Forumsvar skapade

Sida 319 av 420
  • jester

jester

Medlem
    15 augusti, 2006 vid 09:08 som svar på: Äntligen planing!

Har jag iofs ganska svårt att tro. Går ju igång i 7-8 m/s med 7.8 idag. Men vi får väl se. Kanske blir runt 9 kvadrat för att hålla nere kostnader lite.

• jester

jester

Medlem
    15 augusti, 2006 vid 07:08 som svar på: Äntligen planing!

Japp, bilen går bra. Sover i tält när jag är ute på surf-resor…

Har beställt en 80 cm bred slalombräda, och skall så småningom köpa en 10 kvadrats formula rigg. Är ju nästan ett formula-kit…

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 13:41 som svar på: X9:an kraschade – vad tror ni om X6?

Vår vän Murphy är totalt skoningslös, tyvärr…

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 12:09 som svar på: X9:an kraschade – vad tror ni om X6?

Nä. Northmaster passar bäst till North-segel… Tror det var så han menade… North-seglena är grymt sköna att köra med. En mjukare känsla än NP RS6, och det passar mig utmärkt. Tål dock fortfarande en massa vind.

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 12:07 som svar på: LÅngtidsprognos-men man kan alltid hoppas

Samma här. Var Sydost 15 lovat av DMI här på västkusten för onsdagen… nere i 9 m/s nu… 🙁

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 11:31 som svar på: Den nya 2007 tråden…

Sitter väl antagligen ganska mycket i psyket det där. Men är man lite tyngre, så kan ett kilo mindre vikt i brädan göra ganska mycket. Dessutom så blir den faktiska viktskillnaden ganska mycket större på en formula på 160 liter jämfört med en vågis på 60 liter…

I vissa fall kan det nästan vara en fördel att ha en bräda som väger lite mer. F2s speed-bräda är ju ganska tung (pga kanaler som går genom brädan, och cut-outs), men den går snabbt ändå…

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 11:15 som svar på: X9:an kraschade – vad tror ni om X6?

Tobias: Finns ju distanser att sätta mellan latta och camber för att få ökat tryck på cambern mot masten. I NPs fall är dom gulligt rosa. Används om man kör med smalare mast än rekommenderat, och om man vill ha ett lite ”stummare” segel. På RS4:an ligger det extra distanser i en liten ficka i locket på segelbagen. Kallas väl även att shimsa på svengelska.

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 11:12 som svar på: Äntligen planing!

TT funkar på alla vindriktningar med S i sig. Vi körde inte TT igår, utan i Stråvalla.

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 08:45 som svar på: X9:an kraschade – vad tror ni om X6?

Hmmmm… När jag hade RS4, så gick masterna av som tandpetare precis vid cambern ovanför bommen. Har kollat på lite bilder på det seglet, och hade rejält med tryck i den lattan. När jag bytte till X9 (wave-variant dessutom), så tog jag bort en distans, och släppte lite på lattspännningen. Vad jag vet så funkar masten ännu.

Har inte hört något om North-masterna, dom verkar hålla bra (peppar, peppar)..

Btw, så tror jag Surfan körde snabbaste tiden i F2 Speed challenge med en X6 i en Rs6 7.2. X9:an satt i 6.7:an nämligen.

• jester

jester

Medlem
    14 augusti, 2006 vid 08:43 som svar på: X9:an kraschade – vad tror ni om X6?

Hmmmm… När jag hade RS4, så gick masterna av som tandpetare precis vid cambern ovanför bommen. Har kollat på lite bilder på det seglet, och hade rejält med tryck i den lattan. När jag bytte till X9 (wave-variant dessutom), så tog jag bort en distans, och släppte lite på lattspännningen. Vad jag vet så funkar masten ännu.

Har inte hört något om North-masterna, dom verkar hålla bra (peppar, peppar)..

• jester

jester

Medlem
    13 augusti, 2006 vid 20:16 som svar på: Äntligen planing!

Japp. Den var inte inställd på att spara spåren… Synd, för han fick ett par riktigt fina repor i början…

• jester

jester

Medlem
    12 augusti, 2006 vid 16:04 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från Frankrike

Hoho!

Vi har dock det ultimata botmedlet mot kastfall här på västkusten: ingen vind…

Värsta bomkörningen idag. Precis när vi nästan riggat klart kom värsta åsk-skuren, och sedan vart det punka resten av dagen…

• jester

jester

Medlem
    11 augusti, 2006 vid 21:18 som svar på: Ny speed-instruktionsfilm

Blåser det bara över 50 knop, så…

• jester

jester

Medlem
    11 augusti, 2006 vid 19:49 som svar på: Ny speed-instruktionsfilm

Nix. För att citera: ”Go deep!”

• jester

jester

Medlem
    11 augusti, 2006 vid 16:42 som svar på: Ny speed-instruktionsfilm

Håller med TB. Filmen är helt klart sevärd. Finns många tips och tricks. Dock blir det ganska klart att det inte finns en gyllene regel för hur man *måste* trimma prylar osv för att vara snabbast. Exempelvis tycker Finian att man skall förlänga hängseletamparna vid mycket vind, medans Dunken säger precis tvärtom…

Dock är filmens sista tips det bästa av dom alla. MGS, du vet nog vad, för jag o Surfan brukar tjata om det varje gång vi kör… 😉

Sida 319 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA