lars_k
Forumsvar skapade
-
Haha. Bärs-hållaren är ju klockren.
-
Klarar du vattenstarta? Då klarar du nog en 84 liters.
Äh vafan. 4 år..då borde du nästan sätta loopen (iofs sätter inte jag den heller efter 12 år…) 😛
Vad har du för bräda nu och vilka förhållanden kör du i? -
Äh. Rambo har ett stort mått av humor/ironi, det trodde jag alla hade fattat. Men det är klart att orden ”Sieg Heil” inte är så taktiska att skriva hur som helst. Väcker med all rätt starka reaktioner med tanke på vad som hänt i historien. Men ”dagens ungdom” verkar på vissa håll inte bry sej eller är okunniga. Rambo borde kanske skärpa sej lite.
-
Det är en freewave med vågrocker, alltså inte så lättplanad och snabb bräda. En freeride bränner man fram och tillbaka med på en insjö. Köp en sån istället.
-
Ola! Det där med rekommenderade segelstorlekar ska alltid tas med en nypa salt. Brädan knäcks knappast på mitten om du har ett något för stort segel. Det är mer upp till din teknik att hantera och balansera på en liten bräda med en stor rigg innan du kommer upp i planing. En större fena kan behövas för att ta tillräckligt med höjd, då behövs en bred tail. Att waven är bred i tailen så en större fena bör inte vara några problem att hänga på.
I SA stack duktiga stora 80+ kg killar ut på smala 70 l vågisar med 5.7 segel och puttrade ut genom bryten i minimal vind och vatten upp till knäna. Alldeles för stora segel till brädan men de var jäkligt duktiga på att hålla balansen. Sedan pumpade de igång och rippade de järnet på de stora snabba vågorna på vägen in. Höll de sej inom spec för rek segel? Nä.
5.3 kändes mkt bra på Att 55:an och steget upp till 5.6 är minimalt. Säkert inga problem.
Och vad ska du med ett 5.6 till när du har ett 5.3 förresten??? Du vinner minimalt på att gå upp till 5.6 från 5.3. Sälj 5.6:an och lägg de pengarna på ditt körkort eller vafansomhelst. Kör 5.3 som störst som brädan är avsedd för… -
Inget nytt under solen direkt. Ezzy har kört denna principen länge på sina master. Alla deras mastlängder passar ihop i olika kombinationer…
-
Aaah. Det stämmer, kollade noggrannare på AHD-sidan.
Vad har hänt med din bräda då? Hur/var har den mjuknat om det inte är ergopadsen?? -
Vaddå mjukt under padsen förresten? Brädan SKA vara mjuk under padsen. Det sitter ”Ergo heel bumpers” under frampadsen. Kändes jävligt goa i landningarna och bidrog säkert till den lugna känslan i brädan. Alles in ordnung…?
http://www.a-h-d.com/techno/index.wrd?topic=eg -
Problemet (?) med brädan är den lilla volymen i nosen. Jag hade lite problem med nosdykningar vid nära stillastående. Men när jag fattat att jag skulle skärpa mej lite mer än vanligt med var jag la min vikt hade jag inte problem med det längre. Från masten och bakåt är den breddmässigt stor som en 80-85 liters normal vågis. Så lyckas du bara få upp farten lite så ska det säkert funka med större segel. Om man är duktig på att balansera på brädan i låg fart skulle jag tro att man kunde ta uppåt 5.7, särskilt om man inte väger så mkt. Och tailen är bred nog att ta en större fena om det behövs. 22.5 till 23 skulle säkert funka. Det sitter en 21.5:a som originalfena.
-
Haha. Inte kort och tjock. Utan kort, bred och tunn. Du skulle se tailen – lövtunn. =)
-
Japp. Det är urlen. Hans sida är lite knas just nu men maila gärna gubben på [email protected] . Han brukar svara snabbt.
Han tar 79 Euro i frakt plus 9 i försäkring för en bräda. Han har sjyssta 8mm boardbags oxå för 49 Euro. -
Tjena Ola!
Jag har just köpt en Att wave 55, mest för att testa kort och brett. Såg den som ett alternativ till EVO 74 wood som jag egentligen ville ha. Men med nära nog exakt lika mått, vikt och shape (båda har enkelkonkav övergående i dubbelkonkav med V…) såg jag Att waven som ett bra köp. Framför allt eftersom jag fick den för 599 Euro hos Keppler (jfrt med att köpa en ny EVO för 11500…).
Har testat den förra veckan i lite kass vind med 5.3. Kändes lättplanad och jäkligt lätt/loose och lätthoppad (bred tail etc..) och framför allt gillade jag den lugna gången. Men jag måste testa mer för att ge nåt bra utlåtande. Framför allt vill jag testa den i fetare förhållanden, och rida vågor med den. Men efter att ha sett Kauli rippa skiten ur en sån i Plug&Play i feta vågor är jag rätt övertygad om att den inte kommer att begränsa mej det närmsta året =)
Tror du kan titta mkt på utlåtanden om EVO 74, kolla starboards forum, där skrivs det hur mkt som helst. Lite kan du leta upp på AHD:s forum också.
Är vi i Apel samtidigt nån dag kan du få testa min bräda. -
Va är det för fel på brädan på bilden? Ser sjysst ut.
Skämt åsido. Det var en stund sen jag var nybörjare men för 3000 kan du nog få en BiC Techno 00 eller liknande. Bredd 70-80 cm 170-200 liter för din vikt och nivå. Kan du nog lätt komma igång och plana, vattenstarta och gippa med.
Kanske jag triggade igång nån med mer koll på nybörjargrejer…Hjälp killen för faen gubbar! -
Haha, ja dina ser lite ”slappa” ut…Tror man kan klippa något mindre än jag gjort. Klipp bara bort precis där du kommer att ha kontakt med bommen. Lycka till!