet va 0 från början..så då får den stå kvar där.!!??
och tack
Japp, det var dig jag menade… Blev lite tokigt när den hamnade på ny sida… 🙂
-
jester
Medlem26 september, 2013 vid 07:26 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂Låt den vara oförändrad bara.
-
Nej, inga fjädrar. ÄR en ganska enkel konstruktion, faktiskt.
-
@Bicless 716338 wrote:
Här finns en intressant jämförelse som jag fick tips av från en kund. Kanske flysight kan vara ett bra alternativ. http://boardsurfr.blogspot.se/2013/09/flysight-better-gps.html
Ja, testen av Flysight på den siten bevisar ju hur mycket bättre våra GPS:er kan bli. Just den enheten duger ju inte eftersom den saknar skärm, och den dåliga batteri-tiden. Flysight och lite annat har disukterats lite mer i denna tråd: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=1&val=53245
-
Displayen brukar ge sig för gott när GPSen kommer i kontakt med för mycket vatten, tyvärr…
-
Splitter ny? Bara att reklamera då, kanske? MEn dom är inte svåra att plocka isär…
-
Fick tipset att spänna dom tre nedre lattorna ganska hårt på mina Race-segel (slalom-storlekar, dock), och dom ovanför enbart så att rynkorna försvinner. Gjorde att segel som jag egentligen redan gillade blev ännu bättre. Låser buken fint när byarna kommer…
-
jester
Medlem23 september, 2013 vid 07:27 som svar på: Viktig information ang SVF speed cup i KlagshamnSåg du min länk, tb? Där har du alla information du behöver, ner till varje seglares fem bästa repor i varje heat. Lär komma mer text på diverse bloggar och dylikt lite senare eftersom vi körde sista heatet ganska sent vilket innebar att det var läggdax när man väl kom hem.
