Forumsvar skapade

Sida 2 av 25
  • jr555se

    Medlem
    23 september, 2013 vid 19:50 som svar på: Formula tuning

    Läste lite mer i bifogade tråden och f:n jag vet ibte vad jag direkt är ute efter eg. Det mesta baseras ju på en känsla som det bara finns ett sätt att märka dvs känna själv.
    Inser när jag läser det du skriver swe73 att kanske är det en beskrivning av känslan, som jag är ute efter. Samtidigt som jag fått bekräftat att man börjar med nedhalet och jobbar sig vidare och försöker hålla sig till en sak i taget. Tack båda!

    Anledningen till att jag slåss med riggen är att den alltid vid vindby har en tendens att falla bakåt och jah har provat att flytta tampar bakåt och även framåt. Tänkte därför ge mig på att göra om och rätt från början med att kolla så lattorna inte är för slappa och sen vidare. Kan förmodligen vara så enkelt att jag faktiskt stallar seglet..

    Fena har jag egentligen en för allt dvs lättvind.. alternativt standard drake till 9.8 men har inte kört med varken det seglet eller fenan på formulan än.
    -johan

  • jr555se

    Medlem
    22 september, 2013 vid 20:36 som svar på: Formula tuning

    Hmm.. Mja.. Fortfarande inte riktigt det jag är ute efter =)
    Även om jag förstår behovet av känsla så måste man ju börja någonstans.

    Iaf, Hittade det som jag är ute efter här Post 3 av Dan:
    http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=4344
    Låter ok i mina ögon även om vi pratar små marginaler(för subtila för mig förmodligen) så är det tillvägagångssättet jag var ute efter. Lite läskigt att han oxå pratar om broad reach =/
    Tack för svar!

  • jr555se

    Medlem
    22 september, 2013 vid 17:46 som svar på: Formula tuning

    Ok det är en bra början. Men vad händer sen. Sorry, men jag är hungrig…
    Alltså vad letar man efter med t. ex. nedhal(som är är där jag står nu) För att känna om man dragit lagomt etc.
    Det jag tänker mig är typ att lägga sig på freeride kryss och försöka hitta ok nedhal mha gps eller känsla känna om det går fortare eller bara är allmänt tungt(är osäker om jag alltid känner det, speciellt om det tutar i lite.. SÅ grön är jag fortfarande.. ) för att det är för lite. Och sen nästa steg kanske justera nån latta eller fler om seglet ter sig konstigt(inte släpper ordentligt eller för mkt) eller fortsätta med olika uthal och försöka se hur det påverkar vinkel vs fart etc.
    Mäta med gps går fetbort för min del då jag inte är konsekvent.. Det var mest ett exempel 😉

    Det jag tänker på är tillvägagångssättet och då borde ju segelmärke spela mindre roll. Hoppas vad jag fiskar efter är lite klarare.
    Jag är som sagt jäkligt grön och jag antar att för många är det en självklarhet och man känner direkt vad som är fel och vad som bör åtgärdas. Jag kan till viss del känna, men inte alltid veta vad som är galet. Jag känner att jag till nästa säsong vill ha balans i grejerna för att slippa slåss varje gång. (speciellt nu när jag börjat köra formula på riktigt)

    Segel är just nu Ka race 11.8 samt 9.8.

    För att förtydliga ännu mer, när jag höll på med mer avancerat modellflyg(haha jag vet) så trimmade jag in kärrorna om de skulle tävlas med och då hade jag mina rutiner. Typ stig 45grader se vilket håll den drar och vilken vinge som dippar, knivegg o se vilket håll den ville åt(ställen eller huven) etc etc

    Nu är jag fullt medveten om att det är lite skillnad och att allt kanske inte går att mäta då det är subjektivt. Men all erfarenhetsutbyte är av intresse och uppskattas!
    -johan

  • jr555se

    Medlem
    15 september, 2013 vid 17:49 som svar på: Stockholm

    @stefan, har båttrafiken lugnat ner sig nu eller är det fortfarande som att passera E4 när man åker?
    (har inte alltid koll åt alla håll än)
    -johan

  • jr555se

    Medlem
    10 september, 2013 vid 20:05 som svar på: Stockholm

    Stora värtan kl 1630 ca med boardshorts.. en Ka 12:a o starboard 162 formula(premiär) avbröts av telefonen =( men det var ok helt ok drag då faktiskt.
    Nåväl..ok för mig iaf =D
    Mätte 5m/s i grund och kanske 6-7 i byarna på land.
    Shit va skön bräda!

  • jr555se

    Medlem
    10 september, 2013 vid 19:51 som svar på: Fenbox för djup

    Håller med henryk. Men förstår din poäng Pgvirtual.. Måste kolla men när jag slipade mina select DeepTuttlefenor så vill jag minnas att en av dem bottnade (slipade nån halv mm för mkt) utan att åka ner flera cm i boxen detta på jp:n som inte är jättetunn därbak heller..men onekligen smalare än *boarden

    Nåväl det är väl bara en konstruktionsgrej vissa har för att lättare få en box som sitter utan onödigt mkt material..om än märkligt..
    Inga sprickor är det i min iaf.

