Forumsvar skapade

Sida 117 av 321
  • lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:58 som svar på: Limma i pluggar!

När limmet torkat en halvtimme placerades padsen försiktigt på mha centrumlinjen. Sedan kavlades de ut från centrum ut mot kanterna med buteljen från kvällen innan.
    Alla pads på plats. Sedan fixades det lite med nytt halksydd där de gamla padsen suttit.
    Alles klart och najs! 🙂

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:54 som svar på: Limma i pluggar!

På med kontaktlim på bräda och pads! Jag klippte av halva borsten på penseln för att styva upp den. Var noga med att det kommer lim ända ut på kanten. Där brukar det ju släppa!
    Brydde mej inte om ny lack runt pluggarna eftersom padsen ändå skulle täcka över allt.

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:49 som svar på: Limma i pluggar!

Därefter tejpade jag fast papperskopian uppochner på padsen och bankade 8mm hål med hålpipa från Classe. Träplanka under!

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:46 som svar på: Limma i pluggar!

Dax för padsen. Tillverkade en papperskopia av padsen som jag la på brädan och tryckte hål med en penna där stropphålen befann sej. Noga med att det hamnar rätt! Dra centrumlinje och markera runt padsen med blyertspenna.

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:42 som svar på: Limma i pluggar!

När det härdat slipades glasfibern jämn och sedan borrade jag lite försiktigt för hand med en 10mm borr så jag kom igenom glasfibern och fasade av. Slipade sen till hålen lite grann.

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:40 som svar på: Limma i pluggar!

Pluggarna limmades sedan in med en ny batch epoxi-microfiber-microballonger. När det härdat slipades pluggarna jämnt och ner till fibern runt om.
    Därefter på med 2 lager 200g glasfiber+epoxi runt varje plugg.

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:35 som svar på: Limma i pluggar!

Pluggarna formades med kniv och slip-papper. En hålmall var bra till att markera hur forma de cirkulära ändarna. Sedan passades pluggen in så att den passade i hålet. Drog i en skruv att hålla i vid i och urtag av plugg.

• lars_k

Medlem
    8 april, 2007 vid 15:31 som svar på: Limma i pluggar!

Drog först av padsen. Det gick rätt lätt på min bräda men kan tydligen vara meckigt.
    Sedan tog jag en hålsåg, köpt på Clasohlson och borrade först halvvägs ner i sandwichen. Sedan tog jag ur centrumborren och borrade resten. Detta för att centrumborren inte skulle mosa till kärnan för mycket. 22mm-hålsågen gav perfekt håldiameter!
    Sedan sågade jag upp mellan hålen med sågblad och jämnade till med fil.

• lars_k

Medlem
    6 april, 2007 vid 16:57 som svar på: Trångt för fötterna

Japp. Öppna stroppen, riv upp kardborre flärparna, stoppa in foten, lägg om flärparna igen och stäng stroppen. Med dina våtskor på förstås!

• lars_k

Medlem
    6 april, 2007 vid 15:36 som svar på: Trångt för fötterna

Har du justerat dem? 😉
    Eller menar du att det är det för tight mellan stropphålen i brädan?

• lars_k

Medlem
    5 april, 2007 vid 20:33 som svar på: Någon som seglade i ringenäs idag Torsd

Senare på kvällen blev det drygt gubbhögt och bra tryck i 5.0. Det var najs! 🙂

• lars_k

Medlem
    5 april, 2007 vid 10:00 som svar på: Apelviken torsdag

Hmm. Det kanske har vridit ur… 290 grader nu. Det ska vrida ner lite mot V under e.m. enl DMI. Så det träffar förhoppningsvis lite bättre då.
    Anholt ligger stabilt på NV 14 m/s iaf.

• lars_k

Medlem
    5 april, 2007 vid 07:15 som svar på: Renovera kolfiberbräda

Prova med SeaSea i Björlanda Kile. De ska ha Divinycell. Det låg lite spillbitar där när jag snokade runt förra året.
    http://www.seasea.se

• lars_k

Medlem
    5 april, 2007 vid 05:39 som svar på: 5.4 – 4.5 – För stort hopp?

Det blir bra. Jag har kört 5.3-4.5-4.0 hittils och varit nöjd.
    5.4-4.5 bör funka fint om du är beredd på att trimma seglena lite bukiga eller platta beroende på hur vinden utvecklar sej.
    Dock, om du i framtiden kommer att köpa ännu ett mindre segel så kanske 4.7 är ett bättre val. 5.4-4.7-4.2 är en najs linje!
    4.7 är kanske också bättre om det är ett Voodoo med lite mindre drag.

• lars_k

Medlem
    2 april, 2007 vid 19:07 som svar på: Panik hjälp mig med PU

Jag tror som JF att du måste ha ett lager fiber under divinycellen. Annars risk för att du trampar igenom redan i första gippen. Även med 1 cm tjock divinycell blir det inte särskilt starkt, med bara fibrer på ena sidan. En sandwich ska ha fiber-distans-fiber annars blir det bajs. Du behöver fiber som tar i drag på insidan när du trampar på mellan stropparna.
    Du kanske kan göra din specialare, med extra feature att du plastar på ett lager glasfiber på divinycellen och låter det härda, innan du lägger det på det skummande PU-limmet. Med glasfibersidan nedåt förstås. Sedan gör du som du sa, slipar till det hela, fyller håligheter, och lägger på glasfiber ytterst. Kolfiber är nog lite overkill för en sån har ful-lagning, ett par/tre lager 200g glas bör räcka. Då har du fyllt upp med skum innanför och har en najs sandwich att stå på.

Sida 117 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA