lars_k
Forumsvar skapade
-
Blocket är väl mest ett tillhåll för f.d. surfare som lagt av för länge sen och försöker kränga av resterna i garaget till högsta möjliga pris. Hade de fortfarande varit aktiva hade de nog känt mer ansvar för nybörjare etc.
Trist att nybörjare drabbas. Gäller att kolla upp noggrant vad man ska köpa för grejer, höra med nån surfklubb, söka på internet etc. -
Jo, jag är väl en jävla vel-potta. Ser ut att bli SSV-SV fre-lör så Klittmöller kan ju gå av. Får väl snart bestämma mej. Vill ju helst ha V-NV pungavind i Middles! 😉
Jag har kört Hvide Sande på NNV och bra tryck i 4.5, det blev logo-mast och nära sideshore. Nu är prognosen ett lokalt fält med knappa 8-11 och NV. Vågor 1.5-2m. Alltså risk för sunk. Dock är det väl enda stället som är surfbart imorgon. Små vågor, cross-on. Dock ett jävla fint ställe och mollen lär klippa av värsta shorebreaket. Jag hade åkt dit! Om inte annat för att reka! 😉
..dessutom ligger ju Ringköbing-fjorden innanför för najs freestyle-fjollning. -
Hvide Sande söder om piren. Blir jävligt bra på NV-NNV. Dock ligger prognosen bara på NV 8-11 för sydvästjylland på torsdag. Tveksamt.
-
Ja, det var så vackert så jag började gråta!
-
Det var redan 2 st kitare i när vi dök upp strax efter kl 05, fast de stack upp strax efter att vi gick i. Lika bra det. Ska upp 03 nästa gång, det ljusnar ju redan strax efter 04 nu. Blir många timmars surf innan man måste dyka upp på jobbet.
-
Den va najs. Hittade Nicke också på C7 med en fin ponch:
http://www.continentseven.com/windsurfmove1036.html -
Hmm, I wish. Hinkplast är ju oförstörbart och flexar gött. Verkar som limmet inte funkar på polyeten (samma som polyethylene?):
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Casco%20Kontaktlim%20S9%20Super%203831.pdf -
Surfshopen i Halmstad säljer också Gaastra. http://www.surfshopen.se
-
Jag limmade fast mina pads med detta kontaktlim, de sitter bra fortfarande:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384446 -
Upp till 3-4 lager väv är inga problem att lägga på en gång. Det är bara bra att de väter ihop. Se till att du får bort all luft mellan lagren. Stryk med pensel eller skrapa försiktigt med en plastskrapa eller likn ut mot kanterna.
-
Att lägga flera bitar försämrar inte hållfastheten, om du lägger dem lite ”om lott”. Hellre det än att det bildas veck. Förutom att det bli ojämnt vid vecken finns det risk för luftfickor och dålig genomvätning. Pussla på!
-
Köp klassisk som minsta! Tabou Da Curve 73 exempelvis. Du vill ha kontrollen, farten, kantgreppet, lösheten när det pungar på med minsta seglena och när vågorna har bra push. Min åsikt. 😉
-
Jag menade egentligen att EVOn årsmodell 2007 verkar ha tunats mer åt traditionell hållet när det gäller kontroll och skär i stora vågor – utdragna svängar. Då går jag efter senaste numret av SURF. Som jag fattat det så har den därmed blivit än mer allround, dock med visst avkall på småvågorna.
Dock är den säkert inte i nivå med en ”äkta” klassisk, tex Aciden, i stora vågor etc.
Men jag har inte själv testat någon av brädorna så jag ska kanske inte hålla på och snacka.
Och det där med ”stubby” ska vara kort/bred och en klassisk ska vara lång/smal gäller ju inte riktigt längre. Jag har en bräda som bara är 230 cm lång, men är trots det väldigt klassisk i känslan (snabb, grymt skär, tunna kanter, tunn häck med pintail). Jag skulle aldrig kalla den en ”stubby”, sin korta outline till trots.
Man kanske hellre ska snacka om traditionell vs ”new gen” eller nåt. Eller inte dela upp vågisarna överhuvudtaget. 😉 -
Mkt handlar om känsla också. Det skiljer en hel del mellan en stubby och en klassisk. Man bör nog testa de olika varianterna innan köp. En klassisk har mycket mer inbyggd stabilitet för en skärande sväng i hög fart, medan stubbyn snäpper runt upp mot läppen rappare och med bibehållen (dock lägre) fart. Dock är stubbys olika också, EVO:n verkar bete sej ganska klassiskt på vågen numera (av döma av tester..), medan tex Pocketwaven är mer extrem åt stubby-hållet.
Jag lär hålla mej till klassiska i fortsättningen, även om de kanske inte alltid är som mest effektiva här hemma när det är segt. Och de kräver mer exakt teknik och timing på vågen. Men de är klart skönast att segla! 🙂 -
Renegade är snyggast! 🙂
..och Naish 07 är rätt fula faktiskt. 05orna var mkt snyggare. Jag borde aldrig bytt till 07! 🙁