    -johan

  • jr555se

    Medlem
    9 september, 2013 vid 16:50 som svar på: Fenbox för djup

    Anledningen till det hela eg. Är att jag drog just så den satt. Men på långsam kryssen ut så slog fenan i en sten(gick supersakta) och när jag kom iland såg jag att ena fenskruven var lös då fenan bankats ytterligare in i boxen. Men jag köper att det nog inte hade hänt om passformen varit bättre på fenan. Men ändå.. =/

  • jr555se

    Medlem
    9 september, 2013 vid 15:18 som svar på: Fenbox för djup

    Henryk tack! Det ska jag nog göra. Jag håller med. Det är just den känslan jag inte gillar när man står där och drar åt jag litar inte på att gjutningen pallar lixom..
    Grisfötter? Haha.. Mjä får nog bli vp rör eller dylikt

    Jp:n har deep tuttle och inte alls lika djup box. samt alla fenor jag har är deep…(köpte dem som det iaf) Därav den lilla frågeställningen om starboard kanske räknar med att de flesta formulaåkarna ändå fyller och fiffar för top prestanda… Vi snackar lixom deep deep tuttle =D dvs 12cm från brädans underkant till botten i hålet.
    Har iaf lagt på några lager väv och lite microballonger så nu sitter den ena bättre.
    Tack för alla svar!

  • jr555se

    Medlem
    4 september, 2013 vid 18:33 som svar på: Rigga segel (basic)

    Kan rekommendera att rigga hemma eller dvs inte när du ska segla. Titta och bedöm eller fråga om det ser bra ut. Å sätt en tejpbit på seglet a’la north markering eller märk mastförlängaren var rullarna hamnar. Sen när du kommer ut så drar du så mkt. Funkar det inte så bra/känns fel(plywoodskiva eller kraftlöst) justerar du därefter. Sen behöver du bara komma ihåg(eller skriva ner i fånen) hur mkt mer eller mindre från märket du körde… Och om du orkar rita nytt eller flytta tejpbit senare.
    Och ja en xtr är helskön att ha på vattnet.
    Klicklick

  • jr555se

    Medlem
    4 september, 2013 vid 18:08 som svar på: För ovig för vattenstart?

    Känner igen mig i trådskaparens problem. Så ofta jag kunde försökte jag därför stretcha som bilden ovan fast liggandes för att underlätta. Tränade även att sätta ner eller dragga frambenet när jag åkte för att träna in känslan och segelkontroll..

    Fick dock en AHA upplevelse när det började klicka.
    Håller med stefan.. Med 70cm fena och sumpbotten så är det knappt beachstart längre.. 30cm fena känns barnsligt enkelt när man väl har det.

    Du måste ha tillräckligt med vind Och tillräckligt med segel. Nedan förutsätter att du tränat att flyga seglet och kontrollera brädan samt vet vilken vinkel seglet bör ha i förhållande till den vind du har..

    När du lägger upp bakfoten behöver du “bara” vila den där mellan stropparna mitt på brädan. Kan vara en balansakt bara det om det kommer vågor och botten är…. Men du ska inte stå såhär sålänge så hitta balansen och…
    Händerna på bommen kontrollera seglet och när du har drag så(aha upplevelsen->) lyfter du bommen uppåt och bakåt Över huvudet samtidigt som du dyker och vill äta mastfoten.

    DRA dig Inte upp!
    Vinden gör jobbet! (Jag brukar göra en pumprörelse för att få lite xtra hjälp) Samtidigt drar du tillbaka bakfoten mot dig under rumpan men inte vikta den. Dragga gärna frambenet en stund och häng lååågt. Blir det kastfall så glömde du skota ut eller gick för mkt med vinden snyt ut vattnet å på’t igen =)

    Jag=197 cm och tillika ovig gröngöling
    -johan

  • jr555se

    Medlem
    31 augusti, 2013 vid 12:44 som svar på: formula bräda köpguide hjälp

    Var inte meningen att det skulle bli en köpes tråd. Nu visade det sig emellertid att det fanns en starboard 162 som ville byta ägare =) Så! Nu är jag utrustad och klar. Behöver bara lära mig det hela med. Men det ska väl inte vara så svårt. Ser ju så lätt ut när alla andra kör =D

    -johan

  • jr555se

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 12:10 som svar på: formula bräda köpguide hjälp

    Tack o bock! Anledningen till att jag frågar är för att det är tunt med beskrivningar på hur brädorna är. Hittade en dansk sida som beskriver förra batchens brädor ganska bra dock dvs hur de ligger i vattnet, trim och fenor som funkar.. Det var då jag insåg att det verkar skilja lite i karaktär på de olika. Och ville höra lite mer lokala(svenska) åsikter.
    -johan

  • jr555se

    Medlem
    21 augusti, 2013 vid 15:45 som svar på: Nedrans armbågsvärk!

    Värma upp innan surf och stretcha ofta! Har hjälpt mig. Har ibland fuskat och då känns det.. Påminner om tennisarmbåge.
    -jr

  • jr555se

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 20:16 som svar på: Stockholm

    Spot On!
    Tack!
    Var så mkt bättre att se honom beskriva med kroppen istället för att läsa sig till det..
    -johan
    @nike_shikari 714805 wrote:

    http://youtu.be/2Pl6-8hqSl4

  • jr555se

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 20:04 som svar på: Stockholm

    Haha.. Fränt.. Hände mig med. Några mil bort..
    Hittade dessutom inte riktigt balansen i riggen eller brädan heller för den delen och blev fort trött. Skönt åxå att höra att inte bara jag led av chop och on off byarna..

    @Herr Pelegrin 714743 wrote:

    Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.

    Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?

Sida 2 av 25
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums jr555se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.