Forumsvar skapade

Sida 135 av 321
  • lars_k

Medlem
    26 september, 2006 vid 10:26 som svar på: Seglets karakteristik med avseende på mastkurvan?

Jo, Hot SO och Hot Superfreak är ju rätt speciella på var sitt håll.
    SO med mkt lite mastkurva och förlikspänning men har fler lattor som ger stabilitet, medan Superfreak har extrem kurva och nedhalsspänning men mylar som ändå ger en mjuk känsla.
    Men generellt skulle jag nog ändå säga att mkt kurva och nedhal ger en hård och stabil rigg. Sen kan man ju alltid trolla och trixa med andra parametrar. 😉

• lars_k

Medlem
    26 september, 2006 vid 09:30 som svar på: Seglets karakteristik med avseende på mastkurvan?

Mer mastkurva innebär mer förlikspänning. Mer böjd mast kräver helt enkelt mer nedhals kraft! Mer spänning i förliket spänner upp buken hårdare, dvs mer stabilitet i riggen i byarna/överriggat. Dock blir seglet mindre lätthanterbart, kräver tex mer ryck i bommen för att buken ska ”slå över” efter en gipp.
    Freeride/rejs -segel har oftast mer förlikspänning medan våg/freestylesegel har mindre spänning och därmed rakare mastkurva. Finns dock undantag. Mitt Naish Boxer har duktig mastkurva och spänning, är ändå ett våg/freestylesegel. Men det är ju rätt speciellt också.
    Tror du får mer stabilitet och ”hård” känsla med Expression, medan Search/Combat blir något mjukare och mer lätthanterligt.

• lars_k

Medlem
    25 september, 2006 vid 18:17 som svar på: Snyggaste segel?

Simmer Cyber Race…eller om det är det fulaste. Speciellt är det iaf. 🙂

• lars_k

Medlem
    22 september, 2006 vid 17:23 som svar på: "Lufthålsgänga"

Du kanske kan borra upp och gänga om i en större dimension? Och fixa en ny, större skruv….?

• lars_k

Medlem
    22 september, 2006 vid 05:34 som svar på: Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågor

Ojoj vilken snabblagning! Bara epoxi+ballonger i en skada rakt genom laminatet. Inte en enda liten fiber?? Najs! 🙂

• lars_k

Medlem
    21 september, 2006 vid 08:41 som svar på: Bilder från Wave Classic 2006!

Fina bilder! Såg att du oxå lagt upp bilder från 060523 som var en riktigt grym dag (som jag glömt att jag kommer ihåg…)! Och att hitta bilder på sej själv är ju alltid festligt. Tackar! =)

• lars_k

Medlem
    17 september, 2006 vid 09:51 som svar på: Österlen ikväll någon??

Gutt! Blev det Gislövs eller BorrbyStrand?

• lars_k

Medlem
    15 september, 2006 vid 13:34 som svar på: Österlen ikväll någon??

Gött! Plocka några waves för mej också! 🙂

• lars_k

Medlem
    15 september, 2006 vid 13:32 som svar på: Österlen ikväll någon??

Blåser O 12 m/s i Skillinge nu enl båtväder obs.

• lars_k

Medlem
    15 september, 2006 vid 13:25 som svar på: Österlen ikväll någon??

Blåste ONO på söndagen på ”den stora Gislövshelgen” förra året. Lite mer onshore men jävligt bra ändå! Jag hade åkt dit om jag inte haft 40 mil ner…
    Annars finns ju Borrbystrand i närheten om det blir för ostligt, då cross-on mot snäll sandstrand.

• lars_k

Medlem
    15 september, 2006 vid 11:09 som svar på: Vilka är de bästa hängselelinorna?

Fattar inte varför en rullkrok skulle förhindra kastfall…den löser väl inte ut eller? Däremot ser den mer skonsam ut mot nötning av hängselelinan än en vanlig krok.
    För mej går den dock bort pga det extremt ”tyska” utseendet 😉

• lars_k

Medlem
    15 september, 2006 vid 08:08 som svar på: Segel fundering

Har haft ett Freezone 6.3 ’01. Lätthanterat och skönt segel, men inte direkt bulletproof kvalité dock…

• lars_k

Medlem
    14 september, 2006 vid 15:07 som svar på: Naish Playmate 2007

SURF vägde in 99:an ’06 på 5.9 kg.

• lars_k

Medlem
    13 september, 2006 vid 19:25 som svar på: Naish GlobalWave 87 2007

Ser najs ut! Rätt speciella kanter!
    Boxen verkar sitta långt bak återigen…109 cm från tailen?

• lars_k

Medlem
    13 september, 2006 vid 19:03 som svar på: Vindsurfing film

Haha, vilken sjunkbomb!
    Är det verkligen från 95? Grejorna är ju från 80-talet…

Sida 135 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA