kinetic
Forumsvar skapade
-
Surfteo: Varför gå mainstream? Kör en ”rövare” o testa Lessachers B+F. Tunn profil med förhållandevis klent lyft (iaf på 30cm med rake 40), grym kontroll o otroligt bett som verkar bli bättre ju mer det blåser… Maila Wolfgang Lessacher så lär du få ett hyffsat vettigt svar! O ja, finishen är inte den bästa men fullt tillräcklig!
-
Tänk oxå på att 17″ gör att bilen drar mer soppa, har sämre acc, lägre toppfart, är ofta mer spårkänsligt, allt detta under förutsättning att bilen har en mindre fälgstorlek som original. När jag gick från 17″ till 19″ så märkte jag mest av soppaförbrukningen som steg med ca 1dl milen, nu kan det kvitta på en entusiast bil men på en bruxis så…
-
Nikke: Fälgarna jag föreslår finns hos infosite.se, kostar 1900kr (silver) resp 1975kr (svarta) per styck. Hos alloywheels kostar de 130£*11.75=1528kr (svarta) resp 106£*11.75=1246kr (silver) per styck. Frakten från england är 50£ vilket är ca 600kr. Skall även tilläggas att infosite köper sina fälgar från alloywheels.com…
-
Windmiller:Störst e inte alltid bäst…Iofs köpte jag min fälgar till BMW:n där av den anledningen att det var ”kvalitetsfälgar”(tysktillverkade). Majoriteten av de ”billiga” fälgarna hos de flesta distar är asiatiska, ibland med rätt skiftande kvalitet. Vissa (större) fälgar är tydligen så mjuka så de kan bli ”ovala” av normalt användande på svenska vägar…Alloywheels.com har ett enormt utbud, större än Gummihuset, men många av deras fälgar är exakt desamma som finns hos Gummihuset. Alloywheels.com ligger i England så det är inga problem att handla därifrån (tänker på tull & moms). Skall man köpa märkes-fälgar kan man vända sig till OCL Brorsson eller Alven-Ingvarsson har jag för mig, dessa två har stort urval.
-
Nikke: http://www.alloywheels.com säljer de, bland andra. Jag tror även att de säljs av infosite.se men då får du lägga på ca 3″ minst för ett komplett sett inkl däck. Gummihuset.se kan oxå ha de eller liknande iaf…
Jag har själv köpt 17″ fälgar till min bruxis från alloywheels.com o är nöjd, både med priset (3000 lägre än samma fälgar hos infosite.se) och fälgen/däcken som sådana -
Svenne: Jo jag ser det nu, men det ändrar inte min åsikt: de e inte snygga, o påminner om ”jänke-fälgar” o inget man sätter på någon ”modern” bil, mer än möjligtvis än 911:a, typ fram till årsmodell -94/95 tror jag det var, dvs innan de moderniserade formen något.
”BBS Y-design” är enligt min åsikt en tidlös o klassisk design som gör sig utmärkt på moderna bilar (eller i princip de flesta bilar), ja även Porsche…
De där Fuchs fälgarna är lika snygga som BMW’s första variant på M-fälgarna (”Turbin”) till E34, dvs de täcker för mycket av bromsskivorna…Den andra varianten av M-fälgarna till E34 (”Throwing Star”) e bra mycket snyggare, har själv sådana till min pärla, men de e inte monterade utan ja kör på andra (större) fälgar.
O frågan i tråden var väl åsikter om fälgar, o min åsikt ÄR att de fälgarna han föreslår e inget o ha, bättre då med mina förslag:laugh:, sen kan ni andra ha helt andra åsikter, men jag har min iaf:grin:Anledningen till att jag inte kör med originalfälgarna på min bil som i övrigt är original (bortsett från lackade lister & handtag) är att jag behöver utrymmet för att få plats med nästa års ”projekt”: 356mm skivor runt om inkl 8 resp 6 kolvsok…O ja jag håller med, Mutec fälgarna är inte de snyggaste men de gör sig OK på min bil, helst hade ja ju velat ha BBS Y-design i samma storlek men pengarna räckte inte när jag köpte fälgar för 4-5 år sen, BBS fälgarna ville de ha närmare 25″, utan däck…
-
Har för mig att ostligt är OK på Ivösjön, vid ”Solgården” (som är nåt slags tillhåll för funktionshindrade, eller var det iaf runt mitten på 90-talet)
-
Svenne: Fälgarna som jag föreslår har ju den ”klassiska” BBS-liknande designen (syftar på BBS RS som kom nån gång under 80-talet, många ”Y-design” fälgar är ju mer eller mindre kopior på dessa)
Fälgarna på din bild gör sig bäst på jänkare av div. (äldre) slag, inget man vill ha på en ”modern” bil… -
Satsa på ”klassisk” design som dessa tex…Dina förslag ser allt för vanliga ut på bilmodellen i fråga, o absolut inget jag ens skulle fundera på att skruva dit…
-
Blandsvamp: En kass ”svänghjulsgivare” (vevaxelsensor) medför ofta att bilen tjuvstannar lite då o då, vilket Björnen inte haft problem med. Skulle det vara start-spärren så borde den rimligtvis inte kunna rullas igång…Men av dessa två möjliga orsaker som du nämner så sätter jag mina slantar på startspärren eftersom han kan få den att starta om han låter den jobba lite…Jag vet att vissa bilmärken (bla VW) haft strul med dåliga tändningslås…
-
Ser ut som en bra ”highwind setup”…Lite OT: Köpte själv ett Gaastra Racefoil Pro 7.5 år 1991 (seglet som var helt i monfilm med ”draftlock” lattor”). Var inte nöjd med ”hårdvinds” egenskaperna så jag ”sydde om” mast-toppen, dvs sprättade den del som gav spänning på akterliket, vek tillbaka o sydde om. Resultatet blev att spänningen koncentrerades i förliket, samt bättre släpp i toppen. Segelt lever än idag, har gett bort det till en utlänsk surfkompis. Denna ”mod” gjorde att man kunde köra seglet betydligt mer ”överriggad” än tidigare, nackdelen var att nedhalsblocket (nitat loop-loop-go) verkade vara lite i klenaste laget, nithålen genom tyget ”expanderade” så att säg. Skall hör me killen som har seglet om han inte kan ta en bild på de:)!
-
Tändningslåset, dvs på nåt sätt så ”cuttas” strömmen till tändningen i ”startläget”, en vild gissning bara…
-
…och ”sommartid”, dvs mitten av april till mitten av september så åker jag sträckan Sthlm-Skåne (Kristianstad,Lund/Malmö) i princip varje helg. Har hänt att jag fraktat prylar som sålts på konfen.
-
Hm…Nä nu snackar ni bara en massa Goya:grin:, Gun Sails e rediga grejjer:grin:
