lars_k
Forumsvar skapade
-
Hade man inte tvingats jobba så…

Hoppas att lördagsprognosen håller iaf…
-
Jag har dessa sockar på 1.5 mm köpta på Atlantis dykbutik södra vägen i GBG:
http://www.waterproof.se/accessories/boots.html#
Vet ej hur tjocka Julas är men man bör nog undvika alltför tjocka, max 2 mm. De kändes dock ungefär som mina när jag klämde på dem.
Jag har mina i vanliga NP 4000 skor. Funka fint. -
Rambo snackar en hel del han också…

Neoprensockarna löste problemet med frusna tår för mej. Jag är rätt lång och smal och fryser lätt… Tejpar man men silvertejp och sluter sockarna tätt håller de värmen fint. Och de bygger inte så hemskt mkt tjockleksmässigt så man har kvar känslan.
Biltema funkar mot vindens kyleffekt. Badar man mkt blir det dock kallt. Kör man i vågor är det ju lätt hänt så jag har beställt ett par Dakine CWM nu så jag hoppas de är så bra som alla säjer. Kan behövas nu när vattnet blir riktigt kallt…
Inget sydafrika i år så då är det bara att pälsa på sej…
-
Japp neoprensockar innanför de vanliga skorna funkar mkt bra och håller värmen. Jag köpte mina i dykbutik för 250 kr men jag såg att JULA har såna för 129 spänn.
Kolla in deras ”Fiskesocka neopren” art nr 904080…
Sen har de ju billiga neohandskar också liknande Biltemas, om man nu föredrar orange ist f svart
-
Ja, det är lite konstigt att mastspecifikationerna inte är mer standardiserade eftersom det har sån stor betydelse för vilken form seglet får. Kanske vill segeltillverkarna para ihop mast/segel så man måste köpa deras mast också för att det ska funka optimalt. Lite trist isåfall.
Verkar ju inte bara vara stor spridning i IMCS, utan även i själva mastkurvorna…
Frågan är ju hur en bättre spec skulle se ut. Man klarar ju inte att hålla reda på hur många parametrar som helst när man ska välja mast…
-
Nä. Inga powerex var med. Men som jag fattat det är Ezzy Hookipa wave exakt samma mast som Powerex RDM mast (och även Simmers RDM..). Jag är dock inte helt 100 på detta…
Verkar som Gun sänkt styvheten nu i Loop Compen efter förra testet i SURF. Är inte lika bångstyv längre.
Förvånande att så många märken har så dålig koll på styvheterna…
-
I senaste SURF hade de ett stort masttest. Där låg Gun Loop Compen inte högre än 19.5. NAish Firestick låg dock på hela 21.0… Något för en tungviktare som ska förlänga mkt kanske… Här är testet avfotat, tilvverkarens data till vänster och uppmätta värden till höger.
Intressant att de mätte mastkurvorna och reflexen (dvs snabbheten/tillbakafjongen) också!
Klicka på bifogad så ser ni dessutom vad det står… -
Jag har kört Gun MC 5.3 med luff 435 och Naish Session 5.3 luff 433 på en 4.00 RDM. Har inte haft problem med detta. Snarare känns riggen mjuk och skön och toppen jobbar fint i byarna. Dock är jag en lättviktare på 74 kg.
Med din vikt kanske det blir för mjukt, dock ska du definitivt inte köra 430 på mindre segel. Du får ett stelt och dött segel och därmed sämre kontroll och känsla.
Det finns linjer (4.0?) 4.5 till 5.3 som alla är avsedda för 4.00, kör på en sån linje vetja. Gärna med en mast av samma fabrikat. Så vet du att det funkar ihop. -
Japp. Och ett sideshoresegel är lättare i handen och genererar mindre sidtryck. Detta gör ju också att man kan köra mindre fenor som ger mer slash på vågen.
Man ska nog tänka hela kittet när man väljer grejor…bräda-segel-fenor. Allt ska funka ihop så bra som möjligt. -
En bra sak med kort/brett är att de planar så pass lätt så man inte tvunget måste köra ”onshore-segel” med djup buk. Man behöver inte bottendraget lika mkt helt enkelt. Och känslan i vågridningen blir mkt bättre med ett planare ”sideshore-segel”.
Märkte det tydligt när jag bytte mellan mina brädor i helgen. Med std vågis kändes allt betydligt trögare och oförlåtande med mina Session-segel. Men med kort/breda brädan hade jag helt annat flyt. Det var iofs nästan rak onshore också…
EVO hade jag iaf valt som enda vågis. Och testa sideshoresegel nästa gång du ska investera i rigg. -
Fan. Man blir ju tårögd…
Men jag surfade iaf apel i förrgår…
-
Vilket Näset? Skitsamma. Där surfar jag aldrig så du fick min underskrift.
-
Det är inte direkt optimalt att rida vågor med hög bom, man ”når” inte riktigt riggen när man lutar den framåt i bottensvängen. Men det är förstås en smaksak hur man vill ha det…
-
SEr ju fett ut! Vad krävs för vind och riktning för att Haby ska gå av? Man får väl dra upp nån gång när det blåser på Skagerack men inte söderut. Händer ju rätt ofta…
-
Apel var lite halvtaskigt i början. Stack ut med 5.3 vid 13-tiden. Rak onshore SV-VSV. Men det ökade hela tiden samtidigt som det vred upp mot V. I slutet körde jag överriggat 4.5 med hyfsad vinkel. Vågorna gubbe. Inte illa pinkat att kunna vara ute i nästan 3 timmar i december. Solen tittade fram också. Nu är det bara att hoppas på fler dagar med ”milda” vindar så man håller värsta vinterabstinensen i schack. =)