jester
Forumsvar skapade
-
Jag har inte sån jättekoll på speed men jag tycker att Johan Gerlander har en grym stance när han seglar. Det ser så rätt ut med benen, frambenet sträck och bakbenet lite böjt och bara vara motvikt så mycket som möjligt. Stämmer det?
Johan har en väldigt fin stance, helt klart. Men dock är ju stance väldigt individuellt, finns ju olika skolor på det där.
Är det ok att lägga upp denna filmen på vår hemsida (http://www.teamswespeed.se)? Ej länkat, utan även lägga filmen på vår sajt?
-
Till det seglet tycker jag JP Super Sport passar bäst. Är lite ”rejsigare” bräda. ES och FWS är två olika konstruktionsmetoder. ES är tyngre, men är något mera hållbart, FWS är lättare o styvare och naturligtvis dyrare. JP har även Pro-varianten som är ännu lättare o styvare än FWS (och både ömtåligare och dyrare)
-
Det där är mycket riktigt Guy Liljegren.
-
Jag köpte orginal också. Känns som jag inte vill ha några svaga länkar runt mastfot/mastförlängare. Hade ju dessutom bytt till QR/XT, så jag var tvungen att skaffa nya mastfötter oxå.
Extra kudos till NP som faktiskt har märkt i vilken ordning (och åt vilket håll) man skall trä tampen. Tog bara 30 år… 😀
-
Dessutom är det lättare att våga köra djup slör ju bättre (plattare) vatten man kör på. Dock har ju våra vänner ”down-under” visat att det trots allt kan vara mera effektivt o köra med mindre riggar. Men då måste man ha ruggigt jämn vind (eller skumma vindmätare, välj själv)
-
Sedan äger han väl ett antal Guy brädor, varav de flesta är ombyggda/avkapade mm. vid detta laget. Lasse är ju inte rädd för att sätta sågen i sina brädor….
Och from igår ytterligare en… 😀 En 89 cm bred tidig formula-variant. Ser riktigt vass ut.
-
Nu ligger det ett par fina Neil Pryde MXT-förlängare i prylbagen och väntar på att testas. Måste säga att dom ser extremt fina ut. Och inga konstigheter med hur man skall dra linan. Återkommer efter riktigt test
-
Hur håller man ett 5.0 i ~25m/s vind och dessutom seglandes i 130 graders vinkel? Jag har försökt 5.3 i 16m/s och då gick jag tajt mot vinden.
Där har du problemet. Jag kör själv 5.8 som minsta segel, och har varit ute i vindar upp mot 21-22 m/s med detta. På väg upp mot vinden (taj mot vinden mao) så är man hysteriskt överriggad, men då man speedar ”åker man ju med” vinden, och man blir inte alls lika överriggad.
Dessutom så gör ju typen av segel stor skillnad också. Man håller helt enkelt 1-1,5 kvadrat större segel om man kör rejs-segel.
Och ja, vikten spelar viss roll, men är inte hela svaret.
-
Sidan nere? Såg filmen hos Surfan igår kväll, och jag måste säga att fartkänslan är ovanligt hög på denna rulle. Alltid kul o se sig själv på film oxå, sker ju inte tokofta, direkt.
Kastfallet presterades väl av Hellboy (en av tre som jag minns hade hjälm, Torbjörn och jag var dom andra 2). Om jag inte minns fel så var det första repan på Naish Speed Pro. Är ju inte tokenkelt att köra en helt oprövad bräda på tävling sådär… 🙂
-
Hmmm. Johan G Vill oxå vara nr 11… Antaglgien bara för att jävlas med TB… 😀 Lite bonuspoäng till Johan…
Men då denna förfrågan gjordes innan det fanns en nidfilm av samme man, så är nr 11 fortfarande reserverat för TB…
-
Jag tror det blir gränsfall… Men i värsta fall är det ju bara o köpa en större bräda… 😀
-
Uj, det där såg ju väldigt trevligt ut! Bör vara hyfsat billigt o ta sig dit, eller?
-
ujujuj… Megakändis numera mao… 😀