Forumsvar skapade

Sida 199 av 321
  • lars_k

Medlem
    2 februari, 2005 vid 17:16 som svar på: Segelfråga 6.4 nästa steg neråt?

Jag kör 6.3-5.3. Funkar bra. 6.3 8-10 m/s, 5.3 10-12 m/s.
    Köp ett 5.3. Sen ett 4.5, sen 4.0, sen kanske dessutom ett 3.5… wink.gif

• lars_k

Medlem
    2 februari, 2005 vid 16:49 som svar på: Bara för att jävlas

Ligger här:

ftp://ftp.steffo.nu/nya/050128/

Filerna börjar med ssm_

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 15:06 som svar på: 3.5??

OK, jag fattar. Eld i baken osv. Tur att det bara är januari än-sålänge wink.gif

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 14:39 som svar på: 3.5??

Keppler säljer inte Naish-segel (tror jag..). Ska kolla runt hos tyska och danska handlare (tack för Nautic-tipset). Blir det 05 så blir det naturligtvis från Swell.

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 14:25 som svar på: 3.5??

Hmm. Stämmer nog. När det blåser 20 m/s och mer så har man bra tryck oavsett hur litet seglet är.
    Japp. Min linje är helfin. Den kan du få köpa (…när jag är färdig med den…). wink.gif

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:51 som svar på: 3.5??

Japp. Olas SO 3.5 är ju ett fint alternativ. Bör passa bra med min 370 RDM. Ska kolla med honom.
    3.3-4.0-4.5-5.3 känns lite fel eftersom stegen mellan minsta
    seglena är större än mellan mellanseglena. Men man får ju iofs ett segel att sätta in när allt annat blåser upp på land.
    3.4 eller 3.5 får det nog bli. =)

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:32 som svar på: 3.5??

Aha. Då så. Ska kolla om jag kan få tag ett fjolårs Session 3.4, annars kanske jag pungar ut på ett 05.

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:01 som svar på: 3.5??

Min övriga linje är 4.0-4.5-5.3 Naish Session 05. Session finns i 3.7 och 3.4. Skulle vara ett 3.4 isåfall. Ligger bara 0.1 ifrån 3.5. Och man får ju en komplett linje.
    Men jag kanske kommer att använda ett 3.7 mer i praktiken? Fan va detta ska vara svårt då. tongue.gif

• lars_k

Medlem
    29 januari, 2005 vid 13:33 som svar på: Kolla film från Stavanger, Norge

Känns helt underbart att se. Ni norrmän har det bra. Förhållanden helt klart i klass med de bästa dagarna i Sydafrika. Frågan är om de inte är i nära Maui eller WA -klass. Och inte så jäkla långt från GBG heller om man kollar kartan… Jäklar va sugen man blir på en Norge-tur. Men man vill ju vara säkert att det går av innan man åker så långt. Kanske det duger med en långtidsprognos med lågtrycksbetonat väder på windguru eller wettercentrale för att man iaf ska få en vecka med gubbe-swell och 5.3. Hade dugit åt mej. Masthögt hade dock förstås varit en dröm wink.gif

• lars_k

Medlem
    29 januari, 2005 vid 12:09 som svar på: Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

Jo, det där med kuddar är nog bra. Vet dock inte hur vanligt det är att man har det på vågisar. Jag har det på min AHD iofs. Synd att de verkar bli lite intryckta med tiden…
    Ja, för att prioritera att ta dej ut genom bryten så är nog en större bräda att föredra, eller en stubby. Dock är väl vågridningen viktigast eller…? Ut tar man sej alltid på något sätt…
    Hmm. Har plattlandat min Compwave ett antal gånger men den har hållit, dock är jag iofs ganska lätt… tongue.gif

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2005 vid 17:29 som svar på: Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

Tjena. Min är en 03:a och kuddar under padsen finns det ej mej veterligen. Padsen är dock ganska tjocka och dämpande i sej, inte som dasspappren på RRD-brädorna direkt. Du kan lita på att Naish kan bygga vågbrädor som håller och har lagom styva pads för känsla i vågridningen.
    Förresten, varför inte en 8.3:a på 73 liter när du nu bara väger 70 kg? Köp snorbilligt som jag gjorde hos Keppler för 599E.
    Du får en riktigt vågridningsmaskin för de feta torödagarna. Inget stubby-trend-måste-ha-tjafs. wink.gif

• lars_k

Medlem
    28 januari, 2005 vid 15:40 som svar på: Bara för att jävlas

Jag har självklart dragit hem allihop. Lägger på ftp:n vid tillfälle… tongue.gif

• lars_k

Medlem
    27 januari, 2005 vid 09:30 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Just höjdtagning är väl iofs en av de minst viktiga egenskaperna på en vågis. Och tekniken man använder med liten fena är att utnyttja kanten mkt för att plocka höjd. En stubby behåller planingen lättare när man kantar och höjdar så jag känner inte igen det där att den skulle göra jobbet sämre än en trad…snarare tvärtom tongue.gif
    Håller med Mag. Invänta SURF:s test. Tyskarna är grundliga och testar i både Euro och feta sideshore förhållanden. Vågtest-numret (3/05) kommer snart…

• lars_k

Medlem
    26 januari, 2005 vid 16:51 som svar på: Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

Jag har modellen mindre 8’3″ :an, en 03:a…
    Jag har inte testat Torö men det jag sett på mkt fina bilder och videor wink.gif är att ni får jävligt bra vinkel på vågen, som dessutom har finfint tryck. Känner igen Åsa yttre när det är som bäst…
    Jag kör brädan när det är nära sideshore i tex Åsa eller Ringenäs. Vid mera cross-on och segare är min stubby betydligt roligare.
    Framför allt är Naishen mindre förlåtande och tappar lätt fart när man ska upp mot läppen igen efter bottensvängen. Inte heller lika lätt att behålla plan och plocka höjd vid pålandsvind. En nervös och krävande bräda att segla (eller är det bara jag som är kass/ej inkörd på den…). Men när allt stämmer bottensvänger den som en GUD, går då stabilt som på räls och är kvick kant till kant.
    Jag tror den kan funka fint på Torö när det går av ordentligt med bra vinkel. Den kommer dock att kräva en del av dej när du ska ut genom bryten. Den planar inte så lätt direkt och sjunker lätt om du tappar draget. Men är en bräda att utvecklas på, och 8’4″:an är ju genom sin större volym också snällare.
    8’3″ :an är min favvo på Åsa yttre med VSV 4.5 och mindre.

• lars_k

Medlem
    26 januari, 2005 vid 09:29 som svar på: AB+ importör?

Enl infon ”Oscar”skickade till mej så blir det en slalomlinje:

2005 AB+ Brädprogram Sverige

MODELL LÄNGD/BREDD VOLYM

Tidal Wave
    8’1/60 90 L
    8’0/56 80 L
    7’11”/54 75 L
    7’10”/51.5 70 L

Shockwave
    234/60 92 L
    232/55,5 82 L
    230/53 72 L

Free style
    235/62 95 L
    235/58 80 L

Cross Over XO
    258/75 130 L
    255/65 100 L
    250/60 90 L
    248/57 83 L

SLALOM
    244/74 130 L
    242/64 106 L
    240/58 93 L
    240/54 75 L

Alla brädor levereras med Dakine Primo footstraps och fena.

Sida 199 av 321
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA