jester
Forumsvar skapade
-
Jo, det kan jag.. 🙂
Är för mycket kite vs v-surf, och denna höll på att urarta (igen)
-
Äh.. Hade förhoppningar om att det skulle bli en vettig diskussion. Ämnet stängt
-
För er som inteorkar vänta på sega siten..
Records fall at Luderitz
Friday, September 19, 2008, Friday 9:29 PM
It was a massive day – record after record fell. All but the 50 knot milestone, which escaped by a 0.16 knot whisker. We have a new outright world record for speed sailing over 500m from Rob Douglas (US), a new women’s world record from Sjoukje Bredenkamp (ZA), and several national records.
Day 4 – 19 Sept (WSSRC ratified)
Top Three times:Rob Douglas 49.84 (and new outright world record)
Sebastian Cattelan 49.59
Alex Caizergues 48.69New women’s outright world record:
Sjoukje Bredenkamp 45.20 – beat her own record of 42.35New South Africa (and Africa record):
Hennie Bredenkamp 47.59 – beat his own record of 44.62New Namibia record:
Jurgen Geiger 44.90 – beat his own record of 44.03New UK kite record
David Williams 43.32 – previous was 41.38Forecast for Saturday looks like another huge day.
-
Jag tror det nog blir nästan samma, för visst, en GPS ger snabbare hastighet för gubben i slutet i detta fall, men gubben kör inte längre en rak linje mellan bojarna, mao så seglar han lixom på hypotenusan, typ. Och eftersom det fortfarande krävs videotiming så gissar jag att slung-biten oavsett om den finns eller ej, så borde den vara försumbar?
Om vi tex tar Tilmann sk världsrekord, så var han över 50 knop över 500 m, men då i en böjd bana. När dom ”rakade ur” banan var han helt plötsligt inte över 50 knop.
-
Tilmans session blev raderad enbart för att han hävdade att det var ett världsrekord. Det är mot dom principer som GP3S, och kitearnas motsvarighet jobbar med. Finns inga begränsningar vad gäller vattendjup på dessa siter.
Petter: Kite-arna maxade 45 knop första hälften och 55 knop andra hälften vid Luderitz…
Haze mfl: Har ni koll på om och när drakarna blir med speed-orienterade? Och vad behöver förbättras? För det känns som om ni kommit hyfsat långt på bräd och fen-fronten?
-
Varför är Kite snabbare än v-surf? Enkelt… Bättre vatten, renare vind högre ovanför marken och mindre bärdor och fenor.
Och slungor osv över 500m spelar näst intill ingen roll alls. Dock är markeffekten i Tilmanns repor något jag inte tycker om. Det är därför jag gillar ställen som Luderitz. Där är förhållandena likadana för kit o v-surf. Och det råder inget tvivel om att kite är snabbare. Om en snubbe som speed-kitat ett halvår piskar dunken med 3 knop, så är det ingen tvekan om vilken gren som är snabbast…
-
Hmm.. Skulle inte alla göteborgs poliser ner till Malmö mu i dagarna? Rensa upp lite i träsket där nere, typ
-
Najs! Är vitt det nya svarta?