Forumsvar skapade

Sida 166 av 420
  • jester

jester

Medlem
    17 september, 2008 vid 14:09 som svar på: Perfeketa speedsemester resorten

Och jag kan tänka mig att själva hotellbyggnaden mördar den lilla vind som blir kvar…

• jester

jester

Medlem
    17 september, 2008 vid 11:00 som svar på: surf citat

Jag roade mig med att föra över lite gamla niel Pryde-rullar för några år sedan. Men tror jag supit bort filerna, tyvärr

• jester

jester

Medlem
    17 september, 2008 vid 08:02 som svar på: Perfeketa speedsemester resorten

Och GetWet blir spolad i vågorna utanför poolen för han har nergraderat sin surfing sen flytt till Skaune

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 22:04 som svar på: Speed tour 2009-diskutera

2006 var där väl runt 40 pers i TT. Och om man bortser från ankdammen är TT bättre speedvatten. Det är väl vad jag tror.

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 17:17 som svar på: Det här känns inget vidare

Kommer på torsdag eller fredag.. Jag lovar!

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 16:59 som svar på: Det här känns inget vidare

Nu vet jag varför det inte blåser.. Mina nya svarta läckerheter (brädor, alltså) har anlänt i Svedala.

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 13:47 som svar på: surf citat
    Ola H.;500278 wrote:
    I went so fast, all my hair blew off

Fred Haywood

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 11:11 som svar på: Dålig kvalitet på RSx

Hehe… hon är nära o köra över en junior halvvägs in i filmen…

Ser bättre ut än RS:X, men lite surt för dom som inte är sponsrade av Starboard? Är ju lite samma med RS:X, men här är ju nåt som är snarlikt dom andra brädorna som finns på marknaden.

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 07:54 som svar på: Varmaste våt(torr?)dräkten

Hoppar in o kapar denna tråden lite.. Är oxå på jakt på ny varm dräkt. Hade varit kul o prova Oneills dräkter, och även mystic. Frågan är var man kan ha möjlighet att prova dessa i GBG-trakterna? Hade ju varit bra om dom även har lite på lager, då jag gärna vill ha en dräkt för fullvuxen.. Mao 180cm och 100+ kg…

• jester

jester

Medlem
    16 september, 2008 vid 07:49 som svar på: Behöver ny vev

Surfers säljer dom

• jester

jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 20:59 som svar på: Slalom cup 2009 – Skåne cup

Spette-kaga=

Spettekaka, spettkaka (eller på skånska: ”spiddekaga” eller ”spiddekage”) är ett bakverk och räknas som en skånsk specialitet. ”Skånsk spiddekaga” är ett geografiskt skyddat livsmedelsnamn inom EU. Den måste alltså tillverkas i Skåne för att få bära namnet.

En smet bestående av bland annat ägg, potatismjöl och socker ringlas mycket sakta under gräddningen på ett roterande träspett framför öppen eld. Proportionerna mellan ingredienserna är alltid en väl bevarad hemlighet och varierar mellan varje bageri. Få bakar dock med öppen eld numera utan använder gasollågor. Att baka över öppen eld kräver ständig tillsyn vilket inte gasollågorna gör. Då det tar flera timmar att baka en spettekaka är det ett tungt arbete att sköta kakan och samtidigt elda. Det krävs flera personer till det. Därför bakar mycket få bagerier idag över öppen eld. Endast någon enstaka finns kvar i Skåne och priset på de spiddekagorna är väsentligt högre. Om en kaka är bakad över öppen eld syns detta genast på färgen. Spettekakan får en djupare gul färg som markant skiljer sig från den ljusgula som är vanlig på ”fabriksbakade” spettekakor. Smaken är också betydligt kraftfullare och en viss röksmak kan anas.

Den färdiga spettekakan dekoreras med kristyr. Färgen på kristyren har lokala variationer liksom utseendet på spettekakan. På Österlen har man små spetsiga toppar som sticker ut från spettekakan och ofta rosa och grön kristyr. I norra Skåne har man endast vit kristyr i regel och inga toppar. Just topparna är speciella för Österlen medan färgen på kristyren kan variera från by till by även inom samma del av Skåne.

Kakan är mycket torr i konsistensen. För att bevaras är det mycket viktigt att kakan sluts in i minst dubbla plastpåsar så fort man skurit upp en bit. Då håller den sig mycket länge i ett torrt utrymme.

Man skär upp kakan med ett bågfilsblad och det är en månghundraårig tradition att såga ut små rektanglar ur den. Kronan överst på spiddekagan skall bevaras så länge som möjligt innan den sågas itu. Därför bärs den upp av ”pelare” ända tills aptiten gör att även den och pelarna måste offras. Skär man med annat än bågfilsblad i en spiddekaga så förstörs den och smulas sönder. Spettekaka äts traditionellt som den är med mörkrostat kaffe som enda tillbehör. På senare tid har den även börjat serveras med glass och/eller konserverad frukt.

Oftast ges spettekakor nuförtiden som present då någon fyller jämna år.

• jester

jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 20:55 som svar på: Speed tour 2009-diskutera
    P Malmkvist;500004 wrote:
    Menade 30 knop på en 10 sec eller 8m/s i minimum vind när det är lokala tävlingar, dessa är ju till för att skapa intresse, även fast det är blodigt allvar ändå..:wink:

I SweSpeed West Cup har vi haft mellan 32.79 och 37.62 i average 5*10s på vinnarna på resp heat/dag…

Men det är ju enklare o träffa vind på hemmaplan med under 24h notis…

• jester

jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 20:22 som svar på: Perfeketa speedsemester resorten
  • jester

jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 20:21 som svar på: Slalom cup 2009 – Skåne cup

Ny vecka nya direktiv… 😀

• jester

jester

Medlem
    15 september, 2008 vid 20:20 som svar på: Behöver ny vev
    faster;500012 wrote:
    eller så kan du köpa en adapter från MXT till pin så slipper du skära, kostar ca 100 kr.

Jag tycker man kommer lite för långt ifrån cleaten då. Men visst, det fungerar… 🙂

Sida 166 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA