Forumsvar skapade

Sida 201 av 321
  • lars_k

Medlem
    20 januari, 2005 vid 13:28 som svar på: Blir man stark av gyrobollen?

Hmm intressant. Jag ska köra lite gym nu så ett skräddarsytt program för WS hade suttit fint.
    Vad kör du för övningar?

• lars_k

Medlem
    20 januari, 2005 vid 13:01 som svar på: ang maststyvhet…

I IMCS testet hänger man en 30 kg vikt mitt på masten och mäter nedböjningen vid 1/4, 1/2 och 3/4 av mastens längd.
    Bottom% anger hur mycket nedböjning i % man får vid 1/4 jämfört med nedböjningen vid 1/2.
    Topp% anger således nedböjningen vid 3/4 relativt 1/2.
    Mastens flex är topp% minus bottom%.
    Reflexen är i princip svängningsfrekvensen när masten är fast inspänd i nedre delen och man fjongar igång den i böjled. Ska ge en indikation på hur ”snabb” masten är i byarna.
    Endast nedböjningen vid 1/2 används vid framräknandet av IMCS-talet, så IMCS säger ingenting om mastkurvan. Är bara ett grovt mått på styvheten.
    Seglets form bestäms mycket av skärningen av luffens kurva relativt mastens kurva. T.ex lägger man ett ”överskott” av duk i bomregionen vilket ger seglets buk.
    Skiljer sej mastens böjkurva mkt från vad segelutvecklaren använde så kan seglet få en annan form än vad som var tänkt. Kan nog bli ganska kass i värsta fall.

• lars_k

Medlem
    20 januari, 2005 vid 12:13 som svar på: ang maststyvhet…

Nä. SURF testade bara 400 och längre. Tänkte dock att master i samma linje BÖR ha ungefär samma kurva. Att du alltså kan dra slutsatser av värdena för 400:orna när du ska välja 370…

• lars_k

Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:56 som svar på: Vilken bil?

Jag har funderat lite på en Toyota Yaris Verso, ser iofs ganska fjantig ut men är liten och praktisk och snål. Frågan är dock om det går att fullastad blåsa ner till VBG i 150+ knyck utan att den studsar av vägen… tongue.gif
    …Annars är ju Merca A-klass rätt fin också…

• lars_k

Medlem
    20 januari, 2005 vid 09:22 som svar på: ang maststyvhet…

Jupp. Gun rekar ju en Loop C75 370 som mastalternativ och borde ju egentligen sänka specen till IMCS 17-19. Eftersom den masten har IMCS 17… Tyskar är tydligen inte helt ofelbara verkar det som trots allt.
    Tror dock att kurvan är betydligt viktigare än IMCS-talet så leta efter en mast som har liknande toppflex (14%) som C75:an. Verkar som du kan välja mellan ganska många master enl bifogade bilden. Undvik dock Gaastra och Naish som har betydligt mer konstant kurva än Gun-masterna. Och såklart är ju en IMCS 17 att föredra, men det är ju i princip standard på en 370.

• lars_k

Medlem
    19 januari, 2005 vid 11:14 som svar på: Gun RDM

Brorsan spolades friskt i feta 3-meters set i sydafrika förra vintern. Hans Gun Loop C100 400 höll fint i vågorna. Dock lär ju C65:orna hålla ännu bättre (även enl Gun..) så vill du ha en hållbarare mast (men tyngre..) så är de nog ett bra alternativ, och billigare. Dessutom passar de utmärkt till dina nya Gun-segel. =)

• lars_k

Medlem
    19 januari, 2005 vid 10:59 som svar på: ang maststyvhet…

Tjenare Matta, var det du som köpte mina segel..? =)
    Misstänker det och vi snackade ju om vad du skulle köpa för mast när du har 430 som minsta.
    Jag har testat att rigga 4.5:an med en Tlimits e-slim 370 (RDM) och körde denna variant ett par ggr med gott resultat, dock bestämde jag mej för att Ezzy RDM 4.0-masten gav seglet bättre form:
    370 masten ger betydligt mer kurva i luffen kring bommen, vilket sträcker ut buken. Det var omöjligt att få mer buk utan att ”dra” negativt uthal. dock var riggen lätt och smidig. Gick ganska bra att köra. Dock…
    400 masten gav rakare luff och en snyggare, mer trimvänlig buk, dessutom blev inte seglet överriggat lika tidigt, dvs tappade formen i byarna (bakhandsdrag…). Och seglet är sytt för denna mast.

Tror dock att en 370-mast kan vara ett alternativ. En icke-RDM kan ge bättre böjkurva och en mer högprocentig mast brukar vara styvare. Dessutom blir ju 370-masten klockren till 4.0:an, du vill inte köra 4.0:an med en styv/för lång 400. Ska du bara köpa en till mast, kolla om du kan få provrigga 4.5:an med en 370 som du är sugen på. Kan funka
    (tillräckligt) bra. Senare kan du komplettera med en 400- mast också.

• lars_k

Medlem
    18 januari, 2005 vid 11:54 som svar på: Film: Stenstranden_050113

VLC löste mina problem med hackningar. Dessutom kan man välja deinterlace-filter så ränderna försvinner. VLC verkar vara en grym spelare, spelade upp även andra filmer som funkat kasst tidigare.

• lars_k

Medlem
    15 januari, 2005 vid 10:35 som svar på: jobbigt beslut

Du kanske kan hålla dej till SURF:s stora vågtest i nr 3 som kommer i mitten av Februari. De har testat både traditionella och nya typen av vågisar. Ger nog bra vägledning. Vet dock ej om Naish Hybrid är med…

• lars_k

Medlem
    15 januari, 2005 vid 10:24 som svar på: Film: Stenstranden_050113

Fin film men den går hackigt i min dator… Ändå har jag senaste quicktime installerad. Min dator kanske är för slö men jag har ju inga problem med andra filmer. Skumt tongue.gif

• lars_k

Medlem
    14 januari, 2005 vid 13:37 som svar på: EN RAPPORT FRÅN ÅSA YTTRE!

Jag vill också se vad jag missade… =)

• lars_k

Medlem
    14 januari, 2005 vid 12:46 som svar på: Vindsurfing resor???

I Cabarete på Dominikanska rep, finns ett antal surfcenter med nybörjarkurser. Trevligt ställe med relaxerad atmosfär och varmt plattvatten innanför revet.

• lars_k

Medlem
    14 januari, 2005 vid 10:02 som svar på: Ytterligare en Torö tråd.

Hmm. Jag har inte kört sen i söndags i Apel. Det har blåst mkt sen dess men jag har jobbat. Mitt flexkonto ser riktigt uselt ut efter höstens och vinterns bravader. Och min chef har börjat antyda vissa kopplingar mellan löneutveckling och oanmäld frånvaro pga surf… tongue.gif
    Hoppas dock på en lika bra säs 05 som 04 wink.gif

• lars_k

Medlem
    13 januari, 2005 vid 20:55 som svar på: Ytterligare en Torö tråd.

Fan vilka fina bilder! Gött att ni också kör järnet i vinterkylan! Jag har inget emot dessa Torö-trådar iaf. =)

• lars_k

Medlem
    13 januari, 2005 vid 09:15 som svar på: Vilka North Sails segel ska jag köpa???

Eller 4.0-4.5-5.3-6.4 så klarar du lite mer vind.
    Denna linjen har jag kört länge nu och tycker det funkar fint.

Sida 201 av 321
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA