lars_k
Forumsvar skapade
-
Blir bra här på westcoast också. Känns lite onödigt… =)
-
Men det lägger sej ganska snabbt på NV i Lejet, eller hur?
Var i Lejet en gång med bra vind från SV-V, med sedvanligt bra vågor inne i viken. Sen vred vinden till NV, vågorna dog rätt snabbt ut inne i viken, men ute vid hamnpiren blev det bra vågor. Cleana ramper att ladda på, men alltför onshore för bra vågridning…Men är det riktigt stort från SV-V kanske vågorna ligger kvar längre inne i viken vid vridning till NV…? -
Väst ger cross-on i Apel och Ringenäs. Väst ger sideshore på Åsas yttre rev.
Men det är fan inget fel på cross-on heller, vågorna blir grymt feta. Sist körde jag cross-on med 4.5 i Apel, vågor uppåt 3m, uppåt 5 bottensvängar på samma våg. Lite svårare att rida cross-on, men riktigt kul ändå. Lika bra att lära sej det, för bra vågridning i sverige. -
Jag missar sällan bra surf. Går upp i ottan och drar ner till Apel, så vi ses kanske (som vanligt…) =)
..om det blir vind…ser osäkert ut… -
Kommer nog snart upp under /nya på ftp:n.
-
Jag ska köpa ”free your mind” plus ett gäng fler filmer hade jag tänkt…Ska bli gott att kolla på i vinter.
-
Ja, det är säkert stor skillnad på hur bomhöjden påverkar innan planing och vid maxfart. Jag snackar innan planing. Vid full planing gäller det att få kontroll på grejerna och då gäller andra regler. Säkert olika för olika personer beroende på längd, vikt och teknik. Känns som jag tjafsat tillräckligt om detta nu…
-
Haha. Snygga bilder. Är du säker på att du tolkar honom rätt? Skulle tro att han menar tvärtom
-
Angående hög bom som ger tidigare planing så kan du ju tänka dej att draget i hängselelinan blir mer vertikal. Dvs du hänger mer i riggen, vilket ökar trycket mot mastfoten. Och går mer vikt till mastfoten går mindre till dina fötter. Mer vikt fördelas till mitten på brädan där mest volym och bredd finns och brädan ligger planare i vattnet. Du får lång vattenlinje och planar tidigare. Enkelt va?
-
Jaha, och vad är det i det som Lars P säjer som motsäger mitt resonemang då?
-
Hahaha. Riktigt kul. Kör du så kan jag bara säga lycka till =)
-
Det är som du skriver, fast helt tvärtom, Rambo… =)
-
Mindre vind:
Flytta fram mastfoten, bak fenan, fram fotstropparna för att få lång vattenlinje. Ger tidig planing och bra höjdtagning.
Mycket vind:
Flytta bak mastfoten, fram fenan, bak fotstropparna för kort vattenlinje. Ger bra toppfart och kontroll. För långt bakflyttad mastfot kan dock ge instabilitet, som voodo skriver. -
På vågis, när det är taskigt drag och jag ska ut genom bryten, flyttar jag fram mastfoten max och kör med raka armar och håller fram masten framåt så mycket det går. Då räcker det att pumpa lite med bakhanden för att snabbt plana upp. Brukar vara urkrokad i detta läge, men man skulle kanske testa långa linor så man fortfarande kan vara ikrokad…
Alltså mkt tryck på mastfoten för tidig planing, genom framlutning av riggen och långa linor är det som gäller, verkar det som. -
Vet ej exakt, men vår biljett GBG-FHVN låg på ca 1700 t.o.r för bil under 2 m (över 2 m höjd plus 400 kr). Hyrde 4-bädds stuga på Klittmöller camping för 200 Dkr per natt. Liten trång sketstuga, men OK.
Lite större 6-bäddsstuga lär kosta bara 50 Dkr mer…
Är troligtvis lågsäs priser.
Totalt på 4 pers la vi ca 1000 kr per skalle över en helg, inkl mat och öl.