Forumsvar skapade

Sida 178 av 420
  • jester

jester

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 05:36 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

SETTINGS
    – languag…………..ENGLISH
    – time zone…………+2:00 (+Others)
    – unit…………………NM
    – time format……….24H
    – date format……….YY/MM/DD
    – arrived…………….50ft
    – map datum……….WGS84
    – position…………….DD MM SS.S
    – user grid…………..L=E102 S=1.000000 X=500000 Y=0
    – power mode………LOW POWER (Smaksak)
    – dgps source……….OFF
    – interface……………NMEA
    – backlight…………..OFF (Smaksak, men den tändes när man nuddade knappen även om den var låst)
    – backlight time…….10 SECONDS
    – contrast…………….
    – ext.power mode…..OFF
    – bluetooth………….OFF
    – bt sniff…………….OFF
    – username…………..CARL R
    – usage………………..RTE:0/20 WPT:3/1000
    – default & reset……..
    – navilink port………..USB
    – speed avg time……10 SEC (vi kör ju 5*10s ave…)
    – speed genie………..26 KTS (Se guiden)
    – hold key……………..MARK (Har en distans påtejpad på GPSen)
    – serial no…………….############
    – version……………..Har GT11
    – cold start…………..

DATA LOGGER
    – intervall………………1 SEC
    – min speed…………..5 KTS (Lagom)
    – save to card………..
    – clear………………….

MEMORY CARD
    – log switch…………..ON-FIX
    – min speed…………..5 KTS (Hastigheter under 5 knop är ointressanta)
    – nmea items…………SBN 1SEC
    – file size………………CARD SIZE
    – format card…………
    – remove card………..

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:25 som svar på: GPS-speedsurfing i nya kläder

Funkar här, men förut körde han bara 50 eller 100 poster per sida. Dock nollställde sig vad man rankade på sida 2. Tror detta är en snabblösning tills den ursprungliga buggen fixas.

Att säga att sidan inte är funkis är att gå för långt, det mesta fungerar hyggligt tycker jag.

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:17 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

Släng in en virtuell maskin o kör Windows då..

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:47 som svar på: North Sails RAMF8 – utlåtande sökes

Är det någon som vet orsaken till att dom kör RAM istället? Såg att nån tom körde dom på speed-tävlingen…

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:46 som svar på: Karpatos-tävlare
    lbj;489325 wrote:
    Om nu AB vinner och ni inte dricker öl. Får jag Jespers och Daniels backar då?

Så länge du står för insatsen, så…

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 11:52 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

Mac sux… 😀 Kolla med Manfred.

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 11:15 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

Version av programmet?

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 09:07 som svar på: Hjälp med riggningen av Gaastra GTX 6,5

No problemo. Power XT är känd för att tugga tamp. Fick en ny cleat av Gustav, som gjorde att det blev bättre. Men iom att rejs-segel kräver såpass mycket nedhal, så är det ett varv för lite i utväxling på den där. Kör nu med NPs MXT-förlängare, och dom fungerar kalas.

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 09:03 som svar på: Karpatos-tävlare

Daniel som inte ens dricker öl… Och då jag inte heller gör det, så skulle jag bli mycket förvånad om AB inte är snabbast. Men det skulle vara kul om nån av dom andra blir det!! Marcus R kan bli farlig, tror jag…

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:23 som svar på: Surfing i OS var skiiit trååkiiit!!!!

Problemet är väl då snarare att det blåste för lite. Dom flesta seglingsklasser är ganska trista o titta på om det blåser för lite. en planande RSX kan ju faktiskt komma upp i farter upp mot 30 knop, och då j-vlar blir det nog fart o fläkt på tävlingarna..

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:14 som svar på: Hjälp med riggningen av Gaastra GTX 6,5

Börjar se bra ut på dom sista bilderna. Måttet tillverkaren anger är alltså ner till rullarna. På sista bilden har du ju 4 cm kvar att dra i nedhal, så när du tycker att det är för mycket nedhal, så har du fortfarande 1 cm kvar till rekommenderat nedhal. Men seglet ser nytt ut, och ett segel töjer sig lite, så efter att du kört nån gång, så kan du säkert dra en cm till.

När jag riggar mina segel så drar jag såpass att trissorna i seglet mer eller mindre nuddar trissorna på mastförlängaren. Det är lite svårt med Norths Power-förlängare, då tampen går lite snett. Men jag har själv haft en sådan, och längre ner än du lyckats komma går utan problem.

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:05 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

Just det. Du kan även gå till Extras/Show Bestspeed List. Du får även en fin sammanfattning om du väljer File/Sned results to GPS Speedsurfing..

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:03 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂

Oj… Får se om jag orkar sätta ihop en sådan lista nån dag..

Men den absolut viktigaste är ju denna:
    1. MEMORY CARD
    a. LOG SWITCH should be ON-FIX. There is no point to log any data when there is no position fix.
    b. NMEA ITEMS should be set to ”SBN 1 SEC” in recent firmware. Binary logging ensures maximum possible trackpoint accuracy and maximum data reliability. If you want the most complete data set from your sailing session, use SBN (binary) format logging.
    c. MIN SPEED should be set somewhere between 2 and 5, unless you are specifically interested to log data when you are stationary.
    d. FORMAT CARD. Read readme.txt file to find which cards are compatible with GT11. Format the card a few times in a row. If you succeed each time, you can rely on the SD card that you use. Formating is the most drastic writing operation you can perform on your card and hence it is the ultimate test of your SD card compatibility.
    e. FILE SIZE should be set to CARD SIZE. This means that you do not put any limit on file size.

Kolla punkt e…

Det fina med GPSResults är att du ser resultaten direkt i programmet. Klicka bara på önskad tid eller sträcka, så visas resultatet nedanför. Kolla in bifogad fil:

• jester

jester

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 14:23 som svar på: Surfing i OS var skiiit trååkiiit!!!!

Tramsklass, dötrist… OSX är en tävlingsbräda, där man kör på en bana, och först i mål vinner. Kan man inget om taktik, lay-lines osv så är det säkert tråkigt. Men är man bara lite intresserad av segling så är det nog så spännande. Nu vet jag inte om det var vindar för planing, eller ej. I deplacementfart är nog inte OSX så upphetsande… Har sett lite forumla-rejs, och det är faktiskt ganska kul, och OS-klassen är iaf snarlik formula.

• jester

jester

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 14:20 som svar på: Lite materialfrågor..

Nej, Tekknosport-varianterna har en fin finish, det är dom handgjorda Lessacher som har haft en riktigt undermålig finish. Har sett folk använda sprutspackel, som slipas ner. Då fylls alla porer upp.

Och det är inte kolfiber i Teknosport-varianterna.. Blir vita om man slipar ner dom lite… 😀

Sida 178 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA