jps
Forumsvar skapade
-
jps
Medlem14 november, 2007 vid 18:25 som svar på: Torö till salu – perfekta surfklubben, bara 30 millarUndrar om det skulle gå få bygglov för lite stugor på den där tomten. Vore väl inte helt fel med en liten (mycket liten) stugby, cafe, bastu, surfshop etc på den där platsen.
30 Msek är ju lite smådyrt men om en 5-6 pers går ihop och satsar på livskvalitet istf avkastning kanske det kan funka.
-
– Bygger redan diverse snö och isbrädor (Vilket är riktigt kul. Både att bygga och att köra med.)
– Snowboard kanske vore något. Det var ett tag sedan
Dock svarar inget av dessa förslag på vad man ska hitta på tiden mellan att det har blivit för kallt för att surfa och att snö/is behagar dyka upp så att det går att köra vintergrejor.
Klättring kanske kan vara något?
Fler bra förslag?
PS glömde säga att jag skriver i Konatråden också. Det är rätt underhållande faktiskt 😉
-
@Elefanten 428262 wrote:
Ursäkta, men vill bara tillägga att för oss som väger lite mera så att säga så är Kona ett utmärkt val. :laugh:
Hoppas att det var meningen att vara kul för det var det. Hysteriskt asgarv 😀
-
Lustigt att Kona hela tiden skapar så mycket debatt. För min del så är det väl bara en bräda som alla andra. Stor, lång och kanske med en del smarta lösningar för att verka lite mindre och mer allsidig. Passar inte mig nu för att jag vill ha så liten bräda som möjligt. (får inte plats i lägenheten i heller…) Kanske något för framtiden att ha soliga dagar i sommarstugan. (alt en formula eller stor freeride som borde funka ungefär lika bra)
Det som troligen stör folk är ’väckelserörelsen’ runt Kona. De verkar som att de som börjar blir så oerhört entusiastiska så att de bara måste få med sig resten av världen också. Nya surfare så väl som de som redan håller på. Om det är för egen vinnings skull eller bara för att sprida budskapet är sekundärt tycker jag. Kanske läge att tona ner predikandet en aning?
-
Beror nog lite på var du bor. 500.- st eller strax under på västkusten och i skåne. Drygt 500-600:- i stockholm skulle jag tippa på.
Min 300:- max 800:- kanske beroende på hur ivrig köparen är…
My two cents.
-
Låter inget vidare med din tå. Hemligheten med Liqui Sole är att ha ett tunt lager. Speciellt i kanterna av lagringen ska det vara riktigt tunt. Om inte så blir det som du säger för hårt. Vilket bl.a. kan leda till att materialet runt lagningen går sönder inom kort.
-
* Åka till kanarieholmarna är inbokat (Jul/Nyår). Frågan är dock om man kan klara sin mentala hälsa så länge???
* Bygga/laga planka vore kanske något. Behöver dock tips på hur man fixar epoxyandet i lägenhet…
Fler bra förslag?
-
Helt klart är det så att man måste vara hyfsat envis för att komma förbi brytpunkten där det blir riktigt roligt. Även efter det är det ju inte alla som inser tjusningen i att surfa blåsiga höst och vårdagar med väldigt få grader i luft och vatten.
Det är nog helt enkelt ganska få människor som är beredda att hålla på med något som är så pass ansträngande, svårt, obekvämt, kallt, farligt? etc.
-
Vet inget om Ascan men du borde kunna fixa skon med Liqui Sole.
-
@Oregistrerad 427066 wrote:
oK trögskallar!
Jag släpper de första bokstäverna i gåtoorna:
Vad klarar en femtonårig skärgårdsbo som även en duktig vindfsurfare kan?
Båda kan bemästra en f—-!
men oj! Nu poppar upp en till om än lite gammeldags:
Varför känner sig en del politiska administratörer inte hemma på de flesta moderna brädorna?
Där finns inget c
!
TräsurfarnDen sista gåtan borde väl bli centerbord
På första vet jag inte men gissar på fjutt eller fjärt eller fjomp 😉
-
Riktigt fina bilder från bägge håll 🙂
-
Byte till XP prof borde inte ge så mycket (inget alls skulle jag säga)
Byte till Vista förbättrar ingenting. Om inte strulet är att din PC inte gillar XP av någon andledning.
Installera om allt från början med senaste drivrutinerna och be en stilla bön… Funkar det så åt den vara i fred efter det.
-
Kollade vattentempen hemma (Mälaren). 9 grader. Brrr. Och snö på marken 4-5 grader i luften. Jag bangar idag…
Siktar på starka sydliga vindar eller semesterresor till sydligare breddgrader framöver. Och givetvis snösäsongen 🙂
-
OK. Inga svar så jag letade lite till…
Hittade denna artikel med råd om hur man generellt sett blir snabbare av Mr Lefebvre. Troligen därmed lite antika råd men kanske bra i alla fall.
Vad säger den samlade expertisen om detta? Några ja gör så eller gör för guds skull inte så?
Keep your board flat by pointing your toes.
Many people keep a lot of their weight on their heels when they are learning. This may, however, keep you going up wind it doesn’t help your speed because when the board is railed that increases your drag, therefore, slowing you down. A flat board is a fast board. So point your toes, keep the board flat, and sail upwind by sailing off the fin like a dagger board, not your rail.Press against your fin laterally.
Once you are planing, start pressing with your rear foot laterally against your fin. This pressure produces lift and increases your speed. It is a lot like when you are water skiing outside of the wake and you catch up with the boat by pressing against the flow of the water causing you to be projected forward. The same applies to windsurfing, so press hard and you’ll go much faster.Hang farther from the rig by straightening your arms and rolling your shoulders.
By doing this you reduce the amount of weight on the board, committing more weight to the rig and this reduces the drag on the board. You might even want to roll your boom to your finger tips to get that extra extension you need.Keep your hands about shoulder width apart.
This relates to point #3 because this allows you to get more extended from the rig and you become more sensitive to the load on the rig. If you have a super wide grip you will be dogging it and going slow.Sheet in using your body, not your arms.
Rather than just pulling in your sail with your back arm, let the sail hold you up by lying out over the water. Don’t sit out over the water, lie back. This also gets your weight away from the board.Don’t pull the rig too far to windward.
Once you have gotten more confident in getting your weight out over the water there is a tendency to over do it and the rig starts to lean to windward. This has the effect of choking off your power. You want to keep the rig vertical as much as you can. You can accomplish this by extending your hips toward the sail by bending your knees.Shorten your harness lines.
If your lines are too long you end up sitting down and not lying back into your harness. When you sit you start re-applying that weight you lost by getting into the harness to the board again. By lying back the wind takes the load of your butt. You should be on your tippy toes to get into your harness not bending your knees. So shorten them up and go faster.Sail quietly.
A quiet sailor is a fast sailor. Basically stop adjusting your weight, sheeting angle, and direction every ten seconds. Once your heading in the direction you want to go, get into a stance and lock it in keeping your upper body stiff. Let your knees absorb the bounce in the board.Close the gap.
When closing the gap you will notice the biggest change in your speed next to getting your weight off the board and into the harness. You get the aerodynamic benefit of ”end-plating”. This tip goes with tip #5, when using your body to sheet in you will also be able to rake the rig back to close the gap the foot of the sail makes with your board. This has the effect of producing incredible lift in your board.Lift up in your foot straps.
This is very important once you are in the straps and is the ultimate in getting your weight off the board. If you can lift the front of the board, there is almost no weight on the board so therefore you are going fast. While you are leaning out in the harness, and in the straps, lift upward with your front foot and your board will feel like it is getting unglued from the water and you should be cranking.Hämtat från http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/need4speed.html
