Forumsvar skapade

Sida 102 av 321
  • lars_k

Medlem
    31 augusti, 2007 vid 05:38 som svar på: Livslängd PIN-system?

@Drakglenn 410231 wrote:

Gött att det löste sig Rille, ses i Varberg i helgen?

//Glenn

Thanx man. Vart jag tar vägen vet jag inte nu. Men lär ju inte bli VBG, hela viken ska blockas av nån jävla tävling har jag hört… 😉

• lars_k

Medlem
    31 augusti, 2007 vid 05:34 som svar på: Livslängd PIN-system?

@rookie 410240 wrote:

Är detta så smart? Nu kommer du att få tryck och dragspänningar över de gamla hålen från mastböjningen vid nedhal. Det är i princip dödssynd att borra hål i rörkonstruktioner.

Har tänkt på det faktiskt. Men jag kommer att köra den längaren med max 12cm förlängning så jag tror det håller. Och godset är 3mm tjock ”Ergal” Panzer-Alu. Men med förlängningar på 25-30 cm är nog inte bra med hålen på fel håll…

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 20:06 som svar på: Tävling i Apelviken – åk till Lejet…

Logohögt är ett oerhört bra mått. Just pga att det är så väldigt diffust… 😉

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:39 som svar på: Livslängd PIN-system?

Kom på att jag kunde borra ut nitarna i längaren, banka bort plastbiten med blocken och borra nya hål 90 grader roterade mot de gamla. Sen på med blocken igen. Så nu är glappet borta och jag kan köra 3 säs till innan detta jobbiga beslut blir aktuellt igen! 🙂

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 19:34 som svar på: Tävling i Apelviken – åk till Lejet…

Jag menade MINST loggo. Självfallet.

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 17:28 som svar på: Tävling i Apelviken – åk till Lejet…

@S.. 410104 wrote:

Om man däremot frågar Lars K är det nog logo 😀
    /Staffan

Det är alltid loggo där jag seglar. Är det inte det väljer jag hellre ett annat spot! 😉

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 12:09 som svar på: Livslängd PIN-system?

@Basse 410038 wrote:

Fan vad du är velig Lasse…. chansa någon gång ibland är inget du funderat på eller?? 😉

Jag har inget emot att chansa hej vilt. Men först måste jag halvt analysera sönder de olika alternativen! 😉

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:30 som svar på: Flytta hängselelinor seglandes

Jag trimmar om mina segel väldigt ofta. Lite mer eller mindre nedhal, pillar lite med uthalet, beroende på om jag behöver mer eller mindre drag. Detta påverkar tryckpunktens placering i seglet. Jag får alltid göra lite justeringar av linorna efter detta. Nån cm hit eller dit. Och inte fasen slänger jag mej i vattnet när det går feta vågor och pillar med detta. Det gör jag snabbt och lätt under segling. 🙂

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 10:16 som svar på: Livslängd PIN-system?

Jag håller med er allihop. Helt enkelt för- och nackdelar med båda systemen. Pajade mastskenor vill jag INTE riskera och jag tror helt klart att en BOGEs mjukhet kan rädda mastskenan i ordentliga spolningar. Den kan säkert dras ut till nära sin dubbla längd i extremfall och dämpa lasten som går in i mastskenan. Egentligen kan jag nog ta att det glappar och flexar med US-kopp+BOGE. Det är inget jag har märkt under segling. Viktigast är att det håller. Och visst är det ett helvette att byta en loctitad BOGE-joint. Men den jag har har hållt i 3 säs och ser fortfarande fräsch ut.
    Fan man kanske skulle köra vidare med kopp ändå… 😉

• lars_k

Medlem
    30 augusti, 2007 vid 05:47 som svar på: Livslängd PIN-system?

@PennyWise 409872 wrote:

finns ingen helgjuten chinook pin… den är rostfri och svarvad samt fräst =) men jag kan hålla med om att den håller, dock rök jointen av efter nån månad…

Helst skulle man ju vilja ha en helsvarvad pinne, kopplad till en fet gummijoint (typ BOGE). Men det finns inget sånt på marknaden (?). Närmast är kanske Gunsails mastfot, med M10 pinne.
    Är lite skeptisk mot spinkig tendon… en rejäl gummijoint dämpar mkt bättre och är mer elastisk.

• lars_k

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:24 som svar på: Livslängd PIN-system?

OK, Glenn. Jag vet att dina grejor är de mest optimala som går att få tag på (eller mecka ihop själv). 😉
    Får nog bli att testa PIN då. Helgjuten pinne, inget M8 smäck!

• lars_k

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 11:31 som svar på: Flytta hängselelinor seglandes

Njae. Uthalet är väl ändå något ”completely different”… 😉

• lars_k

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 11:02 som svar på: Vindprognos inför Wave Classic 007

Apel är ett bra hoppställe. Vågorna ställer sej vertikalt och fint.
    Vågridningen är däremot inte mycket att ringa hem till morsan om…

• lars_k

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 10:41 som svar på: Flytta hängselelinor seglandes

Finjustering gör jag ofta seglandes. Fall av lite, håll lite längre bak med framhanden, kroka ur och dra/vrid ett fäste i taget med bakhanden.
    Man måste vara rätt snabb så man inte tappar planingen eftersom man samtidigt skotar ut en hel del… Övning ger färdighet!

• lars_k

Medlem
    28 augusti, 2007 vid 10:44 som svar på: Konas smarta brädor.

@Oregistrerad 409404 wrote:

När jag började köra Kona trodde jag nog detta skulle vara en lättvindsbräda men jag har ändrat mig, den är faktiskt absolut roligast i hårdvind.

…men är ingen ”hårdvindsbräda” för det!

😛

Sida 102 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA