jonatan
Forumsvar skapade
-
Jag vet inte om det hjälper, men jag tycker det går bättre om man för bak seglet och fram med kroppen på vägen ner för vågen, alltså innan man börjar svänga. Då har man liksom en bättre position än om man försöker lägga vikten framåt först när man börjat svänga.
-
Jag förstod inte om du ville ha tips eller bara skriva av dig lite, men jag bjuder på ett tekniktips i alla fall: sträck på benet så släpar inte knät i vattnet.
-
Fina bilder.. Jag tycker de sista är imponerande fina med tanke på ljuset.
-
okej… bifogade filer fick visst inte vara så stora, men det finns lite bilder i mitt galleri. http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=3157&size=big&cat=500
edit: den blev visst lite nerskalad också, men ni ser nog ändå..
-
Jag tror den varit uppe nån gång tidigare, men den tål att ses igen.. =)
En del bakåtar är grymt höga. -
De flesta produktionsbrädor tycker jag har för breda stroppar. Men det ska ju passa de riktigt bredfotade också, så då blir det väl så.
-
Oregistrerad wrote:jonatan wrote:Du kan ju prova att flytta bak fenan och fram med mastfoten.
jag har testat att flytta bak bakrefotstroppen till bakre så jag står lite mera över fenan. det är märkt på brädan ungefär hur man ska ha fenan och jag kör efter det..men kanske borde testa att flytta bak fenan ännu mera..får man mera grepp på den då..?
Som Ola skriver så blir den mer riktningsstabil, och det brukar kännas som man får mer ”grepp” även om det kanske bara är en känsla. Prova även att flytta bak mastfoten. Vissa brädor tycker jag känns mer lättseglade med mastfoten långt bak. Men det handlar säkert om vana och vilken seglingsstil man har också.
Det bästa sättet är ju alltid att testa sig fram. Det tar ju faktiskt inte så lång tid att köra in och flytta mastfoten ett par cm. Fenan är det ju värre med.. -
Du kan ju prova att flytta bak fenan och fram med mastfoten.
-
Ola H. wrote:Faaaan att man missade den söndagen i Åsa. Fick visserligen segla i Guincho, men fick mest stryk i onshorevinden och de punchiga vågorna.
Schyssta bilder. Ser rätt glassy up på den bilden när Jeppe är på väg upp på toppen med utskotat segel.
Hoppas på nästa gång – då skall det bli läppsmack!
Inte för att jag vill strö salt i såren, men gårdagen var nästan ännu bättre.. :p -
jonatan
Medlem2 september, 2006 vid 10:20 som svar på: Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?Jag påstår att Ezzy inte är tunga. Möjligen kan de kännas så på vattnet pga att de är lite mjukare, med sin vinylruta och allt?
Tillverkas Simmerseglen i samma fabrik som Ezzy på Sri Lanka?
-
Jesper_B wrote:Småputtrade är väl ända en underdrift.
Kan helt enkelt inte bestämma mig. Jag kanske låser in mig i pannrummet i stället(?). Nejdå någonstans blir det. Bestämmer mig nog i morrn eftermiddag. /Jesper B
Det känns ju som ett lyxproblem iaf 🙂
Jag hoppas på Åsa, men annars funkar väl Varberg i nödfall.. -
Ola H. wrote:Det går inte att jämföra en systemkamera med en kompakt. Inte ens de misnta systemkemerorna kan konkurera när det gäller ”portabilitet” med en S3IS. S3:an ger ehlt enkelt extremt mycket brännvidd reletivt storleka och den funkar ju OK till allt, inklusive att ta vindsurfingbilder för webben.
Dock, en systemkamera, tom de enklaste som Canon 350D, är helt överlägsna när det gäller bildkvalitet. Det gäller även förra generationer 300D och 10D (som går att hitta billigt begagnat). Även med tämligen enkla objektiv blir bildfilerna bättre och det gäller på låga ISO med. På höga ISO är det en annan värld, speciellt med 350D och nyare.
Jag har själv både kompakter och systemare och uppskatter dem för deras respektive förtjänster. Om man vill ha riktigt bra vindsurfingbilder är det bäst att köpa en systemkamera och lämpligt objektiv. Man kan få bra paket för under 5 papp begagnat och lägger man upp mot 10 går det att hitta grejor som kan ge dig bilder i världsklass. För lite mer ”kombianvändning” är en bra kompaktkamera fantastiskt bra och som sagt blir vindsurfingbilderna helt klart användbara de med.
Jag tror att vi har några bilder som är tagna samtidigt av min s3 och Frippes 20d. Kan se om jag hinner göra en jämförelse nån dag. -
Mården wrote:Calle_B wrote:Måste bara eftersom vingprofiler är på tapeten. (och eftersom träden står stilla, och stått stilla, och kommer att stå stilla den närmaste tiden)
FENAN är juh utformad som en symetrisk vinge, som genererar lyft och stabilitet åt våra surfbrädor. MEN, under överriggade förhållanden upplevs det som man ibland seglar endast på fenan. Är detta samma teori och bakgrund som ”tvålen”, för enligt samma teori BORDE (underbart ord) flygplanskropparna tryckas ihop av de bägge vingarna som pressar inåt, liksom våra fenor pressar uppåt vid hög hastighet. Analyse this, ni surfande MIT-nissar. Taco.
jag har nog trott att lyftet på fenan beror på att den flexar o böjer sig samt som någon skrev att man kantar brädan lite o flygplans vingar flexar väl väldigt mycket så jag kan nog tänka mig att flygplans kropparna får ta upp en hel del tryck
Det är väl seglet som är lutat åt lovart som ger den lyftande kraften? Förutsatt att brädan seglas helt plant. -
jonatan
Medlem23 augusti, 2006 vid 14:33 som svar på: Utan vind i fjorton dagar försmäktar vi på denna öDet kanske är som med golfbollen?
-
Swe227 wrote:Jag köpte Powershot s2 innan sommarn, bra köp när en ny version kommit ut
tror inte de är nån större skillnad på de s2/s3
Sportläge, lite större display och 6 megapixel istället för 5..
Jag är nöjd med min S3, men som sagts tidigare är det iso 80 eller möjligen 100 som gäller, annars ser det skit ut.Kolla Olas album i galleriet. Alla Marockobilderna är tagna med min S3. http://www.surfzone.se/pp/showgallery.php?cat=500&ppuser=857
