Forumsvar skapade

Sida 259 av 420
  • jester

jester

Medlem
    27 juni, 2007 vid 09:32 som svar på: Storlek på fena till NP V8 8,5

Tänk på att ett cambersegel kräver en massa nedhal. Se till att trä tamparna rätt, och att tampen är i gott skick. Nedhalsvev kan oxå behövas.

Läs igenom rigginstruktionerna noga oxå. Bla skall man ju inte trä masten i cambrarna, utan dom snäpper man på plats efter att man lagt på lite nedhal.

Dessutom är det viktigt att vara försiktig när du släpper på nedhalet. Släpp upp nedhalet lugnt och försiktigt, annars smäller cambrarna av med stor kraft.

Oscar har helt rätt, det borde gå att köra 38 cm även till detta segel, men det kräver känsliga fötter och platt vatten.

• jester

jester

Medlem
    27 juni, 2007 vid 08:06 som svar på: överdjävligt tålig tamp

Har för mig att jag slarvade och drog nedhal med tampen genom cleaten en gång (hade veven fel). Men fransningen är långt ifrån farlig.

Denna tamp liknar den MickeÖ förespråkade: http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=29_77&products_id=683

• jester

jester

Medlem
    27 juni, 2007 vid 07:17 som svar på: överdjävligt tålig tamp

Hmmm… Är det där samma tamp som sitter på nya MXT-längarna? Isf, så har jag två… 😀 Har hållt bra, men fransar sig lite.

Men MickeÖ visade en helt annan tamp, som han sa att han kört med i två år. Såldes av nån Tokholms-firma. Är det den tampen som menas?

• jester

jester

Medlem
    26 juni, 2007 vid 12:39 som svar på: Karpathos

Jose Bahadour leder efter att ha vunnit heat 3. Dunken verkar ha hittat lite speed, och klättrar till fyra totalt.

• jester

jester

Medlem
    26 juni, 2007 vid 11:16 som svar på: Se upp för reklamskrot i Björkvik…!

Lite ball är det allt… Gå till första sidan så finns där bilder oxå. Problem uppstår väl om det hela skulle göras på stor skala, dock…

• jester

jester

Medlem
    26 juni, 2007 vid 09:07 som svar på: nya eller gammla prylar

Eller kompromissa. Köpa Mårdens Sonic95, och en ny rigg. Spanar du på Tushingham så brukar ju Lightning få bra betyg i tester.

I vanlig ordning så gäller det att inte snåla in på masten. Speciellt i dom lite större storlekarna. Har dock för mig att Tush-masterna inte är tokdyra iaf.

Dessutom behövs ju (antagligen iaf) inte mindre segel förrän hösten.

• jester

jester

Medlem
    25 juni, 2007 vid 20:49 som svar på: vilken kolbom ?
    gurra1978;392343 wrote:
    Även den bästa handen tar stryk av flera timmars överrigghet : )

Jag kan bara tala om vad jag anser om bommen och jag står fast vid att den är mycket bra. Min bom har fått ta mycket stryk i allt från -10 grader till + 35, i vindar upp till orkan och i mestadels vågförhållanden och jobbiga bomdödarmanövrar, aka ponch. Att det hållit för allt det duger för mig. Att du sen kör av en bom genom att segla rakt fram tyder väl på ett måndagsexemplar ; )

Misstolka mig rätt, Chinooken är säkert en jättebra bom, allt jag hävdar är att en ”hel” bom bör hålla bättre. Vanlig enkel hållfasthetslära.

På någon speedfilm jag har liggandes nånstans får man se en kille som ”bara kör rakt fram” vars hängseletampar smäller av. Det ser ut som någon utlöser en handgranat mellan honom och riggen. Så där finns viss belastning även om man bara åker rakt fram.

• jester

jester

Medlem
    25 juni, 2007 vid 08:28 som svar på: vilken kolbom ?

Den är säkert bra för att inte vara monoqocue (eller hur det nu stavas), men det är ju väldigt sällan (aldrig?) som något håller bättre för att man skarvar materialet (om man inte fläskar på med en massa extra material). Blir ju nästan alltid punktbelastingar just vid skarven.

• jester

jester

Medlem
    25 juni, 2007 vid 06:34 som svar på: vilken kolbom ?
    gurra1978;392061 wrote:
    Chinookbommen har jag seglat väldigt länge med nu. Den svaga länk du pratar om existerar inte och det där med fibrer är ju inget att bry sig om.

Skojar du, eller? En sådan bom kör jag av ganska snabbt… Säger väl sig själv att en bom som är i ett stycke får större hållbarhet än en med skarvar? Har själv kört med en sådan konstruktion, och den höll inte länge. Har sedan dess bara kört med monocoque-konstruktion och dom har funkat kanonbra. Dom bommar jag har är Local Spirit Pro Carbon och Vindsurfing.se-bommen.

Så på listan ovan så rekommenderar jag vindsurfing.se bommen.

Tilläggas bör att jag är ganska tung och kör stora rejssegel. Så är man lättare så håller säkert dom lite ”klenare” bommarna.

• jester

jester

Medlem
    23 juni, 2007 vid 19:44 som svar på: Velocitek VMG och fartmätare nu möjlig använda på speedsurfing

Snart juli…. Någon som vet hur det går? Jag vill ha bättre GPS-maskiner, bättre noggrannhet, snabbare och enklare urtankning, större minne (10 000 punkter är ju löjligt) osv…

• jester

jester

Medlem
    22 juni, 2007 vid 08:17 som svar på: SL7 vs SO7 vs SR-6b

Låter bra, Herr Larsson!

• jester

jester

Medlem
    21 juni, 2007 vid 20:28 som svar på: SL7 vs SO7 vs SR-6b

Jahopp…. Då skall en Tectonics F1 Falcon 30 vara på väg till mig nu. Hoppas den lever upp till hypen… 😉

• jester

jester

Medlem
    21 juni, 2007 vid 13:50 som svar på: Vindsurfing, handikapp?

Ajdå… Tror ni det finns någon kurs man kan gå nånstans?

/J (Lyssnar på The Invaluable Darkness – Dimmu Borgir)

• jester

jester

Medlem
    21 juni, 2007 vid 08:49 som svar på: Längd på hängseletampar – varför längre?

Hmmmm… ingen som retar mig för mina 24:or… Ingen som vågat, kanske?

• jester

jester

Medlem
    20 juni, 2007 vid 21:37 som svar på: Längd på hängseletampar – varför längre?

Spanade runt lite o hittade dessa: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=249

Har inte sett en lösning med cleat förut. Känns iaf som om den borde vara enkel att justera, eller? Men gäller ju att passa så man inte dunkar den i brädan…

Sida 259 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA