jester
Forumsvar skapade
-
Kanske för att det finns så få freerides på runt 70 liter att köpa.
Och vad skall man med en 70-liters free-ride till? Dummaste inlägget på länge…
-
Då är det kolbom som gäller. Tycker jag iaf.. Körde 8.5 som störst med alu-bom, och jösses vilken skillnad det blev med en (billig) kolbom! Vågar inte prova en high-end kolbom, för då blir jag nog tvungen att köpa en sådan…
-
Att jämföra X-cite med JP slalom eller falcon är som att jämföra päron o äpplen…
Men känner du dig osäker på om du klarar en ”full-on” slalombräda så hade jag nog rekommenderat dig att titta på SuperX-brädorna. Är ju nedtonade slalombrädor. Ett annat alternativ är ju JPs FreeRace, men den tar ju inte SP in, tyvärr.
Tycker JP har bra råd på vem som skall köra på respektive bräda:
JP Slalom: ”These are serious Racing Machines – not recommended for intermediate windsurfers – but advanced riders who like to go fast will enjoy the thrill of speed.”
JP SuperX: ”Advanced Freeriders with a rather aggressive riding style who like speed and carving maneuvers but don’t care about waves. Super-X Pros.”
JP FreeRace: ”Advanced Freeriders who want to chase their mates, rip back and forth, but aren’t into organized racing. ”
JP X-Cite: ”Entry Level Windsurfers to Advanced Freeriders looking for maximum fun with minimum effort. ”
Så det är bara att rannsaka sig själv och placera sina kunskaper och ambitioner på rätt bräda, sedan vet du ju vilken brädtyp du ”skall” ha. Dessa tips gäller ju inte bara JPs brädor, såklart.
-
Har de fått in mer prylar nu eller? Var där första helgen de hade öppet och tykte inte de hade mer prylar… bara mer luft! Självklart skall man stötta den lokala shopen eller den man gillar mest!
Japp. Dom har ju fått ett par containrar med nya prylar. Har inte heller varit där sen premiärhelgen, men sprang på Mackan på lokala lunch-haket här, och dom hade haft flera dagars jobb med att bära in alla nya prylar… 🙂
-
anna79 wrote:Allt annat har jag på vinden just nu, får försöka trycka in det under sängen sen tror jag… Fast eftersom det är en sovalkov har jag funderat på att bygga några ribbor tvärs över som man kan lägga upp grejerna på.
Se till att trasorna är torra innan du lägger upp dom först… 😉
-
Din egna vikt spelar in till viss mån oxå. Ju tyngre du är, desto mer kraft överförs till bommen. Jag skulle inte kunna tänka mig att köra med alu-bom längre. Mitt dilemma just nu är om jag har råd att köpa en riktigt bra kolbom, för det är helt klart skillnad på olika kolbommar oxå. NP X9 verkar helt enkelt grymt bra, men även Norths nya Platinum ser riktigt bra ut. Men så kostar dom över 5000:- för en 180cm bom… 🙁
-
Jag hade en JP SuperX 106 -05, och tyckte den gick fint och lugnt över chop, även i väldigt höga farter. Helt enkelt en trevlig bräda. Lättgippad tycker jag den är oxå. Tycker dock att NP Saber är ett bättre val till denna typ av bräda, eller tom V6… Funkar kanon även med fullcambrat, kan vara bra att veta.
Och man *måste* ju faktiskt inte köpa våg-grejer bara för att man vill ha lite mindre prylar. Förstår inte rikigt våghysterin i detta land, då vågförhållandena oftast är kassa. Bättre o free-rajda, och köra lite fort med ett litet gött hopp då o då.
-
These are serious Racing Machines – not recommended for intermediate windsurfers – but advanced riders who like to go fast will enjoy the thrill of speed.
Ovan saxat fråm JPs hemsida om nya JP Slalom.. Tycker den illustrerar (öh., yeye, ni förstår vad jag menar) ganska tydligt vad Knatte menar.
En slalombräda är helt kompromisslös, och kräver 100% ”comittment”. Dessutom är dom oerhört ömtåliga, i jakt på att hålla vikten nere. En ytterligare faktor är placering av fotstroppar (långt ut, och långt bak). osv osv..
Mao bör man veta sina egna begränsningar innan man köper en sådan bräda. -
jester
Medlem25 mars, 2006 vid 22:48 som svar på: fartbegränsning på sju knop i Kungsbackafjorden….Japp. Torkelstorp ligger nästan längst in i Kungsbackafjorden… Många som lär bli efterlysta av länsman i år… 😀
-
Nu har jag fixat in en bild. Men jag fick inte Kalibreringen helt 100%. Men har/hade svåra problem att passa in speedtracksen ihop med kartan. Skalorna stämde inte riktigt… Skalan på tracksen och kartan var inte synkade eller hur man skall uttrycka sig..
Japp. Systemet bygger på att du har samma skala inställd i GPSar som du har på din karta. Jag hade oxå svårt att få till det exakt… Får se om jag inte kan fuska till det hela lite. Men kartan är ju egentligen ganska onödig, så får se om jag orkar fördjupa mig i det hela… 😉
-
Jösses!! Förra systemet var ju faen enklare!! Svårt att få det här riktigt bra… Lite surt att kartorna blir ”snea”. Får laborera lite till…
-
En liten sak till.. Det finns en orsak till att bilden blir ”sned”. GPSar försöker helt enkelt centrera din session. Det innebär att bilden vrids för att anpassa sig för detta.
-